Funderade på varför det helt plötsligt exploderade här på tråden igår. Men såg nu att den låg på förstasidan :)

Förstår att det här med el-säkerhet är ett kärt ämne för många, och att det måste vara otroligt jobbigt att veta hur lätt en amatör kan göra fel med fatala följder och ändå höra resonemang som mitt velande och @Petgre1028 tankar ovan. Självklart finns det personer som helt saknar självinsikt och gör helt galna saker i sin installation, men i det här fallet handlade det om att lossa befintligt uttag, sätta dit en ny dosa 10 cm ut och montera dit uttaget. Befintliga sladdar är så långa att de räcker utan att skarvas. En operation som till och med en glad amatör som jag nog skulle klara av rent praktiskt. Nu blev det ändå en elektriker inkallad för detta och det känns mycket bättre av den enkla anledningen att jag inte kommer att titta på det framtida uttaget och tänka "hoppas att allt sitter som det ska". Hur som helst så är jag tacksam att ni i "el-maffian" ;) rycker ut och påminner om att det här med el inte är så enkelt som man först tror. Det hjälper oss amatörer att komma ihåg farorna och att inte bli för självsäkra.

Med det sagt tänkte föreslå att vi lämnar el-säkerheten därhän i denna tråd. Det är ju faktiskt bara en liten liten del av det här projektet. (och jag lovar att allt kommer att göras "by the book") :)

Jätteroligt att se @Williamsc och @ninhuo egna byggen. Jag var också inne på att använda metod-stommar och billy-hyllor först, det skulle ha sparat mycket tid och säkert blivit bättre också. Men tyvärr måste Kamprad haft något personligt emot mitt hus, för inte ett enda mått fungerade utan jag hade varit tvungen att modifiera alla delar både på höjden och bredden för att det skulle funka.
 
  • Gilla
TRJBerg och 11 till
  • Laddar…
P Petgre1028 skrev:
Men herregud!

Vet att det är fel, men en mindre intelligent snubbe kan ju koppla in 2 eller 3 kablar i en sladd?

Dra sedan en kabel, koppla på ett uttag?

Skulle jag haft en elektriker till allt detta så skulle vi fortfarande bo i ett tält utan ett fungerande hus.
Eller bo i en etta pga att alla pengar är slut!

Nu kommer självfallet en massa personer hacka ned på detta inlägg, om säkerhet etc, så klart, men en normalt fungerande person kan koppla ett nytt uttag - med eller utan jord, det är ju bara +- en sladd??

Skiter sig det, så skorrar det lite i händerna? Det viktiga är att alla sladdar sitter korrekt och verkligen sitter fast?
Se bara till att du har en jordfelsbrytare :)

Hade det varit spisuttag etc, annan sak -- sen säger jag inte mer :)

Trevlig kväll

//Peter
Nej jag förstår det, du behöver inte säga mer. Du har redan sagt för mycket.... hm.. vad kallade du dem för :thinking: ”en normalbegåvad person” ..(?) ..

Ja, en sådan person skulle aldrig skrika ut sin okunskap på det där viset i ett forum :oops: den personen hade tänkt och gjort vissa saker själv i tysthet … och inte högt idiotförklarat alla andra som försöker göra rätt (följa reglementet).
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Elpatronen Elpatronen skrev:
MrXman!

Du borde ha lite mer på innanför pannbenet innan du uttalar dig som du gjorde!

Utbildningen för att bli elektriker är 3 år Gymnasium, sedan en massa timmar lärlingstid!
Ett körkort är betydligt enklare, några timmar teori, några timmar i bil!

Därav inte så många dödsfall inom el som i trafiken! Hade det varit jämförbar utbildning för att köra bil som att koppla el så skulle "Nollvisionen" varit här för länge sedan !

/Behörig Elektriker sedan många år.
Ja el har väl 6800 lärlingstimmar precis som bygg. Tyvärr får vem som helst göra en konstruktion utan hållfasthetskunskap.
 
Elpatronen Elpatronen skrev:
MrXman!

Du borde ha lite mer på innanför pannbenet innan du uttalar dig som du gjorde!

Utbildningen för att bli elektriker är 3 år Gymnasium, sedan en massa timmar lärlingstid!
Ett körkort är betydligt enklare, några timmar teori, några timmar i bil!

Därav inte så många dödsfall inom el som i trafiken! Hade det varit jämförbar utbildning för att köra bil som att koppla el så skulle "Nollvisionen" varit här för länge sedan !

