Bredvid vårt torp, precis vid tomtgränsen och ca 15 m från husknuten står en jättestor, fallfärdig lada med eternittak. Vi tycker det känns lite olustigt och undrar om ägaren har ngt ansvar ifall den faller ihop?
 
Düsseldorff
Ansvar för vad? Att röja upp?
 
Så länge du inte springer fram 5sek efter raset och inhalerar dammet ska det var lugnt. Markradonet i från berggrunden är en större hälsofara i detta fall.

Mvh fremax
 
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
fremax fremax skrev:
Så länge du inte springer fram 5sek efter raset och inhalerar dammet ska det var lugnt. Markradonet i från berggrunden är en större hälsofara i detta fall.

Mvh fremax
Har kanske blivit uppskrämd i onödan av allt jag läst om eternit...Men kontaktade faktiskt miljökontoret med samma fråga och de svarade att ansvaret ligger hos ägaren.
 
Vems skulle ansvaret annars vara? Faller mitt hus ihop så är jag ansvarig för att städa upp.
 
useless useless skrev:
Vems skulle ansvaret annars vara? Faller mitt hus ihop så är jag ansvarig för att städa upp.
useless useless skrev:
Vems skulle ansvaret annars vara? Faller mitt hus ihop så är jag ansvarig för att städa upp.
Jo, men här skulle det handla om att ta ner den innan den faller ihop helt. Ladan är enorm och håller på att knäckas på mitten. Takplattor rasar snart och kanske det inte är så farligt med asbest som jag först trodde, men det finns barn i området, tänker att det är en farlig plats att befinna sig på överhuvudtaget.
 
JanneJanne123
Haha, alltid denna ”men det finns barn”. Barn bör hålla sig ifrån andra människors tomter och det är föräldrarnas ansvar att förklara varför man inte bör leka i en fallfärdig lada på annans mark.
 
  • Gilla
possum77 och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Haha, alltid denna ”men det finns barn”. Barn bör hålla sig ifrån andra människors tomter och det är föräldrarnas ansvar att förklara varför man inte bör leka i en fallfärdig lada på annans mark.
Haha, säger jag med. För jag resonerar som du vad gäller att barnen ska hålla sig borta från ödehus på annans mark. Men då detta enorma schabrak till lada ligger precis inpå vårt hus gjorde jag ett försök och hörde av mig till kommunen. Kanske har varit i kontakt med en okunnig tjänsteman, men enligt denne kan ägaren bli skyldig att göra något åt ladan innan den brakat ihop helt. Jag är ytterst tveksam till att något kommer att ske, men ville ställa en fråga här för att höra om det finns någon solskenshistoria att berätta!
 
Om det föreligger fara för allmänheten så kan du anmäla det till kommunen. Men det enda som händer är kanske att ägaren drar ett plastband runt så det är avspärrat.
 
useless useless skrev:
Om det föreligger fara för allmänheten så kan du anmäla det till kommunen. Men det enda som händer är kanske att ägaren drar ett plastband runt så det är avspärrat.
Ja, så är det kanske. Och det vore ju en ännu deppigare syn från köksfönstret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.