Hej!
Framsidan är i behov av renovering.

Nu till frågan: pelaren till vänster har 5 cm djup och 15 cm i höjd ruttet trä, dvs träet är mjukt och det har blivit ett hål i pelaren.
Vad är bästa lösningen och renovering tycker ni?
Kan man rädda det på något vis, dvs fylla det mer något material eller kommer man behöva byta hela pelaren? Tack på förhand!
 
  • Nedsutten vitpelare med ruttet trä markerat i orange vid husentré med person som inspekterar skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Jag personligen hade bytt pelaren, det behöver inte vara svårt alls och har ni inte tummen mitt i handen fixar ni det själv.

Pelaren håller upp taket ovan ingången, om en pelaren ruttnar så finns risken att den gå av och då rasar taket. Och har ni då otur så följer en del av fasaden med eller nån skadar sig.

Så valet är ditt om du kosmetiskt vill fylla igen och hoppas det håller eller byta ut stolpen och kunna sova gott. ;)
 
Undersök varför pelarna blivit mjuka och färgen flagat. Annars händer det igen. Kontakt med betonggolvet vilket gör att pelarna suger upp fukt?
 
BengtH BengtH skrev:
Undersök varför pelarna blivit mjuka och färgen flagat. Annars händer det igen. Kontakt med betonggolvet vilket gör att pelarna suger upp fukt?
Tack för svar, ja precis, anledning är troligt på grund av din beskrivning och flagnat pga ålder och sol.
 
R RalleB skrev:
Jag personligen hade bytt pelaren, det behöver inte vara svårt alls och har ni inte tummen mitt i handen fixar ni det själv.

Pelaren håller upp taket ovan ingången, om en pelaren ruttnar så finns risken att den gå av och då rasar taket. Och har ni då otur så följer en del av fasaden med eller nån skadar sig.

Så valet är ditt om du kosmetiskt vill fylla igen och hoppas det håller eller byta ut stolpen och kunna sova gott. ;)
Tack för svar och kommentar! Ja det blir troligt en hel renovering. Men vill undersöka möjligheterna först, vet du ifall det går att endast byta ut den skadade träet, dvs 20-30 cm nedre delen? Eller är det bättre att byta hela pelaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.