Vi har en kakelugn liggande i källaren som vi kan montera upp i huset. Fick pris på ca 50 000 innan rot plus ev fix av skorsten samt nya ventiler a' 500 kr st.
Låter rimligt ?
Hittar inget pris för montering de senaste åren bara från typ 2003 då det kostade ca 30 000..

/jonas
 
Åsa Lund
67% upp på nästan 20 år. Tja, kan nog vara rimligt.
Det finns annars kurser där man kan lära sig hantverket. Själv lite sugen på det faktiskt
 
Är det räknat på två veckor och 10' tegel och förbrukningsmtrl?
 
Låter rimligt. Vi monterade en nytillverkad kakelugn för ett år sedan och då är allt betydligt enklare för muraren. 35.000 före ROT, vilket innebar 5 mandagar (2 gubbar). Den ene av gubbarna brukade även montera gamla kakelugnar och kommenterade att gamla ugnar kräver mer jobb.
 
  • Gilla
jonaug
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det räknat på två veckor och 10' tegel och förbrukningsmtrl?
Det var totalt för oss så ja. Ist för fundament så sätter han den på balkar som hänger i murstocken och intilliggande murad vägg.
/jonas
 
  • Gilla
Alexander Gunnarsson
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Låter rimligt. Vi monterade en nytillverkad kakelugn för ett år sedan och då är allt betydligt enklare för muraren. 35.000 före ROT, vilket innebar 5 mandagar (2 gubbar). Den ene av gubbarna brukade även montera gamla kakelugnar och kommenterade att gamla ugnar kräver mer jobb.
Tack, är ju såklart lite pyssel då vi redan har ugnen och inte köpt av kakelugnsmästaren som ska montera..
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
67% upp på nästan 20 år. Tja, kan nog vara rimligt.
Det finns annars kurser där man kan lära sig hantverket. Själv lite sugen på det faktiskt
Känner inte jag har tid men för de som kan och vill finns det nog jobb inom den branschen. Ca 6 mån framförhållning här nere i Skåne..
/jonas
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Finns nån Helge har jag hört om för många år sedan?
Kompisar här i Lund som murade upp en för några år sedan. Ska jag kolla vilken hantverkare det var?
 
  • Gilla
sofftis
  • Laddar…
S
Det är ungefär det priset vi fått från två olika murare för ett halvår sedan. 60' inklusive skorsten för 2-planshus.
 
  • Gilla
jonaug
  • Laddar…
Fullt rimligt, betalade 40' efter rot för uppsättning/murning av kakelugn för tre år sedan.
 
För fem år sedan fick jag ett pris som i runda slängar var 30' för kakelugnen, 30' för material inklusive stenplatta framför + 30' för arbetet.
 
  • Gilla
jonaug
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Finns nån Helge har jag hört om för många år sedan?
Kompisar här i Lund som murade upp en för några år sedan. Ska jag kolla vilken hantverkare det var?
Det var han som jag fick priset av. Vi kommer anlita honom, ska bara få skorstenen fixad ;
/jonas
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
Kanske att kompisen hade nån från Österlen som körde till Lund och gjorde jobb? Minns inte
 
Min pappa fick betala 25000kr efter ROT i Maj. Då hade han visserligen köpt kakelugnen av samma murare som hade plockat ner den nån vecka tidigare vilket jag tror gjorde att det gick fortare.
 
D Danieln84 skrev:
Min pappa fick betala 25000kr efter ROT i Maj. Då hade han visserligen köpt kakelugnen av samma murare som hade plockat ner den nån vecka tidigare vilket jag tror gjorde att det gick fortare.
Hej, var detta i Kalmar län?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.