Vi skall börja bygga vårt hus i maj och har muntliga avtal med markentreprenör, el, vvs, och snickare i viss omfattning. Samtliga är mer eller mindre bekanta och vi litar på dessa och arbetet utförs på löpande räkning.

Ni andra som byggt/bygger i egen regi och tecknat byggfelsförsäkring, kan någon dela med sig av sin ansökan? Eller hur ni redovisat kostnader för entreprenörer som är engagerade per timme? Har ni haft avtal att bifoga? Vilket bolag har ni använt?

Jag har (motvilligt) accepterat att jag måste teckna en försäkring och vill nu få till en ansökan som är tillräckligt bra så att jag kan teckna och redovisa försäkringen i samband med byggsamrådet.
 
I byggfelsförsäkringen så skall byggkostnaden redovisas. för att kunna göra detta måste man ha kontrakt. Även om du med dina dina/era bekanta har muntliga avtal så skulle jag råda till att även ha skriftliga. Detta för att bägge parter ska vara skyddade i fall att. Det går trots löpande räkning ha ABS05:surprised:r med alla entrepenörer.
 
tjarnberg skrev:
Jag har (motvilligt) accepterat att jag måste teckna en försäkring och vill nu få till en ansökan som är tillräckligt bra så att jag kan teckna och redovisa försäkringen i samband med byggsamrådet.
Har du mao sökt dispens eller frågat om detta och fått avslag på den i bygganmälan ?

Annars tycker jag du skall prova det - egentligen får bara icke-permanentboendebyggen dispens, men mitt intryck är att missnöjet med byggfelsförsäkringen inte bara är ifrån egenbyggarna utan även från kommunernas sida (vissa iaf). En egenbyggare kan ju dessutom inte få ut så mycket på försäkringen (iof är det väl knappt någon som nånsin fått det men,men...)

I Dalarna har ett antal kommuner gått ihop och inlämnat en skrivelse om just detta til lregeringen eftersom dom inte tycker systemet med byggfelsförsäkringen som den är nu funkar. Så om dom har en laglig möjlighet så kommer nog de flesta att ge dispens, om du bara försöker ansöka...

/K
 
Jag har inte sökt dispens. Jag har av Byggnadsingenjören på Kommunen fått tydliga indikationer på att det inte råder något tvivel. Kravet om byggfelsförsäkring är lagstadgat.

För att förtydliga min fråga något, har det för er/någon räckt med att i offertförfrågan ange entreprenörer med organisationsnummer och en uppskattad kostnad utan att bifoga avtal?
 
Jagh har uppgett ca summor för de olika delentreprenaderna. Justeras sedan när bygget är färdigt. MEN SKAFFA SKRIFTLIGA KONTRAKT OAVSETT OM DET ÄR BEKANTA ELLER INTE. ANGE VILKA AVTAL SOM GÄLLER TEX ABS. LÅT ENTREPRENÖREN ANGE TIMPRIS SAMT BERÄKNAD SUMMA(dvs maxpris) OM KOSTNADERNA ÖVERSKRIDER DETTA SÅ SKALL DETTA MEDDELAS SKRIFTLIGT. oTALIGA ÄR DE FALL DÄR DÄR VÄNNER KOMMIT ÖVERENS, MEN I SLUTÄNDAN BLIR DET FEL ÄNDÅ. DET ÄR INTE ATT MISSTRO EN LEVERANTÖR ATT HA SKRIFTLIGA KONTRAKT. BÅDA VET DÅ VAD SOM GÄLLER.
Lycka till!
"Det är bättre med ett kontrakt för mycket än ett för lite"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.