A Argastesnickaren skrev:
En sån stor renovering mår bra av att ta tid.
Stirra er inte blinda på er första tanke på planlösning o material utan låt det ta tid
Börja som sagt uppifrån med taket och utsidan och under tiden fundera och ta in lite förslag från nära och kära och hantverkare som är där och jobbar.
Brukar vara bra att bo in sig lite (även om ni inte bor där så är ni ju där och jobbar) innan ni startar invändigt för att man kommer på saker efterhand.

Sen om det tar lite tid så har ni alla möjligheter att köpa på er material under tiden och då inte bara från blocket/ marketplace utan även alla andra som säljer till en renovering.
Kan nämna att jag under 2 års tid köpte från bla Bauhaus, vitvarubutiker och vvs butiker.
130 kvm enstavs parkett för 349 kr kvadraten (bjelin)
2 tak duschar från Hans grohe 5000 kr styck i kartong (list pris 19300 styck)
Vitvaror på black friday, köpte alla köksmaskiner från Siemens med 40 procent rabatt(kolla innan så ni vet priset så kan man göra klipp)
Tvättmaskin och torktumlare från Bosch samma sak.
Osv.
Summering låt det ta tid så ni inte jobbar snabbt och ångrar material och lösningar och glöm inte att stanna upp och ta en paus ibland.
Det sista är lätt att glömma när allt rullar på;)
Lycka till
Tack för ditt svar!
 
M mickekarl skrev:
Varför inte riva huset och bygga nytt?
Vi är inte intresserade av nytt, gillar och vill bevara den gamla stommen helt enkelt
 
  • Gilla
lundensaren och 2 till
  • Laddar…
Nog borde det gå att göra på under 2 mille om ni inte ska ha marmorgolv och förgylld toalett och om det är ett normalstort hus. Vi ska göra ungefär lika mycket och har budgeterat något i den storleksordningen trots att vi tar in folk för allt utom ytskikt inomhus. Då har vi utgått från vad det kostade i förra huset plus rejäl marginal för prishöjningar. Kök och fasadrenovering är det enda vi inte har gjort tidigare, så dem har vi fått gissa lite mer på. Hittills har våra uppskattningar stämt ganska bra, även gissningen för fasaden.
 
D
Mitt har kostat runt 1,2 hitills att få ordning på.
Nytt avlopp
Omdragen el
Fönster
Ny värmekälla o element
Badrum
Kök
Alla ytskickt tapeter o färdig puts
Golv mm.
Har ännu tak, fasad o dränering kvar.

1 1/2 plans villa från 40-talet 160 kvadrat.
Men då har jag gjort det mesta själv tillsammans med farsan o svärfar.

Håll i pengarna och var beredd på ett år med noll fritid… och en o annan käftsmäll.
 
T
Gör en noggrann budget där ni räknar med precis allt ner på spik-nivå, när budgeten är klar så ta summan x2 så är du hyfsat nära sanningen vad det kommer landa på ;):D
 
  • Gilla
  • Haha
lundensaren och 4 till
  • Laddar…
M Mirafolkesson skrev:
Hej!
Jag & min sambo ska få ta över ett hus på landet som är i helt renoveringsbehov.

Det som behöver göras är i princip allting:
• Tak
• Fasad
• Fönster
• Avlopp
• Brunn (ledingar)
• El
• Räta väggar
• Nytt kök
• Nytt badrum
• Utrymmet där badrum + pannrum ska vara ska byggas ut ca 5kvm
• Sen såklart tapetsering och lister o.s.v.

Tror ni med erfarenhet att det skulle gå och få ihop detta på 2 miljoner? Det mesta ska göras själva så som byta tak, byta fasad, räta väggar och golv, tapetsering o.s.v.
Grattis till husköp på landet! Har hängt på Byggahus sen innan vi köpte vårt lantställe och haft god nytta av forumet även om jag aldrig bidragit själv så dags för mig att steppa upp och bidra tänkte jag!

Köpte vår gård -17 och har renoverat över tid, både själv och tagit in företag tänkte dela med mig av erfarenheter, kostnader och våra tankar kring vad vi gjort annorlunda om vi gjort denna resa igen.

