Hur fixar jag flaggstången bäst? Jag håller på att skrapa en flaggstång i trä (8,5 m). Planen är att måla med linoljefärg sedan, ev. först fylla några sprickor med linoljekitt. Men träet blir på vissa håll väldigt ’flisigt’ och grovt när jag skrapat. Hur slipar jag det på bästa och enklaste sätt så det blir målningsbart? Tips på maskin/verktyg som gör det så smidigt som möjligt?

Enligt en snickare som hjälpte till att ta ner stången så är stången i ok skick (dvs inte murken) och borde hålla några år till.
 
  • Närbild på en träflaggstång med flisigt skrapade ytor mot en suddig naturbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skrapad träflaggstång på marken med sjö och segelbåt i bakgrunden, redo för målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Tror du skulle skrapat med ett vasst verktyg. Men ingen större fara, bara slipa med valfri maskin så blir det nog toppen.

Olja med grundolja för linoljefärg så fort du är nöjd med ytan, sen kan du spackla(men stort jobb på så stor yta).

Här kan du få bra hjälp: https://instagram.com/selderandcompany?utm_medium=copy_link
 
AXS AXS skrev:
Tror du skulle skrapat med ett vasst verktyg. Men ingen större fara, bara slipa med valfri maskin så blir det nog toppen.

Olja med grundolja för linoljefärg så fort du är nöjd med ytan, sen kan du spackla(men stort jobb på så stor yta).

Här kan du få bra hjälp: [länk]
Tack för svar. Det var just det här med ’valfri maskin’ som jag funderade på. Jag är total novis. Den enda slipmaskin jag äger är en planslip. Kan den funka tror du? Eller kan jag köpa något tillbehör till borrmaskinen alt. skruvdragaren? Kanske blir resultatet inte tillräckligt bra om man inte slipar i träets riktning ?
 
AXS
Det kan nog gå med en planslip även om det inte är så effektivt. Skulle inte köpa ny maskin endast för det här projektet.

Köp bra papper med.
 
Riktigt smutt skulle det väl vara med en rörbandslip, men det lär väl gå precis lika bra att köra med din planslip eller bara köra för hand?

Jag själv hade nog bara tagit ett slippapper i ena handen och en öl i den andra och jobbat på.
 
  • Gilla
Marie Kollberg och 2 till
  • Laddar…
AXS
tensiden tensiden skrev:
Riktigt smutt skulle det väl vara med en rörbandslip, men det lär väl gå precis lika bra att köra med din planslip eller bara köra för hand?

Jag själv hade nog bara tagit ett slippapper i ena handen och en öl i den andra och jobbat på.
Ja precis, tror en för bra/effektiv maskin kan äta sig in och göra synliga märken i flaggstången.

Kanske abranet startkit kan vara något. Väldigt tillfredsställande att arbeta med.
 
Slipa den för hand inte så svårt ta ett stort sandpapper som följer rundningen grunda därefter. Fibrerna reser sig efter grundningen så då får slipa lite igen kitta inte sprickorna det gör bara att den blir för tät o ruttnar inifrån bättre att den andas
 
  • Gilla
Marie Kollberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.