Hej!
Har (vad jag själv tycker) en svår nöt att knäcka. Har två högtryckstvättsmaskiner som jag vill kunna slå på och av på avstånd. Den ena går på vanlig hushållsel 220v 10A och drar 3000w och den andra går på 3-fas 380v 16A, 4700w.

Har en önskan att hunna slå på och slå av dessa maskiner med en varsin fjärrkontroll med en räckvitt på minst några hundra meter om så finns. Gärna stänksäker typ IP66

Har sökt på nätet men hittar bara kinesiska prylar som ser ut som leksaker och börjar inse att jag kanske får bygga något själv med kontaktor och någon fjärrstyrning till den men tycker det är svårt att veta vas som passar till vas och vart man kan hitta dessa. Gärna stänksäker typ IP66

Är det någon vänlig själ här som vet ifall det finns någon komplett lösning till detta att köpa?
En önskan är också att när kontakten mellan fjärrkontrollen och mottagaren bryts så slås strömmen av.

Skall tillägga att i dagsläget styr jag 220v maskinen via en Ontech GSM 9040 och mobil men tycker att det är lite för lång fördröjning och att den inte alltid svarar. Behöver något mer exakt.


Vänligen
 
Redigerat:
tommib
Har du en fjärrstyrd tvätthall eller vad är grejen? Det låter som en rätt udda applikation.

Du är ändå inne på rätt spår med kontaktorstyrning. Kapslingsklassen kan du alltid lösa genom att bygga in grejerna i ett normskåp.

Har du internet tillgängligt vid dina högtryckstvättar? Mobilt bredband med någon M2M kommunikation kanske är lösningen. Annars finns typ LoRa. Hur duktig/intresserad är du av elektronik och/eller programmering?
 
tommib
Det kanske låter konstigt när jag beskriver det hela med det hela är väldig simpelt. Maskinerna är till för att spola avloppsledning. Då jag brukar ha maskinen i bilen eller i källaren/tvättstuga/eller där det blir lämpligast i fastigheten där jobbet skall utföras. Sedan utför jag jobbet någon annanstans i fastigheten och vill ha en pålitlig av och på stängning.

Hittade en sådan här men den känns lite sisådär.
https://m.banggood.com/sv/WT-01-Wir...guHEYwwgpYWW0ciK_vNrzo0rFOTIVP0hoC5fsQAvD_BwE

Behöver alltså bara en trådlös av och på stängning med bra räckvidd med hjälp med en fjärrkontroll med två feta knappar (använder mobilen som fjärrkontroll nu och vill gärna slippa det) och gärna att om maskinen är på och kontakten försvinner så slås strömmen av på maskinen
 
Redigerat:
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Den där funkar nog inte, den är inte för trefas.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Den där funkar nog inte, den är inte för trefas.

/Höghus
Men den kanske kan fundera på 220v maskinen?
Den skall slå på maskinen och en magnetventil som går på vattnet.
 
Nu benar vi ut det lite. Vid 230 så har du en skarvsladd in i bilen och vid 400 har du även då en skarvsladd in i bilen, inget bensindrivet elverk då. Oavsett så måste du ha ett mellanrelä 1 poligt vid 230 ( gärna 2 poligt då kan vattnet stängas samtidigt ) 4 polig kontaktor vid 400 som styrs av en signal från fjärren. Kommer spänningen från nätet eller bilen till fjärren, finns sådana för 12 VDC.
 
tommib
S snuffe82 skrev:
Det kanske låter konstigt när jag beskriver det hela med det hela är väldig simpelt. Maskinerna är till för att spola avloppsledning. Då jag brukar ha maskinen i bilen eller i källaren/tvättstuga/eller där det blir lämpligast i fastigheten där jobbet skall utföras. Sedan utför jag jobbet någon annanstans i fastigheten och vill ha en pålitlig av och på stängning.

Hittade en sådan här men den känns lite sisådär.
[länk]

Behöver alltså bara en trådlös av och på stängning med bra räckvidd med hjälp med en fjärrkontroll med två feta knappar (använder mobilen som fjärrkontroll nu och vill gärna slippa det) och gärna att om maskinen är på och kontakten försvinner så slås strömmen av på maskinen
Aha, då klarnar det.

