Tjena.
Vi har en friggebod med vikdörrar(en gångdörr) som vi hyr ut.

vi tänkte sätta på ett yale doorman som har den funktion vi söker. Men fick höra att de är för stora för dessa profiler. När jag googlar hittar jag en hel del alternativ med kodlåset på insidan. Secuyou verkar ha en bluetooth funktion för att låsa upp från utsida men då vi har olika hyresgäster och det behöver vara en enkel hantering tänkte jag höra expertpanelen här efter råd och alternativ.
Enkel hantering med kodbyte för oss och enkel hantering med kod för att komma in och låsa om sig på insida för gäster.
 
  • Bild av en friggebods vikdörrs handtag och lås set från insidan, med fokus på befintlig låsmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närstående bild på en dörrprofil med inbyggd ASSA låsmekanism, som är relevant för diskussionen om att installera ett kodlås på en friggebodsdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vikdörr med låsprofil och nyckelhål märkt "Utsida", reflekterande en spegelbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På bilderna hade jag önskat inkludera att ovanför sitter ett fast grepp och vi hade även önskat inkludera ett dörrtrycke. På både insida och utsida.För att komma undan fixering av dörrpartiet med endast låskolv via nyckel på utsida och vred på insida.
 
Det absolut enklaste vore att sätta upp en nyckelgömma och byter koder mellan hyresgäster.
https://www.clasohlson.com/se/V&aum...ing;p-med-kombinationslås/p/Pr408727000
Om ni vill ha trycke så får man byta låshus och ändra urtagen till t.ex ett ASSA 310-35 eller 410-35.
Men det är fortfarande lite knepigt med en elektronisk låsning, det går att lösa men det blir inte lika enkelt i smalprofildörrar som i vanliga modullås.
 
Redigerat:
Tack för svar.
Det är så vi har idag och vi önskar ett dörrtrycke för att stoppa dörren istället för att använda nyckel och vred till detta. Samt kodlås om det finns någon enkel lösning.
 
Kanske ett ASSA 510-35 med BG2000 fungerar, jag har inte testat den kombinationen i en smalprofildörr men det kanske fungerar?
Men det krävs en del arbete för att få ett 510-35 att passa i en smalprofildörr, men det krävs även att det finns plats nog i profilen.
Jag ser väl rätt på bilderna att det är en slagdörr?
 
Det var en ny variant jag inte sett tidigare, den ska kollas upp. Tack.
 
M moore skrev:
Det var en ny variant jag inte sett tidigare, den ska kollas upp. Tack.
Kontrollera även om ASSA 510 verkligen finns i 35mm blev lite osäker nu..
 
Hej. Någon som vet om det kommit en lösning på att ha något forma kodlås på utsidan av en altandörr? Jag har kollat Secuyou men vill har också flera ”temporära” användare och vill undvika att de behöver ladda ner app. Sen skulle jag gärna kunna ha det som en backup om jag glömt nycklar/mobil då jag bor i en marklägenheter. Kommer sätta kodlås på ytterdörren för att synka larm men tyvärr krävs bricka för att komma in i porten.
 
E Ellasmommi skrev:
Hej. Någon som vet om det kommit en lösning på att ha något forma kodlås på utsidan av en altandörr? Jag har kollat Secuyou men vill har också flera ”temporära” användare och vill undvika att de behöver ladda ner app. Sen skulle jag gärna kunna ha det som en backup om jag glömt nycklar/mobil då jag bor i en marklägenheter. Kommer sätta kodlås på ytterdörren för att synka larm men tyvärr krävs bricka för att komma in i porten.
ASSA har ju ett handtag till balkongdörrar med kod. Sök på ASSA cod handle 7811 Finns även andra fabrikat.
 
P petererlandsson1194 skrev:
ASSA har ju ett handtag till balkongdörrar med kod. Sök på ASSA cod handle 7811 Finns även andra fabrikat.
Ditt förslag är endast för montering inomhus.
 
Tack. Kan denna sättas på utsidan och på en dörr som har separat låscylinder? I dagsläget har jag inget handtag på utsidan men har en låssmed sagt är lätt att fixa.
 
E Ellasmommi skrev:
Tack. Kan denna sättas på utsidan och på en dörr som har separat låscylinder? I dagsläget har jag inget handtag på utsidan men har en låssmed sagt är lätt att fixa.
Det går att sätta mekaniskt lås och handtag på utsidan men inte det du har på insidan idag utan de ska vara avsedda för att användas på utsidan.
Varför inte bara komplettera med det som behövs för utsidan?
Det finns väldigt få elektroniska lås på marknaden avsedda för fönsterdörrar och inga avsedda för att användas på utsidan.
Det som finns är lösningar där en låscylinder byts ut till en elektronisk låscylinder men det passar inte ditt önskemål.
Om jag skulle presentera andra alternativ som finns för att uppnå önskad funktion blir det väldigt kostsamt och det kanske är billigare att byta mot en glasad ytterdörr.
Du kanske kan köpa ett kodlås och ett elektromagnetiskt lås om du har handtag från utsidan, om du tycker det är dyrt så finns det billigare att köpa från Kina.
Men den lösningen kanske inte är den mes estetiska samt att den kräver strömmatning samt kabeldragning.

Jag förstår inte varför du inte startade en ny tråd då du och TS har helt skilda lås och lösningar.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.