Skall bygga bastu som del av förrådsbyggnad. Förrådet har en dörr med 100 bredd i karmmått. Först hade jag tänkt att bastudörren som är inne i förrådet skulle vara 70 i bredd för att det var någon slags standardbredd men nu funderar jag på om jag inte skall göra den större bara för att jag kan. T.ex. 80 i karmyttermått. Finns det några för- eller nackdelar att beakta rent generellt?
 
P På Fritiden skrev:
Skall bygga bastu som del av förrådsbyggnad. Förrådet har en dörr med 100 bredd i karmmått. Först hade jag tänkt att bastudörren som är inne i förrådet skulle vara 70 i bredd för att det var någon slags standardbredd men nu funderar jag på om jag inte skall göra den större bara för att jag kan. T.ex. 80 i karmyttermått. Finns det några för- eller nackdelar att beakta rent generellt?
Inget som har inverkan på bastuns funktion. 80 är enklare att gå igenom, så kör på det.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Kom ihåg att bastudörrar ska öppnas utåt om du ser det från den varma sidan.
 
Det kan ofta vara lite tight med utrymme mellan ugn och lav eller ugn och vägg som gör att man väljer en smalare karm. 70 cm räcker ju normalt sett gott och väl för de flesta av oss. Men har man utrymmet är förstås en bredare dörr bekvämare.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jag har utrymmet men har nog ändå kommit fram till att det blir 70 i karmyttermått. Då tar dörren inte lika mycket plats på utsidan när den ställs upp och sen provgick jag lite i en annan dörr här hemma och det kändes som en bra storlek med 70.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.