Min partner köpte hem en taklampa, men jag förstår inte hur vi skall koppla in elen i den…? Kan heller inte söka fram något vettigt på denna inkopplingen (se bild). Verkar som att det skall till någon typ av klämma? Men inget som följde med lampan i alla fall. Lite svårt att installera elen när det inte går att sätta fast den i något…

Tacksam för hjälp!
 
  • Taklampankoppling utan ledningar eller klämma, osäkerhet om elinstallationen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan lägga till att det är en vanlig e27 sockel på ”andra sidan” det som syns på bilden.
 
E
Vad står det i tillverkarens anvisningar?
 
Precis ingenting… två punkter på tyska som verkar antyda generella installationsråd i stil med ”stäng av elen”…
 
Finns heller ingen info på sidan vi beställt ifrån. Skall försöka med kundtjänst, men tror ärligt talat att det är större chans att få svar här…
 
Tycker det ser ut att kunna vara fjäderbelastade plintar. Två hål på ena sidan till fas och två på andra sidan till nolla (två för att kunna koppla vidare om man vill det). Då skulle fyrkantshålen där man ser blecken vara där man trycker för att avlasta och kunna dra ut tåtarna igen. Dock är allt gissningar som behöver bekräftas innan något kopplas.
 
E
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/bruksanvisning/
Om du inte får en bruksanvisning eller om du får den i en form som du inte kan använda är varan felaktig enlig lagen.
Om du får en bruksanvisning på ett annat språk så att du inte förstår den är varan felaktig enligt lagen.
 
  • Gilla
maggyl och 1 till
  • Laddar…
tommib
Skulle tro att det är en lampa gjord för fast inkoppling, på precis det sätt som Bernieberg beskriver ovan. Det är typ omöjligt att få in RK i de där hålen och FK är också jobbigt.

Jag gissar att lampan är inköpt på en utländsk sida eller på någon av billighetssidorna som finns. Jag gissar också att det inte finns någon svensk bruksanvisning. Det är det Emil_K refererar till ovan.

Personligen hade jag reklamerat lampan.
 
Ser ut att vara push-in plint för entrådig 0,75?
Armaturen är inte färdig för installation, du behöver ett par snuttar 0,75 och en lamppropp.
Hur ser resten ut? Avsett för glödljus eller led?
 
Redigerat:
Fotografen Fotografen skrev:
Ser ut att vara push-in plint för entrådig 0,75?
Armaturen är inte färdig för installation, du behöver ett par snuttar 0,75 och en lamppropp.
Hur ser resten ut? Avsett för glödljus eller led?
det är en e27 sockel för lampa. Sitter i övrigt ”i” en plafond.
 
tommib tommib skrev:
Skulle tro att det är en lampa gjord för fast inkoppling, på precis det sätt som Bernieberg beskriver ovan. Det är typ omöjligt att få in RK i de där hålen och FK är också jobbigt.

Jag gissar att lampan är inköpt på en utländsk sida eller på någon av billighetssidorna som finns. Jag gissar också att det inte finns någon svensk bruksanvisning. Det är det Emil_K refererar till ovan.

Personligen hade jag reklamerat lampan.
inköpt från lamp24.se. Och ja, verkar vara någon grossistvara från Polen av ”bruksanvisningen” och paketet att döma.
 
Bernieberg Bernieberg skrev:
Tycker det ser ut att kunna vara fjäderbelastade plintar. Två hål på ena sidan till fas och två på andra sidan till nolla (två för att kunna koppla vidare om man vill det). Då skulle fyrkantshålen där man ser blecken vara där man trycker för att avlasta och kunna dra ut tåtarna igen. Dock är allt gissningar som behöver bekräftas innan något kopplas.
står ett N på ena sidan och ett L på andra. Eluttagets baksida med markerade N och L bokstäver vid skruvanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit strömbrytare märkt med "L" som är monterad på en vit yta bredvid obehandlat trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Ja, den är som sagt inte komplett på det sätt som vi är vana vid i Sverige.

Det är inget som inte går att lösa men det kräver att du (eller partnern) är bekväm med lite elmickel. Armaturen ska uppenbarligen jordas så det måste också med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.