Hej experterna!

Står i begrepp att sänka taket i en toalett och fälla in 2 spottar. Om jag köper en DCL kontakt.

Dvs en sån här;
DCL-kontakt från Schneider Electric för elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och kopplar fas nolla och jord till denna, förlägger detta i rör till första spotten och sen vidare till andra. Sen ansluter den till takdosans DCL-kontakt.

Såhär;
Hand håller i en DCL-kontakt med kabel mot ett tak intill kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en DCL-kontakt med anslutna elkablar redo för installation i takdosa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1) Är detta ett jobb som kräver behörighet?

2) Bör man egentligen skruva bort doslocket och köra med Wago direkt på ledningarna? Detta blir väl definitivt ett jobb för elektrikern? Men är väldigt lätt att göra korrekt själv.
 
Som du beskriver det med DCL-kontakten så ser jag ej detta som en fast elinstallation och som då inte kräver elektriker.
Sedan krävs det inte jord till drivdonet (dubbelisolerat).
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Instämmer. Du kan också hoppa över DCL som inte tillför något då spottarna är fast monterade med rör/slang och i monterade i det sänkta taket. Du kommer ju inte koppla i och ur kontakten för att byta taklampa då och då.
Då blir det en fast installation, jobb för elektriker. Men egentligen precis lika lätt att göra själv som med en kontakt mellan.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Fast du behöver ju kunna komma åt lamputtaget när taket är sänkt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Man kan visserligen diskutera om denna fasta installation av belysningen är behörighetskrävande. Jag skulle säga att den är det, oberoende av om den ansluts fast eller via stickpropp. Men detta är sekundärt... Man får stätta en stickpropp på hela huset om man vill, men det gör knappast installationen behörighetsfri.

Jag tycker det är en dålig ide att sätta stickpropp på denna installation bara för att komma runt kravet på behörighet. Det förändrar ingenting vad gäller installationen som ska följa reglerna för att undvika t.ex brand och andra faror. Om jobbet görs enligt konstens alla regler så kommer aldrig frågan om behörighet att väckas, om nu inte en avundsjuk grannen kikar genom fönstret och ser den olagliga handlingen och lyckas få polisen att ta emot en anmälan.

Om det däremot trots allt skulle hända något, och brandutredaren ser en stickpropp på den fasta belysningskretsen så är risken stor att det börjar ställas besvärliga frågor och dras ogrundade slutsatser om orsaken till branden. Så ett väl utfört jobb är allt som gäller.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan visserligen diskutera om denna fasta installation av belysningen är behörighetskrävande. Jag skulle säga att den är det, oberoende av om den ansluts fast eller via stickpropp. Men detta är sekundärt... Man får stätta en stickpropp på hela huset om man vill, men det gör knappast installationen behörighetsfri.

Jag tycker det är en dålig ide att sätta stickpropp på denna installation bara för att komma runt kravet på behörighet. Det förändrar ingenting vad gäller installationen som ska följa reglerna för att undvika t.ex brand och andra faror. Om jobbet görs enligt konstens alla regler så kommer aldrig frågan om behörighet att väckas, om nu inte en avundsjuk grannen kikar genom fönstret och ser den olagliga handlingen och lyckas få polisen att ta emot en anmälan.

Om det däremot trots allt skulle hända något, och brandutredaren ser en stickpropp på den fasta belysningskretsen så är risken stor att det börjar ställas besvärliga frågor och dras ogrundade slutsatser om orsaken till branden. Så ett väl utfört jobb är allt som gäller.
Mycket bra svar. Tack.
Köper sitt resonemang helt och hållet vilket också är det rimliga.

Så ta bort lamputtaget och skarva vidare med Wago är nog melodin.

Bör man göra detta på nått speciellt vis?

Ska man använda någon typ av dragavlastning? Kanske fästa flexrören i taket, eller är det helt ok att det ligger på innertaket?
 
