Hej!

Nu har jag spenderat en hel del tid på att surfa runt och hitta lösningar på mitt källarproblem.

Vi köpte för några år sedan ett hus som behövde dräneras, nu när det är gjort och det har gått en tid så vill vi göra vid källaren.

Väggarna är målade med någon slags plastfärg ( -70 tals villa) och den har rest sig vid ett par ställen. Ca 1m upp från golvet.

Vad jag har förstått så är det bästa alternativet,
att slipa bort nuvarande färg och knacka bort putsen som är lös för att sen putsa om.
Jag tycker dock att det känns som ett jätteprojekt då det är relativt små ytor som har tatt skada.

Jag skulle istället vilja slipa bort all färg och:
- Sätta stålreglar med passande skivor.

Eller

- Bredspackla / laga väggarna med något som andas.

Vet att det finns liknande trådar men hittade ingen som riktigt gav det svar jag var ute efter.

Så nu ber jag om tips och råd på vilket/vilka material och tillvägagångsätt som faktiskt funkar och håller.
Helst något som är beprövat och ger en okej yta.
Hörn av en källare med färg som lossnat och avlagringar på betongväggarna cirka en meter upp från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källarvägg med skadad och flagande plastfärg cirka en meter upp från golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




/ Mvh Dennis
 
Det finns nog en poäng med att ta bort plastfärgen på hela ytan, så du inte har något ångtätt skikt som kan stänga in fukt (som kommer utifrån). Fukten inifrån stoppar den givetvis. Du får bra koll på vad du gör och sparar golvyta. Å andra sidan finns det kanske ett behov av tilläggsisolering?
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
D Denkans skrev:
Hej!

Nu har jag spenderat en hel del tid på att surfa runt och hitta lösningar på mitt källarproblem.

Vi köpte för några år sedan ett hus som behövde dräneras, nu när det är gjort och det har gått en tid så vill vi göra vid källaren.

Väggarna är målade med någon slags plastfärg ( -70 tals villa) och den har rest sig vid ett par ställen. Ca 1m upp från golvet.

Vad jag har förstått så är det bästa alternativet,
att slipa bort nuvarande färg och knacka bort putsen som är lös för att sen putsa om.
Jag tycker dock att det känns som ett jätteprojekt då det är relativt små ytor som har tatt skada.

Jag skulle istället vilja slipa bort all färg och:
- Sätta stålreglar med passande skivor.

Eller

- Bredspackla / laga väggarna med något som andas.

Vet att det finns liknande trådar men hittade ingen som riktigt gav det svar jag var ute efter.

Så nu ber jag om tips och råd på vilket/vilka material och tillvägagångsätt som faktiskt funkar och håller.
Helst något som är beprövat och ger en okej yta.
[bild] [bild]



/ Mvh Dennis
Hej, jag dränerade och vid källarrenoveringen tog jag helt enkelt en vinkelslip med diamantskiva (tror den heter så?) Slipade av färg mm från väggen en bra bit upp då jag var osäker på färgtyp. Sedan grovputsade jag med b-bruk o målade med silikatfärg från Hornbach (använde deras binder) Det blev jättebra. Nu kan den tillskjutande fukten från min oisolerade platta på mark diffusera ut. På golv la jag träklinker med lite bredare fogar där fukten går samma väg. På de ställen där äldre färg (ngn slags plastfärg tror jag det var, även den slipades). Köpte nyligen en fläkt från Woods som vid behov avfuktar luften fint.
Så mitt heta tips, fram med vinkelslipen eller hyr en lämplig slip med uppsamling (mitt projekt dammade rätt mkt)
 
