LUDDET skrev:
Den tumregeln gäller endast oglasade mattor av olika typer. Den tekniken kan du jämföra med att köpa en massa meter svart slang och lägga fram och tillbaka på gräsmattan.

Alve

Nja jag undrar de jag..

En kompis har en pool på 8x4 meter som rymmer 50m3 vatten som är halvt nergrävd o inbyggd i altan, Då jag undrade hur mycket energi det gick för att värma så hade han ingen aning då han kör på olja (åkeri ägare)
Men han nämde att poolen tappar 1° på ett dygn om man inte kör värme vilket gör ca 60 kW/dygn o om det är så krävs minst 20 m2 plana solfångare för att hålla värmen..

Men det kanske finns nån pool ägare som mätt hur mycket som krävs för att värma en pool på 30m2/45-50m3??
Vad jag sett så nämns 10-12000 kWh/sommar 3,5-4 mån för att hålla drygt 20° i poolen men personligen skulle jag vilja ha betydligt varmare el ca 30° (som kompisen har i sin pool)
 
2an skrev:
Nja jag undrar de jag..

Vad jag sett så nämns 10-12000 kWh/sommar 3,5-4 mån för att hålla drygt 20° i poolen men personligen skulle jag vilja ha betydligt varmare el ca 30° (som kompisen har i sin pool)
Att säga hur mycket energi det går åt för att hålla en pool på en viss temperatur är nog inte möjligt. Det är så många faktorer som spelar in. Min pool rymmer 55 kbm och är helt nedgrävd. Den är utrustad med överdrag och dessutom inglasad. Den ligger alltså på sätt och vis i ett växthus.

Ligger en pool helt oskyddad så kräver den naturligtvis mycket mer energitillförsel. Det är väl två ytterligheter, om man inte tar med inomhuspooler. Jag vill också ha 28 – 30 gr för att må gott när jag plaskar omkring. Ju högre temperatur man försöker hålla, desto dyrare blir det.

Däremellan finns mängder av variationer t.ex. är poolen utsatt för mycket vind, är den solbelyst hela dagen, är den isolerad mot den omgivande marken etc. etc.

Därför, tycker jag, att det också måste vara svårt att ha en tumregel för solfångarytan. Jag frågar mig istället: Hur mycket el kan jag spara in med hjälp av tillskott från en solfångare?
 
Jo visst beror det mycket på vilka förutsättningarna är..

Kompisen har sin 50m3 pool nergrävd 80 cm med 100 mm isolering i botten o på sidorna under mark o har poolskydd/duk på jämt då det inte badas med läge syd/väst, Då tempen sjönk 1° på ett dygn va när det va som varmast i augusti o han trodde att nån värme inte direkt skulle behövas men det gick inte..

Om man tar efter vad som beräknas va förbrukningen på en pool i storleken runt 50m3 (8x4 m) 10-12000 kWh för 3,5-4 månader så gör det ett snitt på ca 100 kWh/dygn..

Den nu bäst testade solfångaren (Sfinx 58-30X) ger 879 kWh/m2 o år vid 25° vilket gör att man behöver 5 paneler för att få ut lika mycket energi under ett år för vad poolen behöver under 4 månader om man ska ha 25° i den, Varmare ändå högre förbrukning naturligtvis..

Inte helt fel vore ett combi system (värme/vv/pool) till huset med en acktank på ca 3m3 o 8-10 st sådana solfångare (Sfinx 58-30X), Då skulle husets värme o vv skötas från början på mars tills i slutet på oktober o överskottet på våren börjar dumpas o värma poolen så att man kan börja bada vid midsommar..
Men det kostar ju 80-100000:- bara för solfångarna + acktank men o andra sidan jämfört med el sparas det in på 5 år ändå..

Grannen som har bergvärme o kopplade in poolen på 60 m3 som han kör i full temp (38°) fick igen frusen borra då det skulle tas värme hela året för fullt så han tvingades borra ett hål till..
 
