finns det någon "bra" billigt huslarm???....enda kravet är att det ska vara trådlösa sensorer och klara husdjur(katter).....
någon som har koll??
mvh
M
 
åtminstonde billigt Clas Ohlson tex. här tror jag det är omöjligt att kombinera bra med billigt, men hyfsat och billigt är nog ingen omöjlighet.
 
Hejsan

Kolla in på Jula dom har tråd lösa larm där ochså
 
Flyttar till teknik
 
Av de något så när billiga larm jag har sett så har Kjell & Co klart vettigast kvalitet för sina pengar. Men, det är ändå inget larm man litar på om man verkligen vill skydda sitt hem, utan det är mest för att skrämma någon vilsen pundare med. Det fungerar dock problemfritt utan falsklarm och strul vid tillslag, vilket gör att man orkar leva med det.
 
Hej!

Letar just nu också efter ett larm som jag vill ha robust och billigt (...motsägelsefullt???). Har hittat www.vikinglarm.se som verkar vara väldigt billigt. Ser dock ut att använda det nya frekvensbandet och ha det finktioner jag vill ha. Är det någon som har använt detta? Kan man koda bort fjärrkontroller som man tappar bort?
 
pbma2 skrev:
Hej!

Letar just nu också efter ett larm som jag vill ha robust och billigt (...motsägelsefullt???). Har hittat www.vikinglarm.se som verkar vara väldigt billigt. Ser dock ut att använda det nya frekvensbandet och ha det finktioner jag vill ha. Är det någon som har använt detta? Kan man koda bort fjärrkontroller som man tappar bort?

Är nyfiken på detta larm jag också...Någon som har koll?

//Micke
 
Kan tipsa om att Folksam bjuder på ett Securitas-larm om man har deras hemförsäkring. Det som tillkommer är 229:-/månad för fria utryckningar. Tror att man binder sig ett år sen äger man larmet.
Mer info finns på nedan länk:
http://www.alert-services.se/folksam/
 
Fundera två gånger innan ni skaffar Folksams larm. Larmet går på den gamla frekvensen 433 MHZ som inte är särskilt säker. Det är samma frekvens som garageporten eller den trådlösa ringklockan hemma. Moderna larm använder den senaste tekniken och går på 868 MHZ istället. Securitas , G4S och TryggaHem använder den nya säkra frekvensen till sina larm. Folksams larm är inte godkänt och installationen ingår inte, den får du göra själv. Priserna skiljer inte så mycket om man jämför. De övriga är visserligen lite dyrare, men vem vill ha ett larm som inte fungerar när det väl gäller ...?
 
Folksams larm är lika godkänt som Securitas mfl.. Dvs ingte för fem öre. Det finns i nuläget bara 1 trådlös del som är godkänd enligt SSF 140 (Blandar alltid ihop siffrorna) Och det är en siren. Man håller på att försöka få trådlösa larm godkända med det tar tid. Förut försökte man enligt SSF 133 men det är mer eller mindre kört vilket har lett till att man har tagigt fram SSF 140. Men och ett stort MEN. jag som larmtekniker kan få larmet "Godkänt" av flertalet Försäkringsbolag. Då dom säger att de godkänner trådlösa larm om jag som larmtekniker anser att det är en bra produkt.
 
Hejsan,

Jag var på Hem&Villa mässan i Älvsjö i helgen för att signa upp för ett larm. Man kan säga att det är en riktig snårskog ... Hur som helst så gick jag in i SSF:s monter där de hade fri rådgivning - jag tänkte att det är bättre att lyssna på dem än på alla "larmkrängare" som berättade att de var bäst ... :)

SSF:s rekomendation var att:

1. Skaffa alltid larm från en godkänd anläggarfirma (finns på deras hemsida)
2. Välj alltid en ögonmärkt produkt (intygad av SSF)
3. Köp inte larm som går på den gamla frekvensen 433 Mhz.

Som anställd i Folksam blev jag ganska besviken när jag såg att "vårt" alternativ inte var något av ovanstående ... vad jag förstår så är Sector Alarm och Trygga Hem de som är godkända anläggarfirmor. Securitas Direct, Sector, Tryggahem& G4s har alla SSF godkända larm och alla de leverantörerna använder den nya frekvensen 868 Mhz.

Hoppas att detta hjälper dig när du ska välja! Själv lutar jag åt de som Villaägarnas Riksförbund rekomenderar - Tryggahem.

Rolle
 
Du har fel!

Enligt den information jag fick av SSF (Svenska Stöldskyddsföreningen) så fans det numera godkända trådlösa larm. Jag har nu har jag varit inne och kollat på sbsc:s hemsida! (se nedan)

-253 Honeywell Security & Custom Electronics Centralapparat - trådlös CMI8NE-SDI-5 larmklass R 2012-12-31 Info
7-365 Honeywell Security & Custom Electronics Centralapparat - trådlös LMI8NE-SDI-5 larmklass R 2012-12-31 Info
7-344 RISCO Ltd Centralapparat - trådlös WisDom larmklass R 2012-12-31 Info
5-496 Visonic Ltd Centralapparat - trådlös PowerMax+ larmklass R 2011-12-31 Info
6-460 Visonic Ltd Centralapparat - trådlös Vantage+ larmklass R 2011-12-31 Info

Copyright © Svensk Brand- och Säkerhetscertifiering AB

Eftersom Sector Tryggahem G4S och Securitas använder samma larm så är alltså alla godkända!

Rolle
 
Läste på lite till nu när tråden är aktuell..
Såg på SSF att man har börjat Godkänna trådlösa enheter. Dom är inte många till antalet men de ökas ju somsakt på.
Skildnaden som blir just med SSF 140 är att man skapar en ny Larmklass utanför Larmklass 1-4. Nu har Larmklass R tillkommit. Där R står för reducerad Larmklass 1. Det betyder att de trådlösa larmen inte helt motsvarar Larmklass 1 och kommer således endast att godkännas för privatbostäder med "normala" inventarievärden.
Om man själv vet med sig att man förmodligen kommer öka på värdet på inventarierna vilket lätt sker med Platt tv osv osv så Skall man köpa trådbundet. För annars löper man risken att ändå få plocka ner det trådlösa och montera trådbundet när Försäkringsbolaget ställer högre krav.

RolleErixon: Du han slå mig med 1 min :)

De är somsakt inte lätt att hålla allt i huvudet. De jag skrev tidigare är information som jag fick fram under semestertiden i år.. Dvs de sker förändringar fort. Inte lätt att hålla koll på allt även fast man jobbar med det dagligen. Men det finns ju också en anledning till att kursen för Behörig Ingenjör Inbrott är på 1 vecka + att man innan kursen skall ha gått igenom ett par hundra sidor regler. Kan väll också säga att jag inte har för avsikt att gå någon sådan kurs.
Men det är krav att som godkänd anläggningsfirma så ska du ha någon med denna behörighet
 
jag har oxå kollat www.vikinglarm.se verkar nästan för bra för att vara sant ... Någon som vet om det använder nya frekvensen eller den gamla 433??? Någon som har köpt det, hittar inte något företag som heter vikinglarm på bolagsverket ... lite suspekt kanske ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.