  • Gilla
anaitis
  • Laddar…
...kan tillägga att jag gjorde resten av källarväggarna där det var större sprickor o såg lite ut som dina bilder genom att knacka ner putsen sen b-bruk även där o silikatfärg!
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Det finns nog en poäng med att ta bort plastfärgen på hela ytan, så du inte har något ångtätt skikt som kan stänga in fukt (som kommer utifrån). Fukten inifrån stoppar den givetvis. Du får bra koll på vad du gör och sparar golvyta. Å andra sidan finns det kanske ett behov av tilläggsisolering?
Hej! Japp tanken är att slipa bort all färg, utsidan är isolerad vid dräneringen .
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Hej, jag dränerade och vid källarrenoveringen tog jag helt enkelt en vinkelslip med diamantskiva (tror den heter så?) Slipade av färg mm från väggen en bra bit upp då jag var osäker på färgtyp. Sedan grovputsade jag med b-bruk o målade med silikatfärg från Hornbach (använde deras binder) Det blev jättebra. Nu kan den tillskjutande fukten från min oisolerade platta på mark diffusera ut. På golv la jag träklinker med lite bredare fogar där fukten går samma väg. På de ställen där äldre färg (ngn slags plastfärg tror jag det var, även den slipades). Köpte nyligen en fläkt från Woods som vid behov avfuktar luften fint.
Så mitt heta tips, fram med vinkelslipen eller hyr en lämplig slip med uppsamling (mitt projekt dammade rätt mkt)
Hej! Jag har köpt slip och dammsugare så planen är att slipa bort all färg i vilket fall. Putsa du alla väggarna helt då? Hur mycket material gick det åt och hur tjockt la du det?

Tänker också lägga klinker men har inga problem med luften .

Tack för svar!
 
Jag knackade ner där.det var löst o slipade närmast golvet o en bit upp på väggarna. Putsen lades i nivå med befintlig puts. Blev snyggt med den grova ytan med färg på. Kan fota när jag kommer hem!
Kommer inte ihåg hur mkt puts som gick åt, men körde Finjas b-bruk som funkade fint.
 
D Denkans skrev:
Hej! Japp tanken är att slipa bort all färg, utsidan är isolerad vid dräneringen .
Hade även jag isolerad yttervägg i samband med dränering (200 pordrän)
Med det systemet ska ju väggen kunna diffusera fukten ut/in o då är det bra att du ser till få bort platsfärgen
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
Jag knackade ner där.det var löst o slipade närmast golvet o en bit upp på väggarna. Putsen lades i nivå med befintlig puts. Blev snyggt med den grova ytan med färg på. Kan fota när jag kommer hem!
Kommer inte ihåg hur mkt puts som gick åt, men körde Finjas b-bruk som funkade fint.

Okej, låter som att vi har tänkt lika haha.

Låter kanon! Har du några bilder under projektets gång får du gärna dela dem här med.
 
  • Gilla
LenaSuzanna
  • Laddar…
D Denkans skrev:
Okej, låter som att vi har tänkt lika haha.

Låter kanon! Har du några bilder under projektets gång får du gärna dela dem här med.
Modern spiraltrappa i vardagsrum med tegelvägg och inredningsdetaljer. Vardagsrum med soffa, kuddar, golvlampa och skrivbord vid fönster. Inredningsdetaljer med orkidéer på bord och synlig vit gipsvägg med kabelkanal och eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern spiraltrappa i vardagsrum med tegelvägg och inredningsdetaljer.
 
Renoveringsprocess med avlägsnat golv, dammsugare och skor utplacerade på betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med synliga rör och ledningar i ett orenoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i ett tomt rum med borttaget tak och väggbeklädnad, exponerade kablar och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maer031
  • Laddar…
Renoverat rum med synliga kopparrör, värmesystem och tegelvägg, inrett för energieffektivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Denkans skrev:
Okej, låter som att vi har tänkt lika haha.
/QUOTE]
Japp, det låter så!
 
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
[bild]
LenaSuzanna LenaSuzanna skrev:
[bild]
Oj va fint de blev!

Jag har dock inte riktigt så stora ojämnheter, antar att du applicera utan o armera bakom?
 
D Denkans skrev:
Oj va fint de blev!

Jag har dock inte riktigt så stora ojämnheter, antar att du applicera utan o armera bakom?
Tack! Precis, ingen armering
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.