Lite förutsättningar vi hade för jmf.
Gård (taxerad som lantbruksenhet) södra skåne troligen uppförd någon gång andra halvan av 1800 (äldsta karta vi hittat där den finns uppförd är 1880) L-formad där ena delen förmodligen är tillbyggd någon gång första halvan av 1900-talet. Traditionell stomme här nere av korsvirke (lersten, gran/ek) runt 140m2 exl. "vindsvåning" vi håller på att färdigställa nu.

När vi köpte gården hade förra ägaren påbörjat renovering och restaurering invändigt samt påbörjat bygge av nytt stall (platta och lecamurat)

Vi två som tog oss an projektet är varken experter eller har tummen mitt i handen, något däremellan. Däremot har vi en stor fördel då vi har flera i släkten som är erfarna inom olika delar inom byggbranschen vilket har varit till stor hjälp. Även nyttjat forumet här och olika forum för kultur och restaurering av gamla byggnader (byggnadsvård)

Följande var klart när vi påbörjade våra renoveringar
  • El dragen i boningshuset
  • Jordvärme samt jordvärmepump installerad
  • Kök och badrum
  • Insidan fullständigt restaurerad (träbalkarna framtagna och restaurerade, väggar putsade, golvvärme dragen och nytt golv lagt.
  • Nya fönster och dörrar
Våra renoveringar/färdigställande

Stall (ca 120m2)
  • Ytterklädnad (trä)
  • Putsat och kvastat invändigt
  • Nytt tak (var korrigerad plast vi bytte till brädat, pappat och derbigum som ytterbeklädnad)
  • Fönster till 4 boxar
"Tillbyggnad" (gammal del i boningshuset, jordgolv förm. tidigare stall) ca 40m2
  • Isolerad platta
  • Rivning av väggar, och restaurering av befintlig träkonstruktion (ek, både synliga takbalkar och i väggkonstruktrionen) Murad tegel i facken. 3 fönster och en dubbel glasdörr. El dragen ut till denna del
Tak boningshus (eternit spån) ca 300m2
  • Rivning av befintligt eternit och spåntak (tyvärr inte omhändertaget annars hade vi gärna behållt detta)
  • Riktning och förstärkning av takstolar vid behov
  • Brädat
  • 4 takfönster
  • Ny isolering, flytt av ångspärr, golv på vind.
  • Pappat och bandad plåt som beklädnad
Upphöjt trädeck utanför köksdörr ca 60m2 inklusive inbyggd jaccuzi

Renovering och målning av ytterbeklädnad boningshus (trä)
Här kommer vi förmodligen i framtiden riva ner och återställa till original (putsat korsvirke) men det blir ett framtida projekt

Mindre projekt såsom insättning av kamin (ink renovering av murstock och satt in nya rör)
Grävning i dyl i trädgård
Vinkällare (gamla källare i gamla hus har fantastiska förutsättningar! bra temp och bra luftfukt för vinlagring ;)

Tot kostnad för ovan om man inte orkar läsa vidare ca 1.5 milj (efter avdrag ROT)
Kostnadsfördelning
200k stall
380k tillbyggnad
150k trädeck/jacc
800k tak + div förberedelser vindsvåning

Av ovan kan ni säkert räkna ut var vi gjort de mesta själv och var vi valt att ta in hjälp.

Reflektioner
Hade vi kunnat komma undan billigare? Absolut! Vi hade kunnat göra mer själv och förmodligen minskat kostnaden med 2-400k för ovan (ex valde vi att inte riva eternit taket själv som privatperson) Vi valde också att restaurera, inte ersätta, så mycket vi kunde för att bevara vad vi tycker är charmen i huset detta inkluderar val av material som inte nödvändigtvis är de billigaste. Vi valde inte heller alltid den billigaste offerten på de delar vi tog in entreprenad, vi valde de vi byggt upp en god dialog med och ett förtroende. (även om offerten kunde ligga 10-15% högre är jag övertygad om att de sparat oss både tid och energi)