/Behörig Elektriker sedan många år.
Totalt sett har 4 personer dött i elrelaterade olyckor mellan 2015 och 2020. 3 stycken vid högspänningsarbete i stolpar/skog, 1 yngre person som gick på ett tågtak. Ingen i något hem oavsett om en elektriker eller icke elektriker kopplat elen. Alla åsikter om att bara elektriker ska koppla el handlar om en bransch som är livrädd för att riksdag/regering ska besluta om lättnader i regelverket. I så fall kommer branschen som helhet att bli tvungna att debitera en lägre timtaxa och behöva färre elektriker.
 
  • Gilla
hoffret och 9 till
  • Laddar…
L Ljunie skrev:
Totalt sett har 4 personer dött i elrelaterade olyckor mellan 2015 och 2020. 3 stycken vid högspänningsarbete i stolpar/skog, 1 yngre person som gick på ett tågtak. Ingen i något hem oavsett om en elektriker eller icke elektriker kopplat elen. Alla åsikter om att bara elektriker ska koppla el handlar om en bransch som är livrädd för att riksdag/regering ska besluta om lättnader i regelverket. I så fall kommer branschen som helhet att bli tvungna att debitera en lägre timtaxa och behöva färre elektriker.
Hur mång hus har brunnit tack vare bristfälliga installationer? Var tredje brand i våra hem beror på någon typ av elfel enligt statistik från Svensk Försäkring. Senaste året har närmre 6 000 brandskador skett på grund av exempelvis överspänning, kortslutning och explosion i elprodukter. Hur många har brunnit inne tack vare det?
Att det inte är fler får vi tacka förståndiga människor som låter någon med kunskap installera el. Någon som vet hur man beräknar fasbelastningar, någon som kan megga en installation, någon som vet vilken kabel som ska användas till vad och hur den får dras.
Många är glada att slippa bo granne med en besserwisser till hobbyelektriker.
 
  • Gilla
Elpatronen och 1 till
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Hur mång hus har brunnit tack vare bristfälliga installationer? Var tredje brand i våra hem beror på någon typ av elfel enligt statistik från Svensk Försäkring. Senaste året har närmre 6 000 brandskador skett på grund av exempelvis överspänning, kortslutning och explosion i elprodukter. Hur många har brunnit inne tack vare det?
Att det inte är fler får vi tacka förståndiga människor som låter någon med kunskap installera el. Någon som vet hur man beräknar fasbelastningar, någon som kan megga en installation, någon som vet vilken kabel som ska användas till vad och hur den får dras.
Många är glada att slippa bo granne med en besserwisser till hobbyelektriker.
Det är alltså elprodukterna som är boven i dramat ex laddare har en orimligt stor andel, direkta felkopplingar o.dyl.som kan härledas till ”obehörigt” kopplande är väl inte ens mätbart. Att det sedan är viktigt med rätt kunnande är odiskuterbart. Nödig kännedom var nog en bra sammanfattning förr i tiden
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är alltså elprodukterna som är boven i dramat ex laddare har en orimligt stor andel, direkta felkopplingar o.dyl.som kan härledas till ”obehörigt” kopplande är väl inte ens mätbart. Att det sedan är viktigt med rätt kunnande är odiskuterbart. Nödig kännedom var nog en bra sammanfattning förr i tiden
Om du läser så stod det angivet flera olika som överspänning och kortslutning. Med överspänning menas tex att fasbelasta fel så att du får varmgång i kablar, det är en av dom vanligaste orsakerna. Du kan också få varmgång genom att dra för många trådar i ett rör, det finns regler för hur många man får dra. Överspänning sker också när man laddar elbilar i vanliga vägguttag eftersom dom inte är gjorda för att ta ut maxeffekt under lång tid. Kortslutning är vanligt i gama kablar som man drar i för att tex flytta ett eluttag. Det finns massor av inkopplingar dör man skalat kablar för långt så att en ledare riskerar komma i kontakt med något.
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Om du läser så stod det angivet flera olika som överspänning och kortslutning. Med överspänning menas tex att fasbelasta fel så att du får varmgång i kablar, det är en av dom vanligaste orsakerna. Du kan också få varmgång genom att dra för många trådar i ett rör, det finns regler för hur många man får dra. Överspänning sker också när man laddar elbilar i vanliga vägguttag eftersom dom inte är gjorda för att ta ut maxeffekt under lång tid. Kortslutning är vanligt i gama kablar som man drar i för att tex flytta ett eluttag. Det finns massor av inkopplingar dör man skalat kablar för långt så att en ledare riskerar komma i kontakt med något.[
[länk]
 