Efter en del tips lyckades jag borra hål för stigarrören i 15 mm rör. Krävdes en distinkt linje och ordentliga slag med en körnare. Fick lite vandring men det fungerade fint ändå. Avstånd mellan hålen 9 cm och väl tilltaget överskott på rörlängderna.

Hittade ett borr som gav hål med en dimension som stigarrören kunde tryckas in i med milt våld. Ville ha rören ytterst lite intryckta och lyckades ganska bra. Innan hade jag rensat bort grader från borrningen så noga som möjligt. Drog en järnstång fram och tillbaka på insidan. Får inte lossna spån och täppa till rören.

Filade lödställenna och fäste stigarrören i ena 15-mm röret med en lodklick. Jag hade varit noga med att få exakt samma längd på alla stigarrör men fick naturligtvis problem vid anpassningen till det andra röret. När man försöker trycka in nr 2 ramlar nr 1 ur.

Lösningen blev att fästa rör 1 och 9 och därefter böja lite lätt på mellanrören ett efter ett och trycka dit dem. Fäste även dessa rör på en sida och reste sedan upp elementet och kunde se att det blev tätt då lodet flöt runt stigarröret. Tätheten skall kollas med vattenledningstryck i slutänden. (innan målning).

Lödde ihop plåtarna med en liten klick här och där. Hela elementet blev stabilare då. Mätte diagonalen över stigarrören först. Jag hade placerat rören så att plåtarna gick om lott några mm. Inte för mycket. Ville inte minska ytan.

Själva lödarbetet gick väldigt snabbt och smärtfritt. Det är funderandet som tar tid.

Har tagit hem aluminium till lådan. Snart börjar det roligaste. (och svåraste).

Nya bilder på bygga själv solfångare
 
Har skissat lite på hur jag tänkt mig lådan.

Den svarta grejen är profilen på en gummilist som jag hoppas hitta hos Mekonomen t.ex. Har någon sett om den eller liknande profil finns? (plåten 0,9 mm och glas tänkt 3 mm)

3 mm föreslår man i boken "Bygga solfångare" men med en stödlist i mitten.

Gillar inte stöd som kan skugga instrålningen i vissa vinklar.

Kanske skulle gå med ett rör eller liknande i mitten?

Tacksam för alla förslag!

Alve
 
  • Skiss.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kuntze i Stockhlom brukar ha det mesta inom gummilister annars så gav en sökning på eniro och "gummilister" flera andra som kanske har.
 
LUDDET skrev:
Har skissat lite på hur jag tänkt mig lådan.

Den svarta grejen är profilen på en gummilist som jag hoppas hitta hos Mekonomen t.ex. Har någon sett om den eller liknande profil finns? (plåten 0,9 mm och glas tänkt 3 mm)

3 mm föreslår man i boken "Bygga solfångare" men med en stödlist i mitten.

Gillar inte stöd som kan skugga instrålningen i vissa vinklar.

Kanske skulle gå med ett rör eller liknande i mitten?

Tacksam för alla förslag!

Alve
Ett stöd skuggar väl ändå minimalt? Och när solen står i den vinkeln så ger den litet värmebidrag samt att reflektionen i glaset är väldigt stor.

Kan tänka mig att stödlisten är till för glaset ska hålla för snötryck. Är det aktuellt? Fråga glashandlaren om råd!
 
Betong skrev:
Ett stöd skuggar väl ändå minimalt? Och när solen står i den vinkeln så ger den litet värmebidrag samt att reflektionen i glaset är väldigt stor.

Kan tänka mig att stödlisten är till för glaset ska hålla för snötryck. Är det aktuellt? Fråga glashandlaren om råd!
Hej!

Jag hade tänkt försöka med kopplingar som man lätt kan ta isär så att jag kan ta in modulerna över vintern. Men 1 kvm, som jag har tyckt låter så lite, ser jag nu då jag har 1 kvm plåt att det är en skaplig yta. Funderar på om glasets tyng i sig kräver något stöd i mitten.

