Bowman
Så med tanke på denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dyrt-eller-rimligt-altanbyggefoerslag.416219/
(Som jag skulle kunna berätta fler ”roliga” saker om vad som hänt sen senast.)

Så kommer jag bygga altanen själv istället tänkte jag..

Det kommer då ta ett tag men jag tänkte dela med mig och ställa frågor här.

Utgångsläget:
Rödmålat hus med vitkantade fönster och en oavslutad trädäck utanför altandörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målbilden:
Nybyggd träaltan med staket och tak konstruerad av plankor, ansluten till hus med tegelfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs en enkel trall på plintar i höjd med altandörren, staket, lite högre i ena änden (grillplats).
Och ett tak på nåt sätt över den vänstra delen.

Ca 7,5m x 4,5m i storlek.
Tänker mig Skurupsborren till plintarna.

Vi får väl se när, om och hur det går :)

Går nu och funderar på bärlinan i väggen. Antar att jag får såga av panelen så man kommer kloss an. Och hitta reglar innanför. Men hur gör man under altandörr. Där lär det inte finnas regel i väggen..

Sen skall jag botanisera bland alla guider och videos som finns för att få fram en plan, materialåtgång osv osv.
Hjälp :)
Mycket att tänka på när man inte gjort det innan..
 
Bärlina i väggen är inget måste. Anledning till att överhuvudtaget sätta en inre bärlina mot fasad är för att slippa en rad med plint/plattor nära väggen. Har man dränage/vattenrör etc nära fasaden så kan bärlina (ibland) vara enda bra fungerande lösningen men annars tycker jag att man skall låta bli den fukt/mögelbelastning mot fasad/sockel som en inre bärlina kan utgöra.

Jag skulle sätta hela altanen på plattor förutom yttre raden som du kan sätta på plint eftersom du vill ha tak.
Skall du få någon vettig lutning på taket om du skall ha det hela vägen ut (4.5m) så blir det knepigt eftersom huset är så pass lågt. Sidofall?

/Göran
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Bärlina i väggen är inget måste. Anledning till att överhuvudtaget sätta en inre bärlina mot fasad är för att slippa en rad med plint/plattor nära väggen. Har man dränage/vattenrör etc nära fasaden så kan bärlina (ibland) vara enda bra fungerande lösningen men annars tycker jag att man skall låta bli den fukt/mögelbelastning mot fasad/sockel som en inre bärlina kan utgöra.

Jag skulle sätta hela altanen på plattor förutom yttre raden som du kan sätta på plint eftersom du vill ha tak.
Skall du få någon vettig lutning på taket om du skall ha det hela vägen ut (4.5m) så blir det knepigt eftersom huset är så pass lågt. Sidofall?

/Göran
Ja ok, hade nästan hoppats att slippa bulta i väggen. Och har funderat på en inre rad plattor eller plintar. Men det känns konstigt att låta ändträ stå mot en platta även om man lägger tjärpapp under. Håller det verkligen lika länge?

och om man sätter plintar hur när måste dom stå? Är det ok med någon dm överhäng in mot väggen?

jag kommer ju ha 4,5 meter från väggen och ut, men då blir det svårt med bara 3 rader plint om jag skall ha Max två meter mellan dom. Det blir en himla massa plintar.

Men ok, om det blir plattor. Det är torrt och stabilt underlag, men jag antar att man måste schakta bort översta lagret jord överallt och lägga duk och grus?

Och ja taket har jag ingen bra lösning på i huvudet än. Har funderat på vinkeltak som är längre på vänster sida typ, dvs osymmetriskt. Annars blir det för lågt som du säger.
 
Funderat på marksten? Billigare, enklare och mindre underhåll.
 
Går utmärkt att sätta nergrävda stolp 50 cm från vägg och det håller, det finns inget tryck där uppifrån. och om trallen går ut från huset så håller för den många kilo
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Ja ok, hade nästan hoppats att slippa bulta i väggen. Och har funderat på en inre rad plattor eller plintar. Men det känns konstigt att låta ändträ stå mot en platta även om man lägger tjärpapp under. .....
Golvreglarna justerar du nivån på genom att skruva en regelbit på varsin sida av golvregeln. Men du lägger inte ändträt nedåt. Och det håller länge....

Överhäng: 30-40cm är inga problem. (Jag antar att du skall ha golvreglarna vinkelrätt mot fasaden och därmed trallen längs med fasaden).

/Göran
 
Bowman
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Funderat på marksten? Billigare, enklare och mindre underhåll.
Nej det önskar jag inte ha. Men visst det hade vart en tanke med kanske.
 
Bowman
J jonaserik skrev:
Går utmärkt att sätta nergrävda stolp 50 cm från vägg och det håller, det finns inget tryck där uppifrån. och om trallen går ut från huset så håller för den många kilo
Ok det låter bra.
 
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Golvreglarna justerar du nivån på genom att skruva en regelbit på varsin sida av golvregeln. Men du lägger inte ändträt nedåt. Och det håller länge....

Överhäng: 30-40cm är inga problem. (Jag antar att du skall ha golvreglarna vinkelrätt mot fasaden och därmed trallen längs med fasaden).

/Göran
Jag förstår inte första delen Göran.

jag jag kommer ju då ha trallen längs med huset. Så det funkar ju med litet överhäng då. Det är ju bra i så fall.

Jag lägger alltså reglarna mot marken med sidan, dvs hela ramverket kommer vila på plattor?
Tänkte mig först stöd ner typ.