L Ljunie skrev:
Totalt sett har 4 personer dött i elrelaterade olyckor mellan 2015 och 2020. 3 stycken vid högspänningsarbete i stolpar/skog, 1 yngre person som gick på ett tågtak. Ingen i något hem oavsett om en elektriker eller icke elektriker kopplat elen. Alla åsikter om att bara elektriker ska koppla el handlar om en bransch som är livrädd för att riksdag/regering ska besluta om lättnader i regelverket. I så fall kommer branschen som helhet att bli tvungna att debitera en lägre timtaxa och behöva färre elektriker.
Nu är det inte frågan om en åsikt om vem som ska utföra elinstallationer, det är reglerat i elsäkerhetslagen, i Svea Rikes lagbok.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Så DIN ÅSIKT är fullständigt ovidkommande i sammanhanget.
Hade alla haft din nivå av logik, då hade vi haft ett rättslöst samhälle där alla väljer vilka lagar de själv tycker är värda att följa.
Vill du ändra lagen rekommenderar jag att du kontaktar din lokala politiker.
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
K kortis skrev:
[länk]
Det du refererar till är arbetsskaderapporter vilket är olyckor som inträffar i samband elarbete vilket inte har med antal bränder i samband med el att göra. Att många bränder beror på el är en helt annan sak.
 
Kan vi sluta bomba hans tråd med el nu? Ta de vidare i PM så vi får njuta av hans jobb med bokhyllan och slippa 3 sidor av vad som är rätt eller fel med EL.
 
  • Gilla
Keison och 10 till
  • Laddar…
T TOZI skrev:
Nu är det inte frågan om en åsikt om vem som ska utföra elinstallationer, det är reglerat i elsäkerhetslagen, i Svea Rikes lagbok.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Så DIN ÅSIKT är fullständigt ovidkommande i sammanhanget.
Hade alla haft din nivå av logik, då hade vi haft ett rättslöst samhälle där alla väljer vilka lagar de själv tycker är värda att följa.
Vill du ändra lagen rekommenderar jag att du kontaktar din lokala politiker.
Ajaj du kör väl inte för fort köper svartsprit jobbar svart el på något sätt trampar snett bland lagar, ja då är du att gratulera. Och hoppas du inte heller har en åsikt om det
 
  • Gilla
Ljunie
  • Laddar…
T Tbr53 skrev:
Det du refererar till är arbetsskaderapporter vilket är olyckor som inträffar i samband elarbete vilket inte har med antal bränder i samband med el att göra. Att många bränder beror på el är en helt annan sak.
Av ca 1800 bränder/ år utgjordes ca 1300 av felaktig användning av elapparater.
De flesta bränder i elanläggningar startar i bostäder byggda före 1950.
https://www.elinstallatoren.se/2018/08/elfelen-bakom-svenska-bostadsbrander/
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
T TOZI skrev:
Nu är det inte frågan om en åsikt om vem som ska utföra elinstallationer, det är reglerat i elsäkerhetslagen, i Svea Rikes lagbok.

27 § Elinstallationsarbete får utföras endast av
1. en elinstallatör som är auktoriserad för arbetet, eller
2. någon som omfattas av företagets egenkontrollprogram enligt 24 §.

Så DIN ÅSIKT är fullständigt ovidkommande i sammanhanget.
Hade alla haft din nivå av logik, då hade vi haft ett rättslöst samhälle där alla väljer vilka lagar de själv tycker är värda att följa.
Vill du ändra lagen rekommenderar jag att du kontaktar din lokala politiker.
Min åsikt är fullständigt vidkommande. Det är bland annat åsikter som ändrar lagar. Och min nivå av logik hör hemma i detta århundradet och inte som din i det förra. Allt med el har blivit bättre och lättare att ha att göra med. Att elektriker kopplar in elcentral och jordfelsbrytare är helt rätt. Men att ha en elektriker för att borra i reglar och dra elrör, ibland färdiga med rätt antal kablar är bara så fel. Och som i allt annat gäller givetvis sunt förnuft och nödvändig kunskap. Men tyvärr är det allt för många elektriker som anser att större delen av Sveriges befolkning är okunniga imbeciller. Och det retar jag mig på

Och nu fortsätter åtminstone jag tråden med den här killens fantastiska jobb.
 
  • Gilla
Dheri och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.