I boken ser det ut som om man har satt en skiljevägg från glasyta till elementet. Då kan det väl bli en extra skugga?

Den förlusten kanske inte är mätbar. Det är sådana saker jag inte riktigt vet och försöker därför bli så snål på förluster som tänkas kan.

Alve
 
LUDDET skrev:
Hej!

Jag hade tänkt försöka med kopplingar som man lätt kan ta isär så att jag kan ta in modulerna över vintern. Men 1 kvm, som jag har tyckt låter så lite, ser jag nu då jag har 1 kvm plåt att det är en skaplig yta. Funderar på om glasets tyng i sig kräver något stöd i mitten.

I boken ser det ut som om man har satt en skiljevägg från glasyta till elementet. Då kan det väl bli en extra skugga?

Den förlusten kanske inte är mätbar. Det är sådana saker jag inte riktigt vet och försöker därför bli så snål på förluster som tänkas kan.

Alve
Glasets engentyngd tror jag inte är ett problem på 1 m2. Men en fotboll kan nog bli det utan en stödlist. Jag skulle gjort som din bok. Det fungerar ju uppenbarligen och det ger nog lite stadga till lådan också.

Sen förstår jag inte riktigt vad du menar men jag tror som sagt inte att skuggningen kommer att bli ett problem.
 
Betong skrev:
Glasets engentyngd tror jag inte är ett problem på 1 m2. Men en fotboll kan nog bli det utan en stödlist. Jag skulle gjort som din bok. Det fungerar ju uppenbarligen och det ger nog lite stadga till lådan också.

.
Är i färd med att skruva fast yttre reglar nu och ser att absorbatorn kommer så högt upp att det knappast kan bli tal om någon skuggning av stödlisten.
Jag sätter alltså dit en sådan. Skruvar den i yttre reglarna och låter den vila mot övre och undre uppsamlingsrören.

Tack för dina inlägg!

Alve
 
Lådan för inglasningen:

Har inhandlat aluminiumplåt i standarmått 1.250 x 2.500 mm. 0,9 mm tjock. Plåt är inget amatörvänligt material och att klippa långa längder hör inte till det roligaste.
Jag fick den klippt till 2 st 1 kvm rutor (räcker till 2 moduler). Resten klipptes i 10 cm-remsor som jag skall använda till lådans sidor. Klippningen tog 10 min.

Jag skruvade fast reglar med måtten 70 x 30 mm kvadratens ytterkanter. Lät reglarna gå bråkdelen av 1 mm utanför plåten för att sidorna skall gå omlott med plåten. (För att regnvatten skall rinna av). Behandlade reglarna med rötskyddande olja och vit impregnerande, ej täckande färg.

Har tänkt mig att inget i lådan utom absorbatorn skall absorbera ljus. Endast den skall vara svart. Allt annat reflekterande. Har inget belägg för att det rätt tänkt. Kanske allt i lådan borde vara svart?

Har också köpt svart, matt motorfärg på sprayburk. Skall tåla 150 gr. Biltema.

Tänker göra urtag i sidoplåtarna i u-form och lägga ner absorbatorn. Om jag gör hål och sätter dit plåtarna blir absorbatorn ”fånge” eftersom klämringskopplingar skall sättas i varje rörände. Gör all inpassning och täthetsprov innan jag gör ren plåtarna och målar.

Några bilder på bygga själv solfångare
 
LUDDET skrev:
Lådan för inglasningen:

Har inhandlat aluminiumplåt i standarmått 1.250 x 2.500 mm. 0,9 mm tjock. Plåt är inget amatörvänligt material och att klippa långa längder hör inte till det roligaste.
Jag fick den klippt till 2 st 1 kvm rutor (räcker till 2 moduler). Resten klipptes i 10 cm-remsor som jag skall använda till lådans sidor. Klippningen tog 10 min.

