Hej!

Ny här på forumet, och inte riktigt orienterad i "hustermer", så ifall det finns ett ämne om detta så ber jag om ursäkt!

Hursom... Vi har planerat att såga ner alla buskar på gården, och undrar hur man smartast går tillväga för att dra upp rötterna?

Tack på förhand.
 
Det beror lite på vad det gäller för typ av buskar. Jag förmodar att det inte rör sig om nybygge? Vad skall du använda marken till efteråt? Om det skall bli gräsmatta är det lämpligt att få upp alla rötter antingen medelst handgrävning eller så liten grävskopa. Skall du ha plantering där buskarna stått behöver du inte gå så djupt ner och rensa bort alla rötter om det gäller busktyper som dör när du tar ner dem.
 
Jag gjorde mig av med en riktigt gammal (men fin) vinbärsbuske härom året med hjälp av bilen. Först så grävde jag så mycket jag kunde runt rotklumpen. Sedan fäste jag ett lastband runt rotklumpen som jag fäste i dragkroken. Sedan var det bara att sakta dra upp buske med rötter. Gräver man ner en bra bit och fäster band/rep/kätting där så får man med så gott som alla rötter, iaf med vinbär i det här fallet.
 
  • Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Lyfte upp några berberis (tror jag otyget heter Stickiga eländiga buskar) med en treben och en spaklyft. På de ställen den har självsått sig mitt i andra buskar har jag bara klippt bort alla nya skott som kommer upp men de kan klarat sig i flera år. :(
 
När vi fällde ett miniträd använde vi oss av yxa, spett och spade - fungerade hur bra som helst.
 
Tack för alla svar!

Det är tujor vi ska dra upp, och de är väldigt stora.
Buskarna har säkert växt där i 20 år, åtminstonde. Hur stora kan rotverken hunnit bli? Vi ska antagligen så blommor där efteråt.
 
Att ta upp en helt vanlig buske tar någonstans 30-60min beroende på hur hänt och hur stark man är. Det kan även ta längre tid och är äckligt tråkigt jobb.

Jag hade ett 20tal buskar som skulle bort på tomten och ringde helt enkelt en polare med minigrävare. Hela jobbet var gjort på 8h inklusive bortforsling av dyngan.

Så mitt tips kan bara bli att ringa någon med en minigrävare. Nu kostar det ju lite mer att hyra en grävare med chufför men det kan nästan vara värt det ändå.

Börja med att ta upp en och utvärdera vilket jobb det blev.

Med grävaren sätter man bara i skopan och vickar några gånger sedan är busken uppe med en bra bit av rotsystemet också.
 
Vi tog bort en tujahäck som var 15 år gammal. Rotklumpen per planta var ca 50 cm i diameter (inte mer i alla fall). Vi fick hjälp av en stor grävmaskin som nöp upp dem (15 m häck på 15 min!!!) men sen var det vansinnigt tungt att lyfta upp dem på ett släp. Ångrar att vi inte bad killen med grävmaskin att ta dem med sig för det tog en heldag för två män att få iväg det till tippen.
 
Bör kanske också skriva att jag tror det hade varit övermäktigt att ta upp dem förhand!
 
Sågar du ner thujan kommer den inte tillbaka. Ett billigt sätt är att anlägga förhöjd rabatt över partiet. Thujarötterna försvinner på sikt men det kan ta 15-20 år.
 
Problemet är just att de som bodde här innan planterade tujorna i en förhöjd rabatt, vilket gör att den ramlar sönder ständigt.
En annan tuja är fint placerad intill husgrunden, inte bra inte...

Tack för alla svar. Nu ska det gå bra att få bort skiten!
 
För mig ligger rekordet på en 6m hög thuja!
Kör med kraftiga band.Och gräv lite först!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.