Men tänkare som jag är så dyker det upp massa saker som jag funderar på då. Hur får jag det plant mellan alla kontaktytor/plattor.

Och även om det är en väldigt solid och torr plats, är det större risk att det sätter sig snett (om man nu inte är proffs på markarbete) om man nu använder plattor direkt på mark istället för plintar.

För får man bra koll på det känns det som ett snabbare och smidigare sätt att göra det på?
 
Redigerat:
Bowman
Jag har ca 50 cm från marken och upp till tröskel vid altandörren.
Jag hade velat ha altanen i höjd med det då man kommer upp lite och det känns trevligt tycker jag.
 
Ah, ok. Jag måste putsa glasögonen...
Är det 50cm så får man ställa stödbitarna på högkant. Men på syllpappbitar så tar det många år innan tex 2 st 45x145 ruttnar.
Justera plattorna så att dom ligger i våg.
Jag är ingen expert så jag vet inte om grus eller sand är bäst att justera med. Är det nu lite snett ändå så sätter man stödbiten lite snett. Huvudsaken är ju att golvreglarna ligger i våg.

/Göran
 
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Ah, ok. Jag måste putsa glasögonen...
Är det 50cm så får man ställa stödbitarna på högkant. Men på syllpappbitar så tar det många år innan tex 2 st 45x145 ruttnar.
Justera plattorna så att dom ligger i våg.
Jag är ingen expert så jag vet inte om grus eller sand är bäst att justera med. Är det nu lite snett ändå så sätter man stödbiten lite snett. Huvudsaken är ju att golvreglarna ligger i våg.

/Göran
Ah ok men det låter som jag förstår nu då. Då kan jag använda typ stolpar mot plattorna som stöd under reglarna för att komma upp till altandörren.
Använder man samma spännvidder mellan ”bärlinor” som om man satt plintar typ då, bara det att man har plattor istället typ?

Förankra man det på något sätt alls i huset om man inte sätter bärlinan i huset?

Och med många års hållbarhet med ändträ mot tjärpapp och platta? Vi snackar. 20-30år och inte 7 antar jag?

Jag fick lite mer info i denna tråden med om plattor och underarbete med som jag skall kolla på.
https://www.byggahus.se/forum/threads/altan-pa-marksten-orolig.314754/
 
Skall du skruva trallen cc 600 så behöver du ha golvreglarna cc 600. Betongplattor är billiga.
Avståndet mellan raderna ut från huset blir densamma som med plint.

Kortlingar mellan golvreglarna behövs inte. Trallen låser ihop alltihop när man skruvar dit den.
För att slippa vingel och för att justera så man får exakt cc600 så skruvar man dit ett par tillfälliga plankor ovanpå golvreglarna innnan man börjar kasta ut trallen. Dessutom så stagar den tvärgående regel man sätter längst ut som avslutning.

Fästa i huset behövs inte. Ett ton tralldäck springer ingenstans. Dessutom kommer du att ha taket fäst i fasaden och stolparna i framkant som bär upp taket låser alltihop på plats ändå.

Trallen på baksidan av vårt radhus byggde jag och farsan sommaren 94. Och där hade vi ingen tjärpapp mellan ändträ och plattor. Det däcket är stabilt fortfarande.

/Göran
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Skall du skruva trallen cc 600 så behöver du ha golvreglarna cc 600. Betongplattor är billiga.
Avståndet mellan raderna ut från huset blir densamma som med plint.

Kortlingar mellan golvreglarna behövs inte. Trallen låser ihop alltihop när man skruvar dit den.
För att slippa vingel och för att justera så man får exakt cc600 så skruvar man dit ett par tillfälliga plankor ovanpå golvreglarna innnan man börjar kasta ut trallen. Dessutom så stagar den tvärgående regel man sätter längst ut som avslutning.

Fästa i huset behövs inte. Ett ton tralldäck springer ingenstans. Dessutom kommer du att ha taket fäst i fasaden och stolparna i framkant som bär upp taket låser alltihop på plats ändå.

Trallen på baksidan av vårt radhus byggde jag och farsan sommaren 94. Och där hade vi ingen tjärpapp mellan ändträ och plattor. Det däcket är stabilt fortfarande.

/Göran
Tack för infon!

Alltså ju mer jag lär mig desto mer undrar jag.
Ibland önskade jag att jag inte var så nyfiken utan bara körde, för uppenbarligen är detta något gemene man utan tummen mitt i hand grejar :)

Det är ju det där med logiska följder och att en del av det första stadiet, kommer behövas för det sista stadiet.
Dvs säga stolpar för staket, och tak tex.. Svårt att riva upp allt när man kommer på en bra eftertanke..
Jag får planera vidare lite. så man har en bra plan/ritning från start.

Men, det känns som det blir plattor, det blir mindre stök och enklare.
Skall fundera på underarbetet lite.
Tack för att du tar dig tid.
 
Har byggt några altaner, ingen av dessa har haft bärlinor skruvade i grund eller fasad. Behövs inte och hjälper inte mycket heller. Så dessa altaner är helt fristående från byggnaden de ansluter till. Funkat perfekt.

I scenariot att man sätter plintar säg en halvmeter från grunden, vill man ha en skruvregel närmare så är det enkelt ordnat med bergfast montage mot bärlina.

Ange exakt hur det ser ut så kommer folk att kunna säga hur du ska göra.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.