Hallå!

Håller på att Issolera en övervåning på ett Älvsbyhus, med förhöjt väggliv och takkupa.

Frågan är, det har sats upp 3st 145x45 reglar ståendes på bägge sidor efter takkupans sidor, skråspikade i takstol konstruktionen.
Förstår att de såklart förstärker konstruktionen, men med tanke på hur konstruktionen ser ut (regelns dimension i relation att det ändå bara är spikarna den sitter med som bär ev vikt) undrar jag om de inte mest ändå kommer fungerar som salning för att få "rätt tjocklek" på isoleringen?

Min fundering är om man skulle ersätta dessa reglar med 45x45, förvisso blir isoleringen tunnare just på kupans ytterväggar, ca 190mm, men man tjänar 2dm utrymme på bredda inne i takkupan. (som jag kan tycka är smal nog ändå)
Bredden i färdigt utrymme, med befintliga reglar kommer landa på ca 2,5m men kan bli 2,7 med 45 reglar istället. Kanske dumsnålt men det ger ändå ganska mycket mer val vid framtida möblering.
Tänker att förstärkningar istället kan göras innuti takstolskonstrultionen, där den inte stjäl "boyta".

Kansle bilderna förklarar bättre vad jag menar :thinking:;)

Inre byggkonstruktion med reglar markerade i orange för diskussion om isolering och rumsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa reglar (noterar att inget ligger som belastar dem med tryck.)

Inredning av övervåning med träreglar och förstärkning markerad i orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ersätta reglarna med 45x45 & lägga 120x45 inne i takstol konstruktionen (markeringar)

Interiör av takkupa under konstruktion med träreglar och synlig takstolsstruktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser takkupan ut mer i sin helhet, tycker den blir väldigt trång och svårmöblerad, vill ju ha så mycket utrymme som möjligt.
( Finns även planer på att i framtiden kanske montera helglas i kupan, alt öppna för en dörr & bygga ut en öppen, eller inglasad balkong)


Tacksam för input, tankar och idéer kring detta.

Mvh Kalle
 
God Jul! Utan att vara konstruktör tycker jag det är en dålig lösning, någon kanske kan svara om det är ok att bytav145 mot 45, det hade jag gjort utan att blinka :)
 
Ja, jag är ju ingen konstruktör heller, men som jag ser det gör de där extra 10cm regel ingen dirrekt nytta som konstruktion...
Skråspikningen är ju lite si och så så det är ju mindre än 45mm regel som håller i spikarna, som nu tar all last som det är nu iaf. ;)
Träreglar med spikar instuckna i vinklar, skråspikning diskuteras, konstruktion i trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rätt säker på att de inte bär något, tanken är att gavelväggen skall byggas ut för att få plats med mer isolering!
Din lösning med isolering funkar på nedre delen, men kupans gavelvägg dvs triangeln ovanför takstolen blir inte tillräckligt isolerad om du gör på det viset!
 
Redigerat:
  • Gilla
JoKalle
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Rätt säker på att de inte bär något, tanken är att gavelväggen skall byggas ut för att få plats med mer isolering!
Din lösning med isolering funkar på nedre delen, men kupans gavelvägg dvs triangeln ovanför takstolen blir inte tillräckligt isolerad om du gör på det viset!
Tack för input (y)
Det låter rimligt.
Drog loss ena regeln för å se, den gick dra loss för hand utan verktyg, 7st halvkrokiga spikar satt väl 20mm in i takstolen... Så den fyllde ingen större funktion som den stod nu iaf ;)

Jo, det är ju isoleringen som får ge vika i så fall, blir 170mm i själva trekanten i så fall, men det är reglarna ovan takstolen som blir största kruxet/köldbryggan... Där blir det då fall bara 45mmm på insidan. :thinking:

Självklart inte bra för energideklarationen, men frågan är hur "kallt" det blir i praktiken?

Ett alternativ är ju att flytta ut ytterpanelen och isolera utåt istället, vilket man i så fall kan göra vid behov i efterhand... Inget jättejobb egentligen, men såklart otympligt läge och tar ändå tid och pengar.
Utrymmet inne är ju å andra sidan bökigare att ändra (öka) i efterhand :p

Man får så många konstiga idéer när man är mitt uppi... :crysmile:

Edit: Kan tillägga oxå att det blir 280mm skiv isolering i lodräta väggar, och 350mm lösull eller liknande i snedtaket samt 45-50mm på "vind"

Måttband visar avstånd mellan träreglar i byggprojekt intill isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av en byggkonstruktion med träreglar, isoleringsmaterial och spikplåtar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som du själv säger så när dom inget. Om det skulle bli kallt så ta bort panelen på utsidan och montera en 80mm västkustskiva på vindduken och spika tillbaka panelen.
 
  • Gilla
JoKalle
  • Laddar…
Nej. dessa reglar har absolut ingen bärande funktion, utan finns där bara för att husera isolering.Att gå från 145 till 45 på kupans siddor är försumbart i sammanhanget.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för alla uppmuntrande svar! Känns redan mindre klaustrofobisk! (y);)

Träkonstruktion av ett pågående vindbygge med adventsljusstakar i fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska man bara få tid å ork att plocka bort adventsstakarna oxå... :p
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Spika dit plywood direkt så blir det ännu bredare.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Spika dit plywood direkt så blir det ännu bredare.
Förstår nog tyvärr inte riktigt om ditt svar är ärligt eller bara vill påvisa min dumsnålhet/okunskap?:thinking:
Men jag vill såklart ha någon sorts isolerings effekt kvar oxå, frågan är, eller mynnar iaf ut i att kanske mer vara menad ang en lagom kompromiss mellan utrymme, isolering och konstruktion.

Mvh Kalle
 
J JoKalle skrev:
Förstår nog tyvärr inte riktigt om ditt svar är ärligt eller bara vill påvisa min dumsnålhet/okunskap?:thinking:
Men jag vill såklart ha någon sorts isolerings effekt kvar oxå, frågan är, eller mynnar iaf ut i att kanske mer vara menad ang en lagom kompromiss mellan utrymme, isolering och konstruktion.

Mvh Kalle
Hej, nejdå, här frågar vi normalt högt och lågt och svarar högt och lågt.
Det finns fördelar med att använda 45x45, då finns lite utrymme och dra el i och man får mer isolering än plywood, men med plywood tjänar man ännu mer utrymme med bekostnad på isoleringen, om man inte använder en bättre isolering.

Så detta var ett tips i all välmening.

Lycka till
/W
 
  • Gilla
JoKalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.