Har köpt en Siemens spis. I mitt kök har jag bara Jord, Fas, Nolla.

Är det rätt att sätta fasen på plint 2 och Nollan på plint 5 och klippa sista fas sladden från spisen?
 
  • Anslutningspanel på en Siemens spis med märkningar för Jord, Fas och Nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom du bara har 1-fas så ska det kopplas enligt alternativ 2 på skylten 1N och då behöver du nog en 20 amp säkring till spisen, vad har du nu. Troligtvis 20 amp och då är kablaget rätt.
 
Svårt att se på den bilden, men det ser inte ut att sitta någon bygel mellan plint 1 och 2 samt att det sitter en ledare på båda, så i nuläget ser den ut att vara konfigurerad för 2N~
I ditt fall måste den som sagt byglas för 1N~ och då stämmer det med fas in på endera plint 1, 2 eller 3. Överbliven ledare isoleras lämpligen.
 
tommib
Beror på vad det är för dimension på anslutningskabeln. Jag gissar att det är en 5G1,5 (och att man klippt bort grå part, men det kan väl iofs vara en 4G1,5 också.

För enfasig anslutning (avsäkrat 20 A gissningsvis) så ska kabeln bytas till en 3G2,5. Detta köper du på valfritt större byggvaruhus. Därefter kopplar du enligt alternativet 1N~. Antagligen finns det två byglar i någon av anslutningarna.

Hur ser det ut där spisen ska anslutas? Är det fast anslutning eller är det ett Norwescodon?

Du får vara lite försiktig när du lagar mat så du inte bränner säkringen. Även i tvåfasalternativet så vill spisen ha 20 A avsäkring så enfas 20 A är i klenaste laget. Samtidigt, har det gått bra till nu så går det säkert bra framgent också.

Apropå avsäkring så kan du kanske ta en bild på proppskåpet om du inte vet själv. Enda brasklappen här är om det är en lägenhet som tidigare haft gasspis. Då kan det vara lägre avsäkrat och en elspis kan innebära problem.

Välkommen till forumet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.