Hej! Ska göra om ett förråd till gästrum/tv rum som ligger vägg i vägg med fristående garage. Garagbyggnaden är idag isolerad ca 90mm. Jag tänkte sätta upp nya innerväggar o tilläggsisolera. Eftersom utrymmet ska vara uppvärmt året runt har jag fått höra att man bör ha en diffussionsspärr på varma sidan av isoleringen eller max 1/3 in.

Jag har lite utanpåliggande el på nuvarande Förrådsvägg jag tänkte be elektrikern dra om eller sätta dosor så man kommer åt kopplingarna senare. Fick rådet att inte sätta diffussionsplasten dikt an mot nuvarande spånskivevägg.
Vet dock inte vilken ordning jag ska göra detta riktigt. Hur hade ni gjort?

1. Sätta 25 mm gles för luftspalt, bett elektrikern ta bort all el o sedan sätta plasten mot den. Därefter regla 45 mm på glesen (totalt 70mm) o dra den nya elen med dosor i den nya innerväggar, isolera + ytskikt (förmodligen gips) Kanske dyr o omständig lösning men där plasten blir mer skyddad.

2. Reglar upp 70mm reglar direkt o jacka ur för elen som sitter nu och där även elektriker kommer åt att dra nytt. Sedan på med isolering o plast närmast gipset. Enklaste lösningen för mig. Men varje gipsskruv kommer perforerad byggplatsen även om jag så klart träffar reglarna.. Fördelen att jag kan dra igång direkt nu o kanske slipper ta bort varje elkabel som ligger de blir ändå hyffsat skyddade utan flex.

Till sist 2 dummies frågor.

En av väggarna (den rakt fram på ena bilden) är fri från eldragningar, relativt rak o har garage delen bakom sig. Hade önskat att inte behöva regla den alls utan låta den vara som den är. Men antar att jag måste plasta in även den för att rummet ska bli rätt? Riskerar fukten annars att gå in i den väggen? Och om jag måste plasta, behöver jag då luftspalt eller kan jag trycka fast den direkt mot befintlig vägg?

Hade en snickare här som sa att det kanske inte ens behövdes diffussionsspärr i detta rum på 12 kvadrat med det användningsområde vi tänkt. Det hade så klart löst alla mina bekymmer om jag inte behövt plasten. Men antar att det är dumt att chansa?
 
  • Oinredd förrådsinteriör med synlig trästomme och spånskivevägg redo för renovering till gästrum/tv-rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förrådsutrymme under omvandling med synliga elledningar och spånskiveväggar, redo för renovering och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Skippa plasten helt, gör ingen nytta, kommer bara bli jobbigt att fixa. I nya hus med andra värme & ventilationssystem är det viktigare med tät plast, speciellt i badrum där det är mycket fukt, för dig, inte alls! Lycka till med bygget.
 
Janathan79 hoppas du har rätt. Vore väldigt skönt o slippa tänka på det. Med tanke på att garaget är vägg i vägg kanske jag även kan ha en ventilationsöppning däremot (förutom ventilationen i yttervägg) För att få ut eventuell fukt från värmen..

Rummet kommer värmas upp med oljefylld elradiator på 1000w.
 
Ventil mellan gör ingen direkt effekt och det är inte säkert att det blir en frånluftseffekt beroende på hur resten av husets ventilationssystem ser ut. Du kan få doft från garaget till nya rummet i värsta fall :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ventil mellan gör ingen direkt effekt och det är inte säkert att det blir en frånluftseffekt beroende på hur resten av husets ventilationssystem ser ut. Du kan få doft från garaget till nya rummet i värsta fall :(
Ok.. Ja kanske räcker med 1-2 freshventiler i yttervägg. Har tänkt börja med en med 120 mm rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.