Omformulerar min frågeställning från ett tidigare inlägg i hopp om att få svar.

Vi bygger till 60+60kvm till ett hus byggt 60-tal som har luft/luftvärmepump och "enkla" till/frånluftventiler med väggenomföring. Vad gäller värme kommer tillbygget ha vattenburen golvvärme, men däremot vad gäller ventilation hade vi tänkt ha samma typ av gammaldags ventiler som i övriga huset. Frågan dök upp nu att detta ev. inte är en godtagbar lösning från byggnadsnämndens håll då det blir svårt att få till en godkänd OVK-besiktning, utan att det krävs återvunnen ventilation av FT/FTX modell, något som dock inte är budgeterat för.

Jag hittar främst uppgifter när det gäller nybyggnation, men då det är en (visserligen större) tillbyggnad är det svårt att hitta vad som gäller. Är det bara att bita i det sura och installera en sådan anläggning eller kan man komma runt med exempelvis sådana här: https://www.luftbutiken.se/ftx-aggr...VfxFbaB1o-b3z92CU5S4l4MG4xx35sC4aAhJYEALw_wcB
 
BirgitS
För en OVK krävs egentligen bara en fungerande ventilation. Det finns flerfamiljshus med bara självdragsventilation som klarar OVK regelbundet.

Vad är det som ska värma vattnet i golven?

Vad står det i bygglovet om uppvärmning och ventilation?
 
Kommer bli en luft/vattenpump som värmer golvet. I ansökan (som konstruktören hjälpte oss skriva) finns en bilaga med teknisk information där det står att ventilationen ska återvinna luften, denna bilaga följde dock inte med i beslutet tillbaka ihop med stämplade ritningar, vilket är den som upphandlingen på totalentreprenören utgått från, och därför har detta hamnat utanför det upphandlade priset på entreprenaden. Så det finns angivet i ansökan men inte i själva bygglovet, och därför tänker jag att vi kanske klarar oss med enklare hål-i-väggen-ventiler med inbyggd fxt istället för stora 100tkr anläggning.
 
BirgitS
Det är ju tyvärr omöjligt för någon här att veta vad din kommun kan tänka sig att godkänna för att ge slutbesked. Du måste prata med dem.
 
Men behöver man ovk besikta en privatbostad?
 
BirgitS
plåtrickard plåtrickard skrev:
Men behöver man ovk besikta en privatbostad?
En gång direkt efter installationen av FX-, FT- och FTX-ventilation, innan anläggningen tas i bruk enligt https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/

Men jag har uppfattat det som att det mer gäller att få slutbesked från kommunen trots eventuell avvikelse från bygglovet. Men visst är det möjligt att sån där konstig lösning på FTX som TS vill ha behöver OVK för det gäller ju att säkerställa att ventilationen blir tillräcklig.
 
  • Gilla
ELNORD
  • Laddar…
Om man gör en såpass stor tillbyggnad skulle jag tycka att man är dumsnål om man inte passar på att fixa ventilationen samtidigt....

Ska du ha två stycken såna där är du ju uppe i 10000 kr, och det är ju en tredjedel av vad ett riktigt FTX-aggregat kostar...
 
BirgitS
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska du ha två stycken såna där är du ju uppe i 10000 kr, och det är ju en tredjedel av vad ett riktigt FTX-aggregat kostar...
En kontroll i broschyren för vilket luftflöde de klarar verkar innebära att man behöva 6 st av den modellen eller 4 av en kraftigare modell för att kunna ventilera 120 kvm x 2,5 m i takhöjd x 0,5 luftombyte per timme. Dessutom låter de en del.

Klistrar in i fall jag räknade fel.
Tabell som visar två modeller av ventilationssystem, deras ljudnivåer, luftflöden och energiklasser.
 
  • Gilla
ELNORD och 1 till
  • Laddar…
Tack för inputen, känner dock att lite bakgrund krävs.
Då det blivit en kommunikationsmiss någonstans och frågan om ventilation aldrig har varit uppe på tapeten i något steg (vare sig med konstruktör, byggnadsnämnd eller entreprenör) och skrivning av bygglovsansökan ingick i konstruktörs/arkitektarvodet så har avsnittet om "återvunnen ventilation" lagts in på eget bevåg att honom utan att diskutera med oss. Sen är det såklart vi som skriver under i slutändan, men av oerfarenhet har vi helt enkelt inte reagerat på den punkten utan trodde att alla större punkter/utgifter hade gåtts igenom - det var liksom därför vi som oerfarna tog hälp med bygglovsansökan från första början.

Hur som helst så har entreprenören räknat sin offert utifrån stämplade ritningar och info i det färdiga bygglovet, och inte i ansökan som visar sig vara det enda stället där ventilationen nämns, och eftersom det inte stod där är det inte offererat. Och även om jag hittar ett löst aggregat för 30-40tkr ska det ju till installation etc, och efter att ha kollat upp med ett par aktörer ser jag ingen lösning som landar under 100tkr?
Sen vet jag inte om anläggningen kommer till sin rätt när hela befintliga huset har gamla "hål-i-väggen-ventiler", och tillbygget inte är avdelat utan sitter ihop och "delar luft" till stor del.

Sen angående dumsnål.. Hade givetvis haft det bästa i alla avseenden om jag kunnat, men "oväntade-utgifter-marginalen" har dessvärre ätits upp av virkesprishöjningen under våren, så en kostnad på ytterligare 100tkr ryms helt enkelt inte - därav frågan att "komma runt" problemet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
En gång direkt efter installationen av FX-, FT- och FTX-ventilation, innan anläggningen tas i bruk enligt [länk]

Men jag har uppfattat det som att det mer gäller att få slutbesked från kommunen trots eventuell avvikelse från bygglovet. Men visst är det möjligt att sån där konstig lösning på FTX som TS vill ha behöver OVK för det gäller ju att säkerställa att ventilationen blir tillräcklig.
Stämmer bra, som jag skrev i ett annat svar i tråden så är det om man klarar kraven och kan få ett slutbesked med den lösningen, även om den må vara konstig.
Har ingen erfarenhet av motsvarade "miniaggregat" men finns ju en hel uppsjö av modeller så helt främmande bör det väl inte vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.