P Pumba skrev:
Troligen att tex biltema,rusta,jula mfl säljer samma maskin men med olika skal och det är därför "olika" maskiner och div prisgarantier som en del butiker erbjuder gäller då inte för det på ytan inte är den samma maskin.
Ibland är det inte ens nytt skal utan att bara ett nytt artikelnummer. Och kartongen har exakt samma bilder. Allsom oftast känner jag att det är lockpriser i kampanjbladen, för när man väl kommer dit så är varan slut och så står personalen och packar upp den "nya" varan fast med annat artikelnummer och fullpris. Iofs så är ju det redan billigt tänker man och köper den för man har ju ändå tagit sig dit.
 
Hej
Kom över en meec 800 för en rimlig peng. Instrultionsmanualen är under all kritik. När era laddar blinkar dioden på Laddstationen blått vitt rött? Allt verkar tillsynes fungera men jag hittar inte om det är normalt. Signalen försvinner också när den laddar.
 
Den har varit en kär vän men nu har den nog gett upp. Många modifieringar har gjorts men nu får jag inte längre till det.

Min meec går nu i cirklar åt ett håll. Tänkte att det kan kanske vara den ena motorn som är problemet och koppla de båda motorerna på varandras plats på moderkortet och då snurrar den andra motorn men bakåt istället.

Så istället så är det nog moderkortet som är problemet. Har plockat ner detta och även sett att att det har korroderat på ett ställe. Så säkert en liten vattenskada. Jag tog dock och rengjorde ordentligt med isopropanol och det såg fint ut och satte ihop allt igen men tyvärr samma problem.

Och då jag inte har en upplaga till så kan jag inte byta själva moderkortet för att utesluta något så blir det nog ett nyköp I sommar. Eller har något ett moderkort liggandes som skräpar?
 
T thekingse skrev:
Den har varit en kär vän men nu har den nog gett upp. Många modifieringar har gjorts men nu får jag inte längre till det.

Min meec går nu i cirklar åt ett håll. Tänkte att det kan kanske vara den ena motorn som är problemet och koppla de båda motorerna på varandras plats på moderkortet och då snurrar den andra motorn men bakåt istället.

Så istället så är det nog moderkortet som är problemet. Har plockat ner detta och även sett att att det har korroderat på ett ställe. Så säkert en liten vattenskada. Jag tog dock och rengjorde ordentligt med isopropanol och det såg fint ut och satte ihop allt igen men tyvärr samma problem.

Och då jag inte har en upplaga till så kan jag inte byta själva moderkortet för att utesluta något så blir det nog ett nyköp I sommar. Eller har något ett moderkort liggandes som skräpar?
Du kan bygla lite på moderkortet och testa motorerna manuellt. Sen fixar den händige en ny styrning!
Elektroniskt kretskort med kopplingskablar och komponenter, potentiellt moderkort för maskinstyrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thekingse
  • Laddar…
Oj, ja du kan leta upp vilka punkter som styr vad, det är över min förmåga. Är väldigt imponerad av er som kan sådant även om jag gillar elektronik så känner jag att det är över mitt huvud tyvärr. Blir kanske ett annat projekt med delarna i slutändan då jag vet att motorerna fungerar.
 
T thekingse skrev:
Och då jag inte har en upplaga till så kan jag inte byta själva moderkortet för att utesluta något så blir det nog ett nyköp I sommar. Eller har något ett moderkort liggandes som skräpar?
Jag har ett moderkort från min skrotade klippare ifall du har någon som kan plocka upp den i Uppsala.
 
  • Gilla
Zellero
  • Laddar…
Z Zakalwe skrev:
Jag har ett moderkort från min skrotade klippare ifall du har någon som kan plocka upp den i Uppsala.
Om inte theking vill ha kortet så undrar jag om du kan tänka dej att skicka det?! Isåfall vill jag gärna ta emot det. Har 2 (3) trasiga klippare, som visar fel 1. Mvh
 
Z Zakalwe skrev:
Jag har ett moderkort från min skrotade klippare ifall du har någon som kan plocka upp den i Uppsala.
Jag har inte vägarna förbi Uppsala just nu, men skulle absolut vara intresserad av kortet. Hur mycket vill du ha för det isf?
 
T thekingse skrev:
Jag har inte vägarna förbi Uppsala just nu, men skulle absolut vara intresserad av kortet. Hur mycket vill du ha för det isf?
Portokostander och en hundralapp? PM:a.

Om någon annan är intresserad har jag även andra bitar:
- Batteri (fulladdat, några år gammalt men funkade fint innan klipparens ena drivmotor gick sönder)
- Strömadapter
- En drivmotor (några år gammal)
- Klippmotor
- Tre trådsensorer (jag köpte en extra)

Jula ville ha 600:- för en beggad drivmotor så jag bestämde mig för att köpa en Landroid istället...men plockade ur "friska" komponenter innan jag skrotade chassiet.
 
  • Gilla
thekingse
  • Laddar…
Hej
Tror blixten dödade min laddstation meec 800.
Har ström på laddstiften men endast ca 0.2volt på slingan,gräsklipparen känner av kabeln om den är riktigt nära slingan.
Hur många volt ska det va på slingan?
Tips på felsökning kretskortet, har endast mätt på utgående plintar.
Nån som har en laddstation eller kretskortet över?
 
  • Kretskort till laddstation med kondensatorer, spolar och anslutningsplintar, möjlig skada efter blixtnedslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Psycho Dave skrev:
Åskan tog också min laddstation för något år sedan, jag köpte nytt kretskort. Finns säkert på flera ställen men detta är ett.

[länk]
Funkar det kortet på 800an också, är det typ samma maskin?
 
S super70 skrev:
Funkar det kortet på 800an också, är det typ samma maskin?
Det lär ju inte vara samma kort?!
Om ni får reda på att det är så,.då har jag laddstationen till Meec 1200 att sälja.
Kan sälja kretskortet löst också.
 
Tror Julas original var billigare då jag bytte.

P Psycho Dave skrev:
Åskan tog också min laddstation för något år sedan, jag köpte nytt kretskort. Finns säkert på flera ställen men detta är ett.

[länk]
 
Jag har en komplett Meec 1200 om någon är intresserat. Fullt fungerande mekanik, batteri, laddstation. Använde senast i våras. Finns en liten spricka i chassi och stop knappen är trög, påverkar inte funktion. Om någon åker förbi Motala så kan jag sälja den för 1200kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.