Tips vi tar med oss efter våra projekt på gamla hus
1. Renovering av gamla hus är inte det samma som att bygga nytt eller renovera nyare hus, överskatta inte din kompetens (tips 1.5 överskatta inte dina byggares kompetens av renovering av gamla hus, hitta någon som har erfarenhet av renovering av just gamla hus)
2. Renovering av gamla hus kostar, fundera igenom innan start om du vill behålla de gamla eller "bygga nytt"
3. Sätt pris på din egen tid, är du beredd att projektleda, samla offerter, hålla i kontakter och planering med flera olika företag, fixa material själv, göra delar själv (och tajma dessa med de du tar in proffs för?)
4. Stressa inte! ta den tid ni behöver och fundera igenom hur ni vill att slutresultatet blir, vi har under resan ångrat oss flera gånger för att vi "snålat" istället för att göra som vi ville från början, blir dyrare i längden.
5. Va j***gt försiktig med att "täta" gamla hus för mycket, de är byggda som de är av en anledning, därför står de också efter 150 år lika bra som när de byggdes ;)

Summa summarum om du orkat läsa så långt OP (sorry för lång post) 2milj bör räcka gott för de du beskriver ovan MEN, det är ju såklart helt beroende på vad ni vill göra med huset. Självklart helt beroende på vad ni väljer för material och hur mycket ni vill göra själv, jag menar ni skulle ju kunna välja att lägga majoriteten av budgeten på ett handslaget plåttak t.ex, eller välja dyra kök och badrums lösningar.

Sista tipset, gör en egen budget, kolla upp material ni vill använda och en ungefärlig kostnad för dessa. Välj vad ni kan göra (vill göra) själv och vad ni vill leja ut. Arbetskostnaden är vad den är den kommer ni inte ifrån, de ni främst kan påverka är kostnaden på det material ni väljer att använda. Räkna alltid med att det blir dyrare än vad ni planerat (ni kommer vilja ändra saker, ni kommer upptäcka saker i renovering av gamla hus som inte va så lätt att se innan renoveringen påbörjades etc.)
 
M Mirafolkesson skrev:
Hej!
Jag & min sambo ska få ta över ett hus på landet som är i helt renoveringsbehov.

Det som behöver göras är i princip allting:
• Tak
• Fasad
• Fönster
• Avlopp
• Brunn (ledingar)
• El
• Räta väggar
• Nytt kök
• Nytt badrum
• Utrymmet där badrum + pannrum ska vara ska byggas ut ca 5kvm
• Sen såklart tapetsering och lister o.s.v.

Tror ni med erfarenhet att det skulle gå och få ihop detta på 2 miljoner? Det mesta ska göras själva så som byta tak, byta fasad, räta väggar och golv, tapetsering o.s.v.
Omöjligt att säga säkert utan mer info. Hur många kvm, vilken stad då priser varierar, etc.

Om ni bor i t.ex. göteborgsområdet kan man räkna med en schablonsumma på 10.000kr per kvm om man anlitar folk för att göra om allting invändigt inkl badrum, kök etc. Då ingår ej fixa fel som avlopp, räta väggarna, andra dolda fel etc, eller utvändigt som tak, fasad etc. Då räknar man också med standard materialval. Runt hälften ungefär är arbete men en del kommer ni inte undan såsom vvs, el som man aldrig ska göra själv.

Ett 140kvm hus kan lätt gå på 2mil eller mer om man inte gör något själv och även ger sig på tak, fasad, dolda fel.

Gör ni allt ni kan själva över flera år kan ni nog komma undan 30-50% billigare.

Slutligen tips från oss, flytta in först innan ni ger en på en totalrenovering. Sjukt mycket detaljer att tänka på, och det är sååå mycket lättare att veta om altandörren ska sitta till höger eller vänster, eller vart taklampan ska hänga, om man bott i huset och fått känna in det.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
När ni ser på andras prisuppgifter så tänk på att virke blivit mycket dyrare på senare tid.
 
  • Gilla
DanskFilmjölk
  • Laddar…
M Mirafolkesson skrev:
Hej!
Jag & min sambo ska få ta över ett hus på landet som är i helt renoveringsbehov.

Det som behöver göras är i princip allting:
• Tak
• Fasad
• Fönster
• Avlopp
• Brunn (ledingar)
• El
• Räta väggar
• Nytt kök
• Nytt badrum
• Utrymmet där badrum + pannrum ska vara ska byggas ut ca 5kvm
• Sen såklart tapetsering och lister o.s.v.