Hur matar du maskinen då? Uttag i fastigheten där du arbetar?

Du behöver inte bry dig så mycket om nominell spänning på fjärrströmbrytaren skulle jag säga. Den typen av laster du ska switcha skulle jag tveklöst lägga över kontaktor. Därmed behöver din fjärrströmbrytare bara klara av att driva spolen i kontaktorn och kanske någon indikeringslampa. Om fjärrströmbrytaren vill ha 12 VDC eller något annat kan du lätt sätta ett litet nätaggregat till den på samma skena som kontaktorn.

Eftersom det är maskiner som står där du inte har uppsikt över dem när de startar kanske en varningssignal som låter i fem sek innan maskinen startar vore bra. Jag tänker mig att en högtryckstvätt som drivs med trefas kan låta en del.

Rent elektriskt så är väl det snyggaste att bygga en liten styrlåda som du kopplar in till fastighetens el. Där har du konstant spänning till styrelektroniken och mottagaren samt kanske något uttag eller två. Sen har du också kontaktorn till maskinen (både enfas och trefas, du kan bygga två likadana lådor förutom att den ena bara är för enfas). Detta borde en vettig elkonsultfirma kunna bygga ihop åt dig.

Ska du kunna få funktionen med automatisk avstängning vid signalbortfall får det nog bli ett hemmabygge. Då skulle jag säga att man sätter fjärren på att sända med ett visst intervall och om paket inte tas emot inom en viss tid så stänger maskinen av. Det kräver lite logik och är ett utmärkt jobb för en liten arduino. Det svåra är väl RF-delen, om det ska fungera inne i byggnader också med större avstånd.
 
J jonaserik skrev:
Nu benar vi ut det lite. Vid 230 så har du en skarvsladd in i bilen och vid 400 har du även då en skarvsladd in i bilen, inget bensindrivet elverk då. Oavsett så måste du ha ett mellanrelä 1 poligt vid 230 ( gärna 2 poligt då kan vattnet stängas samtidigt ) 4 polig kontaktor vid 400 som styrs av en signal från fjärren. Kommer spänningen från nätet eller bilen till fjärren, finns sådana för 12 VDC.
För det mesta tar jag el från den fastighet som jobbet skall utföras i och maskinen som är rätt så portabel kör jag in in fastigheten också. Om jag behöver använda 3-fas-maskinen och fastigheten inte har något uttag för 3-fas startar jag elverket som jag har i bilen och kopplar in maskinen på det. 3-fas-maskinen står alltid i bilen.

Kan länka till några maskiner som jag använder.

https://roosclean.com/avloppsrensning-maskiner/
https://vepax.se/vvs-verktyg/rensutrustning/kj-1590-ii-elektrisk-hogtrycksrensmaskin.html
 
Redigerat:
Höghus Höghus skrev:
Det finns wifi-relän, men då får du bygga ihop något i lämplig kapsling.
[länk]
Dessutom behöver du en mobil hotspot.

/Höghus[/QUOTE
Höghus Höghus skrev:
Det finns wifi-relän, men då får du bygga ihop något i lämplig kapsling.
[länk]
Dessutom behöver du en mobil hotspot.

/Höghus
.
Går det att styra den med någon fjärrkontroll eller är det bara via mobilen? En hotspot skall väl inte vara omöjligt att köp in.
Ja läste nu att den kräver en app. Vill helt ha bara en eller två fysiska knappar då mina händer brukar bara rejält geggiga av gammalt fett och sådant som finns i avloppen.
 
Redigerat:
Eftersom det är wifi är det nog mobilen som gäller.

/Höghus
 
tommib
Jag skulle nog direkt avskriva något som kräver WiFi och liknande. Här tror jag snarare att RF-kommunikation på 868 MHz eller 433 MHz är melodin.

Googlade vidare lite och hittade den här sidan som du nog ska titta vidare på

https://www.induo.com/produkt/radiostyrning/

Jag har ingen koppling till det företaget men produkterna såg riktigt bra ut och var dessutom vettigt prissatta. Kombinera en sån med en IP65 normkapsling, kontaktor och CEE-intag så blir det riktigt proffsigt. Det roligaste är att det är en mobil apparat så du får bygga ihop den bäst du vill utan att lagen sätter stopp. Du får inte sälja den dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.