En kabel i en vägg måste inte automatiskt vara dragavlastad i ändarna och spikskyddad genom reglar. Jag är djupt förundrad över hur alla kan känna till denna regel men inte dess villkor och innebörd. Reglerna är dock inte direkt tydliga och framför allt inte moderna när det kommer till att skydda dolda ledningar.

H HansomeHanson skrev:
Anledningen till att jag frågar är så att jag kan bilda mej en uppfattning av hur mycket av väggen som måste rivas innan jag ringer efter en elektriker.
Elektrikern behöver normalt tre besök.
1. Koppla bort kabeln.
2. Förlägga slang och dosor.
3. Koppla in
Det är ingen bra ide att lägga kabel i vägg bara för att försöka komma runt några av dessa besök. Då är det faktiskt bättre att du bryter mot behörighetsreglerna och gör punkt 1 själv. Får du tag på en bra elektriker nu i förväg kan du kanske få göra steg 2 också, om ni kommer överens om hur du visar upp resultatet. Det är samma jobb att förlägga dold slang som dold kabel, väggen behöver rivas lika mycket.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En kabel i en vägg måste inte automatiskt vara dragavlastad i ändarna och spikskyddad genom reglar. Jag är djupt förundrad över hur alla kan känna till denna regel men inte dess villkor och innebörd. Reglerna är dock inte direkt tydliga och framför allt inte moderna när det kommer till att skydda dolda ledningar
Mest för nyfikenhets skull och lite offtopic gäller det bara om kabeln går kortaste vägen mellan dosor etc. och inte om dom förläggs horisontellt,vertikalt eller parallellt med rummets kanter (hörn, takveck etc) som man förväntar sig?
 
Precis så, så lyder villkoren, och du gör också samma tolkning som jag ang "förväntade platser". Jag förstod att frågan skulle komma...jag vet inte, men jag kan gissa.

Reglerna beskriver över 50 olika sätt att förlägga en ledning på. De tillåter i stor sett alla håligheter i en byggnad, inklusive dörrkarmar. Skydd av ledningar från "yttre påverkan" beskrivs i ett kapitel med 15 underkapitel, där ett (1) av dem handlar om "annan mekanisk påverkan", som i sin tur är uppdelad i 14 underkapitel...där två av dem talar om vissa aspekter. De kommer här

522.8.8
Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt
med rummens kanter.
Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv kan också följa den kortaste möjliga vägen.

522.8.9
Ledningssystem med flexibla kablar ska anordnas så, att dragpåkänningar på ledare eller anslutningar
undviks. Kabelmanteln eller andra skydd ska vara säkert fästade i båda ändarna.


Det finns råd i reglerna som gör en del tolkningar, men det är råd och inte krav. Men man ser naturligtvis att det handlar om att skydda dolda ledningar mot genomspikning. Att sätta upp regler för hur man förhindrar det är (idag) en utmaning värd namnet, och dagens regler är (som vanligt) hopplöst föråldrade. Det funkade när man hade typ en (1) dold ledning, men inte idag då vi har flera grupper till varje rum och ett lapptäcke av dolda ledningar, speciellt runt elcentralen.


Bild från https://www.byggahus.se/forum/threa...om-lade-upp-bilden.327863/page-5#post-3190686

Flexslangar och kablar ordnade inom en väggkonstruktion på ett bygge, synligt genom stommens reglar.

Elledningar installerade på vägg med eldosor och fördelningsskåp i ett under konstruktion-stadium.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Syftet med regeltexten framgår inte, men gissningsvis skulle jag säga att det handlar om att en ledning ska vara antingen
- synlig,
- vara spikskyddad och dragavlastad eller
- vara (dolt) förlagd på förväntade platser.

Den sista punkten handlar om att man ska kunna sikta rakt mellan dosor för att där misstänka att det kan gå en dold ledning. Det håller dock inte idag. Numera är nog den enda åtgärden att fota och dokumentera var det går dolda ledningsstråk. Dragavlastning, spikskydd och vinkel är totalt irrelevant för att ge något skydd i praktiken. Att ropa efter detta saknar insikt.

Att 522.8.9 talar om kablar är olyckligt. Det gäller inte Sverige. Här tolkar vi den regeln som att den även gäller flexslang som är löst förlagd den kortaste vägen. Flexslang har normalt en god dragavlastning i dosan utan speciella åtgärder, förutom om man väljer den sladdriga slangen från Jula om den nu fortfarande säljs. En riktig slang ska fästa i dosornas låsbleck utan problem.

Och det handlar inte enbart om genomspikning, utan även om ledningens tyngd i sig. Notera att regeln säger tak och golv, inte vägg.

Man kan tolka detta som att den lösa ledningen ska glida undan för en spik, men det tror jag inte heller gäller Sverige med isolering i väggarna som håller slangen på plats... Spikskyddet vid reglar är en tolkning (råd) och syftar till att skydda ledningar där de är inte förväntade och inte kan glida undan.

Ett sätt vanligt och allmänt sätt att lösa problemet med genomspikning är att begrava ledningen 5 cm in i väggen. Den blir då vanligen (I Sverige) begravd i isolering. Om detta har vi ett otal trådar som kan sammanfattas med att vanliga tumregler om 10 A / 1.5 mm² inte gäller vilket betyder att det är FEL, men att det i praktiken för normal bostäder inte innebär någon fara. Det är frapperande många regler som inte är anpassade för Sverige, men så är det med internationell standard. Det var på sätt vis bättre på den gamla tiden med Gula Boken.