Tror ni med erfarenhet att det skulle gå och få ihop detta på 2 miljoner? Det mesta ska göras själva så som byta tak, byta fasad, räta väggar och golv, tapetsering o.s.v.
Vi utgår från att ditt hus är rätt standard kring 140m2, att det inte är långt in i skogen, eller i en dyr tätort, samt att du inte får några särskilda stora överraskningar. Då kan du gissa på ca 150’ för alla punkter utom den sista, om du köper tjänsten. Där får du räkna med ca 20’ per kvm. Du kan uppskatta att arbetet är drygt hälften men att el/VVS vill du säkert köpa. Om du följer ovanstående råd om inhandlade av material kan du klippa lite till.

Så en grov gissning är 2M om du köper allt och 1M om ni jobbar själva så mycket som möjligt och köper billigt. Men felmarginalerna på sådana här gissningar är stora. Och jag är lekman.
Varför inte ta ut en hantverkaren för prisupskattning? Var öppna och erbjud betalning för tiden.
 
M Mirafolkesson skrev:
Hej!
Jag & min sambo ska få ta över ett hus på landet som är i helt renoveringsbehov.

Det som behöver göras är i princip allting:
• Tak
• Fasad
• Fönster
• Avlopp
• Brunn (ledingar)
• El
• Räta väggar
• Nytt kök
• Nytt badrum
• Utrymmet där badrum + pannrum ska vara ska byggas ut ca 5kvm
• Sen såklart tapetsering och lister o.s.v.

Tror ni med erfarenhet att det skulle gå och få ihop detta på 2 miljoner? Det mesta ska göras själva så som byta tak, byta fasad, räta väggar och golv, tapetsering o.s.v.
För 2 mille kan man ju bygga ett nytt hus, så nog ska man kunna renovera ett befintligt hus för de pengarna. OM vi förutsätter att huset ändå har en ok stomme och något positivt som talar för sig...

Tidsmässigt kanske det tar längre tid än att bygga ett nytt (man brukar ha mer att ta hänsyn till i ett gammalt hus, hittar alltid skumma saker o lösningar.. och ska man byta rör osv.. så är det alltid saker i vägen.. så det blir lite dyrare ibland.. och tar lite längre tid.).

Ska ni dessutom göra en del saker själva.. ja då bör två mille räcka till uthusen också.. :) (om ni nu inte har tänkt att det ska utsmyckas med dyraste italienska kaklet, eller guldkranar typ :) ).

Men fortfarande är det lite lite info om huset.. det kanske är väldigt speciellt? eternitfasad? eternittak? inga badrum idag? läckor? svamp? mögel?.. hur stort är taket? (många kupor/takfönster.. plåtdetaljer till sådant kan dra iväg lite..).. vad vill ni ha för takmaterial? (vissa taktyper dyrare än andra)

Ska ni göra alt på en gång? drömmer ni om nått extra? (nått som kanske är dyrare än standard).. hur stort är köket tex.. vill ni ha nån speciell utrustning i köket (vissa vill ha dubbla ugnar, dubbla diskmaskiner osv), badrummet.. ska ni ha bubbelpool?.. pannrummet.. behöver ni ny panna? isf har ni sett över alternativen....

Estetiskt inne.. tapeter och sånt där.. är försumbart i det stora hela (finns några få tapeter som kan vara svindyra, men man brukar som sagt inte använda dessa till alla rum).

Räta väggar är inte så dyrt.. eller ja.. det beror ju på.. är det träväggar eller puts/sten?

Vad har ni för fasad idag.. och vad önskar ni för fasad sedan? (har ni tex sten/tegel idag.. är det troligtvis helt ok o "byta ner sig" till träfasad... men gör ni det omvända kan det blir riktigt dyrt).

Många tillbakafrågor.. jag vet.. sorry :)
 
Våran budget är på ca 1,5 miljon. Då gör vi i princip allt själv i lagom tempo och återanvänder mycket material. Största kostnaden blir värmesystemet.

Vi byter iofs varken tak eller fönster, men å andra sidan är huset ganska stort.
 
Hemmakatten
2 miljoner räcker definitivt INTE till att bygga ett nytt hus, långt därifrån. Och även om man inte räknar med alla kringkostnader som bygglov, KA, konstruktionsritningar, markarbeten mm mm så räcker 2 miljoner inte så långt - tyvärr.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.