Vi behöver ta bort en massa stubbar från tomten, och då tillkommer ju senare också en tippningsavgift till kommunen, men går det att sälja alt. ge bort dem till nåt företag som flisar eller som gör pellets eller något. Har ni några förslag på såna företag beläget i Skaraborg så vore jag tacksam /eller en länk eller nåt/.

Vi ska ha en öppen spis men inte kan man väl göra ved av stubbmatrial (eller?) HELT OKUNNIG!!!! :eek:
 
Hemmakatten
Stubbarna är nog helt värdelösa. De innehåller jord och småsten. Att köra dem till kommunens återvinningscentral kostar massor (tusentals kronor) just därför att de innehåller sten. Som fyllnadsmassor är de värdelösa eftersom stubbarna ruttnar och sjunker ihop efterhand. Det allra bästa vore om du kände någon (eller kände någon som kände någon) som kan gräva upp stubbarna och ta med dem o dumpa i sin skog eller gräva ner dom eller nåt. Ni har inte plats att gräva ner dem på er egen tomt?
 
Troligen vill ingen betala för stubbarna. När man tar bort dem/gör flis av dem kan ingen garantera att det inte kommer in småsten etc som blandas med materialet. Det är troligen därför det är så dyrt att få hem proffs som smular bort stubben eller traktor som gräver upp/drar bort stubbarna. Det finns också en anledning till att deponering är så extremt dyr just när det gäller stubbar.

Jag hade en enorm pilestubbe på cirkus 80 cm/diameter alldeles invid en gammal (skyddad) stenmur. Den flisades ner vid husbygget men kostade mig ändå ett antal tusen kronor extra. I detta fall gick det inte att gräva bort den pga muren och 'flisaren' var mycket rädd om sin utrustning.

Ta hem någon som kör med stubbflis - kostar en hel del men du får sedan jättefint material som du kan använda som jordförbättring på tomten. Ev hyr du maskin själv men det är inte helt enkelt att använda sådan.

*ler* Katten svarade under tiden jag funderade *ler*
 
Det borde gå att lura in stubbarna som trädgårdsavfall på något återbruk.
 
Jag har dumpat några stubbar på lövsta här i Stockholm. Fast som "övrigt avfall" Troligen inte så populärt om man kommer med 20-30 st.
 
Det är ett jobb men visst går det att göra ved av dem.
Dock bör man avsätta en kedja till sågen för den typen av jobb.
Kan man acceptera lite torktider så kan man faktiskt ta högtryckstvätten och blåsa ren stubbarna innan man börjar stycka upp dem.

De som har varit i vägen här har antingen grävts ned eller blivit stockved för utomhuseldning
 
Kan du flytta dom själv så kör dom till kommunens återvinningscentral. Billigast.

Jag deponerade ett helt flak med stubbar, enbart deponeringsavgiften gick på 5 000 kr.

/fredrik
 
Jag hade fördelen att äga en grävmaskin. Det går även att hyra.
Jag tog ner runt 25 trän och fick många stubbar. Jag har faktiskt lyckats elda dem. Det gäller bara att inte ha så bråttom. Att tvätta rent med högtryckstvätt är en bra ide.
Då man tänder brasan så måste man givetvis ha lite bra virke runt om så man får upp värmen.
Askan som blir över går bra att göra sig av med då man planerar ut tomten.
 
Är det inte stubbar man fyller ut valborgseldar med? Brinner länge och kraftfullt om de fått ligga och torka ett tag.
 
Vad är det för träslag?
Tallstubbar blir det ju jättefin tjära på, och då kanske nån hembygdsförening eller liknande vill ha dem?
 
Här ligger våra - ca 25 stora stubbar. Alla tycker att vår kulle är så fin. Barnen har en egen pulkabacke på vintern :)

Med tiden kommer kullen att sjunka ihop. De buskar som jag planterar här verkar trivs mycket bra. De får nog mycket näring från stubbarna.

Av någon anledning - jag vet faktiskt inte vilken - är det inte tillåtet att gräva ner stubbar i trädgården.
De kan innebära risk för myror har jag hört...

Våra ligger där de ligger och kullen har sjunkit synbart under de här 4 åren.

Det skulle kosta oss 7.000 kr att dumpa dem på tippen.
 
  • 0719-kullen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1175-kullen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0388-kullen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.