Så idag behöver man mer praktiskt och individuellt fundera på hur man förhindrar genomspikning. Foto och ritningar i huspärmen tror jag är enda sättet. Det finns i praktiken inga fungerande regler att luta sig mot.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
Panor82
Tack för ett utförligt och intressant svar som oftast utav dig Bo(y)
 
Tack @Bo.Siltberg , intressant som vanligt!
I ett tidigare NCC byggt hus (byggt 2001) jag bodde i hade vi ingjutna kablar i betongväggarna vilket alltid var intressant när man skulle hänga upp något.

Jag har alltid resonerat att det är OK med en lös kabel om den går inne i väggen längs golv eller tak samt sedan rak upp eller ner från dosa/vägguttag där man kan förvänta sig att den går.
Jag skulle således säga att TS kan låta kabeln vara kvar och gå inne i nya väggen (och det verkar vara konsensus från de flesta) men så klart bättre att dra ett rör och lägga i tråd och för elektrikern lär det inte skilja på mycket tid att göra det "bra" (bättre?).
 
Samma kabel som TS idag har kan knappast återanvändas och flyttas in i väggen. Den kan vara av fel typ, och isoleringen kanske inte medger att den böjs och hanteras. Det är knappast värt jobbet att försöka rädda denna korta stump.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte varför man ska "rädda" några få kronor med att använda nått gammalt och opraktiskt?? Hör med en "elektriker" om du kan få köpa 2 meter fördragen slang och lägg in i väggen. Priset torde vara ungefär det samma (dvs kanske max 10:-/m) och det blir många ggr bättre.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Man kan inte vara tydlig nog här i världen Jag ville alltså bara ha koll på hur mycket vägg jag ska riva, för jag slår vad om att jag river vägg billigare än vad elektrikern gör. Och om det ska dras slang som ska fästas så snackar vi ju typ en halv kvadratmeter råspont som ska rivas och sättas upp ny (för den spricker alltid).

En halvstyv kabel kan man ju bara mata in i väggen

Ingen aning varför texten blir fet och understruken. En bugg i byggahus - appen?
 

Bästa svaret

Mikael_L
H HansomeHanson skrev:
Den här väggen har jag tänkt riva ändå ner till råsponten och sätta upp gipsskivor på.
Och sen är det en regelvägg bakom råsponten?

Då kan ju perfekt råspont knappast vara så viktig. Gipsskivan är ju helt OK utan stöd i 60cm, så du kan ju lätt ta bort flera råspontbräder och strunta att sätta tillbaka ...

I dina kläder (samt även om jag vore elektrikern som dök upp hos dig sen) så skulle jag riva bort en eller två råspontbräder under uttagets nederkant.
Sitter uttaget som syns på bild i dosa, och det är bara en förhöjning för att släppa ut kabeln? Sitter det andra uttaget i dosa?
Om uttagen inte är i dosor så skulle jag fälla in en eller två rot-dosor. Det kan gärna elektrikern fixa.

Men alltså, bort med en eller två råspontbräder, borra med 18mm långborr (ca 400mm långt) ett hål i varje väggregel någon cm in i de stående reglerna, på en rad så flexslangen går lätt att trä in. Håll denna nivån typ 5-10 under dosans underkant.
(Fast har du tagit bort helt en eller två råspont så kanske man får in hela maskinen och kan borra med vanliga korta borr)
I reglarna i hörnet blir det troligen knepigt att borra ett vettigt hål, ifall du inte tar bort väggmaterial på andra sidan också, så där är det kanske smartare att borra en rad med 18 mm hål och därigenom jacka ur regeln/reglarna, i innerhörnet, så slangen precis tar emot råsponten när den sen återmonteras.

Sen får elektrikern lägga in slang mellan dosorna, som träs genom hålen du borrat och i urjackningen i innerhörnet.
Är väggarna bärande på något vis? Då ska man kanske fundera lite snabbt över om hålen/urjackningen kan vara skadligt.

Sen återmonterar du lite råspont, som sagt så kan det inte vara så kritiskt hur det blir, det går ju säkerligen att även strunta i.

Sitter befintliga dosor i liv med råspont, eller hamnar rot-dosor så, glöm inte att ha två st 13mm distansringar för apparatdosa till hands. (Säg åt elektrikern).
 
  • Gilla
HansomeHanson och 3 till
  • Laddar…
Tack Mikael, mycket bra svar. Det stämmer ju faktiskt att jag lika gärna kan ta bort råsponten om jag sätter 12 mm gips istället för tretexen som är där nu. Dock talar tre tunga saker emot det. Dels flyttar väggarna 12 mm utåt, det kommer garanterat att göra så att fulheter i golv och tak syns samt att alla dörr- och fönsterfoder kommer för långt in. Dels är det trevligt med trä bakom gipsen så att man kan skruva i väggen. Och sist men inte minst är det ju faktiskt mer jobb. Men du har har helt rätt i att råsponten faktiskt inte är nödvändig.

Jag var faktiskt klantig och skrev fel om uttaget. Det matas från en dosa som sitter inne i väggen till vänster i bild.

Så i detta fallet är det glasklart vad elektrikern ska göra. Bort med några råspontbrädor, hacka sista millimetrarna in i reglarna och så en rotdosa, klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.