Jag skruvade fast reglar med måtten 70 x 30 mm kvadratens ytterkanter. Lät reglarna gå bråkdelen av 1 mm utanför plåten för att sidorna skall gå omlott med plåten. (För att regnvatten skall rinna av). Behandlade reglarna med rötskyddande olja och vit impregnerande, ej täckande färg.

Har tänkt mig att inget i lådan utom absorbatorn skall absorbera ljus. Endast den skall vara svart. Allt annat reflekterande. Har inget belägg för att det rätt tänkt. Kanske allt i lådan borde vara svart?

Har också köpt svart, matt motorfärg på sprayburk. Skall tåla 150 gr. Biltema.

Tänker göra urtag i sidoplåtarna i u-form och lägga ner absorbatorn. Om jag gör hål och sätter dit plåtarna blir absorbatorn ”fånge” eftersom klämringskopplingar skall sättas i varje rörände. Gör all inpassning och täthetsprov innan jag gör ren plåtarna och målar.

Några bilder på bygga själv solfångare

Det ser ju riktigt proffsigt ut!

Bra att du fick plåten klippt. Det är ju omöjligt att göra snyggt med handsax.

Skriv gärna var du köper/köpt plåten och vad priset är. En mer ekonomisk variant är kanske att ha en botten av plywood och aluminiumprofiler på kanten men du kommer väl att se botten och då ser det onekligen bättre ut med aluminium även där.

Även om jag inte vet att just den Biltemafärgen är dålig så har jag sett Biltemafärger som är värdelösa, som krackelerar och flagnar. Med tanke på allt arbete så skulle jag köpa en bättre färg.
 
Elinstalleraren skrev:
Solfångare

där finns mycket intressant läsning, nästan samma som du beskriver men mer formler mm.
Tack!

Jättebra! Det förbättrade min tillförsikt. Den konstruktionen är nästan precis som jag har tänkt mig. Jag bestämde mig dock för koppar och lödning. Lödningen är varken dyrt eller tidskrävande. Koppar däremot är dyrt. Najning tror jag inte alls på.

Väljer också frigolit istf mineralull. Jag har sett blöt mineralull och den ser inte så isolerande ut.

Funderar mycket på avslutningen vid glastätningen och glasets infästning. Kan inte bestämma mig riktigt. Kanske en vinklad plåtremsa från lådsidan över gummipackningen som glaset är inskjutet i?

-------------------------------

Betong!

Väntar på faktura på plåten. Berättar sedan. Är också osäker på färgen. Är det någon som känner till om den är bra?

Blir plywood fuktigt så vill det dela på sig och missformas. Jag har misslyckats med olika konstruktioner som exponeras mot väder och vind. Har bestämt mig nu att det skall bli endast glas, gummipackning och aluminium som exponeras.

Alve
 
LUDDET skrev:
Tack!

Jättebra! Det förbättrade min tillförsikt. Den konstruktionen är nästan precis som jag har tänkt mig. Jag bestämde mig dock för koppar och lödning. Lödningen är varken dyrt eller tidskrävande. Koppar däremot är dyrt. Najning tror jag inte alls på.

Väljer också frigolit istf mineralull. Jag har sett blöt mineralull och den ser inte så isolerande ut.

Funderar mycket på avslutningen vid glastätningen och glasets infästning. Kan inte bestämma mig riktigt. Kanske en vinklad plåtremsa från lådsidan över gummipackningen som glaset är inskjutet i?


Alve
jag håller faktiskt på och tillverkar en liknande solfångare dock utav ett färdigt värmebatteri för ventilation. kan skicka lite bilder till dig på den.
ska som du, bygga in den i frigolit isolering och glas på ovansidan, dock isolerar plexi bättre, men den åldringsbeständiga kostar hemskt mycket så jag har bestämt mig för glas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.