Egentligen borde takdosan tas bort. Om den är kvar måste den vara åtkomlig via det nedbyggda taket, t.ex genom ett hål som det sitter ett doslock över. Gapet skulle jag nog bygga igen med förhöjningsringar men jag vet inte hur det ser ut hos dig. Det gäller att få en snygg anslutning av flexslangen vilket förhöjningsringarna kunnat lösa. Då jag antar att den ligger löst i innertaket (vilket är ok) behöver den dragavlastas vid dosan. Det går att lösa med ett klammer också, eller doslock även på gamla dosan. Men även om det är dolt bör det inte vara alltför taffligt gjort som ser illa ut. Enkelisolerade ledare får inte finnas utanför dosan så att det kommer an mot byggnadsdelar.

För övrigt gäller att vara noga med att installera spottarna enligt anvisningen.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Uppfyller t.ex denna isolerslang kravet på dubbel isolering?
[länk]
Såhär löste dom det i vårt badrum.
Ventilationsslang ansluten till en Hide-a-lite låda i ett badrum, synligt installationsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
åtkomlig via det nedbyggda taket, t.ex genom ett hål som det sitter ett doslock över. Gapet skulle jag nog bygga igen med förhöjningsringar men jag vet inte hur det ser ut hos dig. Det gäller att få en snygg anslutning av flexslangen vil
Ett doslock med kabelutlopp på den befintliga dosan är melodin.
Sen RKK typ 4G1 till drivdonet (om det ska både fast fas och tändtråd till driver, annars 3g eller SXK 2x0,75).
Ett alternativ är FK1,5 i sån där slang som länkades till, själv kör jag med 8mm-varianten av den.

Jag är medveten att min lösning brister vad gäller dragavlastning.
Man kan ju överväga att sätta en utanpåliggande kopplingsdosan som täcker doshåler i taket, då blir det lätt att även anordna dragavlastning.
Men det kräver lite mer utrymme mellan taken.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ett doslock med kabelutlopp på den befintliga dosan är melodin.
Sen RKK typ 4G1 till drivdonet (om det ska både fast fas och tändtråd till driver, annars 3g eller SXK 2x0,75).
Ett alternativ är FK1,5 i sån där slang som länkades till, själv kör jag med 8mm-varianten av den.

Jag är medveten att min lösning brister vad gäller dragavlastning.
Man kan ju överväga att sätta en utanpåliggande kopplingsdosan som täcker doshåler i taket, då blir det lätt att även anordna dragavlastning.
Men det kräver lite mer utrymme mellan taken.
Är det ett sånt här doslock som du menar så sitter det en dragavlastning på andra sidan gummit. Men får man koppla på ”vilken kabel som helst” till en sån ?

Dock så har drivdonen infästning för flexrör så det kanske är bättre att använda ringar som Bo pratade om för att kunna fästa den där på direkten.

Sen funderar jag på om man ska dra nya kablar istället för att skarva med Wago i dosan? Eller kanske inte är någon vinning med det? Teoretiskt kan man ju då dra en dragtråd hela vägen ut genom flexslangen vid ena drivdonet.


Doslock i tak med dragavlastning och utstickande svart kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det doslocket är avsett för en anslutningskabel, t.ex en lampa som hänger i sladden. Visst går det att mata ett drivdon via denna lösning, men inte dolt i byggnadsdelar. Det är fortfarande oklart hur din gamla takdosa blir åtkomlig efter montaget av det nya undertaket.

Om en av spottarna hamnar precis under så tror jag de flesta går med på denna lösning med en kort anslutningskabel till drivdonet, speciellt om det sitter en potta som håller isolering och möss borta.

Om gamla dosan hamnar på annat ställe så förordar jag påbyggnadsringar så att den blir åtkomlig. Flexslang ansluts sedan dolt till dosan och sedan till drivdonet. Hidealite har en bra lösning där som fler tillverkare borde ta efter. Det innebär fast anslutning i dosan.

Om du kan rationalisera bort den gamla dosan helt är ju det ännu bättre. Det går endast om det inte finns andra förgreningar dosan då dessa inte kan göras vid spotten.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det doslocket är avsett för en anslutningskabel, t.ex en lampa som hänger i sladden. Visst går det att mata ett drivdon via denna lösning, men inte dolt i byggnadsdelar. Det är fortfarande oklart hur din gamla takdosa blir åtkomlig efter montaget av det nya undertaket.

Om en av spottarna hamnar precis under så tror jag de flesta går med på denna lösning med en kort anslutningskabel till drivdonet, speciellt om det sitter en potta som håller isolering och möss borta.

Om gamla dosan hamnar på annat ställe så förordar jag påbyggnadsringar så att den blir åtkomlig. Flexslang ansluts sedan dolt till dosan och sedan till drivdonet. Hidealite har en bra lösning där som fler tillverkare borde ta efter. Det innebär fast anslutning i dosan.

Om du kan rationalisera bort den gamla dosan helt är ju det ännu bättre. Det går endast om det inte finns andra förgreningar dosan då dessa inte kan göras vid spotten.
Nu har jag äntligen tagit reda på hur det ser ut. Endast matning till lampan, inget som går vidare etc.. Hur går man vidare enklast från detta?

WAGO i dosan (eller dra helt nya kablar?) till nya kablar som går i flexrör till trafo?

Dessa kablar måste dragavlastas, hur gör jag det? Behöver flexröret även det dragavlastas vid dosan? Te x ett par skruvklammer i taket? Sen får det ligga löst på undertaket?

Eluttag i tak för lampa utan vidare kablage, exponerade kablar och WAGO-koppling syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det underlättar då dosan kan tas bort. Hur lätt det är beror på vad det är för takmaterial. Man behöver skarva på en slang och dra ny FK hela vägen till första downlight. Om dosan blir kvar med skarvkopplingar så måste den vara åtkomlig. Den behöver inte vara synlig eller åtkomlig utan verktyg, men rimligt enkelt åtkomlig, och man måste givetvis på något sätt veta att det finns en dosa där. I nödfall kan man dra ny ledning oskarvad genom dosan, via en tafflig övergång till slang, men då blir inte ledningen utbytbar vilket är en dålig ide, anses fel men inte bryter mot reglerna.

Dragavlastning behövs normalt inte i tak. Den enda påkänning som är aktuell här är mellan dosa och första downlight. Där behöver du t.ex sätta ett klammer någonstans så att slangen inte riskerar lossna eller dras ur den gamla dosan. För övrigt kan slangen ligga löst då den är dragavlastad i varje downlight.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det underlättar då dosan kan tas bort. Hur lätt det är beror på vad det är för takmaterial. Man behöver skarva på en slang och dra ny FK hela vägen till första downlight. Om dosan blir kvar med skarvkopplingar så måste den vara åtkomlig. Den behöver inte vara synlig eller åtkomlig utan verktyg, men rimligt enkelt åtkomlig, och man måste givetvis på något sätt veta att det finns en dosa där. I nödfall kan man dra ny ledning oskarvad genom dosan, via en tafflig övergång till slang, men då blir inte ledningen utbytbar vilket är en dålig ide, anses fel men inte bryter mot reglerna.

Dragavlastning behövs normalt inte i tak. Den enda påkänning som är aktuell här är mellan dosa och första downlight. Där behöver du t.ex sätta ett klammer någonstans så att slangen inte riskerar lossna eller dras ur den gamla dosan. För övrigt kan slangen ligga löst då den är dragavlastad i varje downlight.
Toppen, bra svar!

Det kanske är möjligt att vinkla VP-rör och trycka in i ett av hålen i dosan, sen skarva på en flexslang, lite som ett periskop? Då skulle slangen kunna gå till första dosa via en skruvklammer i taket?


Taket ifråga är betong och det är en lägenhet det rör sig om.


Kollade nu på dosan och den är ingjuten och i plast, så borde vara någon standarddimension på hålen i den.
Öppen elektrisk installationsdosa i betongtak med ingjutna VP-rör och flera kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.