Hej
Nu börjar det blir dags för att sätta lite belysning på huset nu när mörkret kommer.
Som ni ser på bilden har jag öppen takfot. Jag vill ha punktbelysning men vet inte hur eller vilka lampor. Jag kan inte ha spots utan att bygga igen takspoten. Funderade även på fasadbelysning nästan mitt på väggen som lyser både upp och ner men då det är tegel så kommer det att gå en kabel upp. Vilket kanske inte blir så snyggt. Så hur hade ni löst punktbelysning med öppen takfot? Vill inte ha en list som lyser över hela.

Tack på förhand för alla tips =)
 
  • Takfot på hus med öppen konstruktion ovanför en tegelvägg, potentiell plats för punktbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spot som bara lyser neråt, placerad ganska högt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spot som bara lyser neråt, placerad ganska högt.
Vart ska jag sätta dom då?
 
Vilket mått har du på takfotsbrädan på insidan mot råsponten.
 
J jonaserik skrev:
Vilket mått har du på takfotsbrädan på insidan mot råsponten.
Ca 110mm.
 
Frågan är om det blir enklast med nåt liknande dessa?
Tips på några i så fall?
 
  • GU10 spot trädgårdsbelysning på en webbsida, svart spotlight med markspett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har monterat s.k gallerarmatrurer ( https://www.jula.se/catalog/el-och-...husbelysning/vagglyktor/gallerarmatur-422031/ ) i plast med vanlig LED-lampor ( dimmbara ) på baksidan om takfotsbrädan hos kund. Sen kommer att lysa in mot teglet lite snyggt och bör föregås av en dimmer för att ställa ett soft ljus. Du ska ju inte sitta och läsa den minsta bibeln som finns. Kablarna kan med fördel spikas på baksidan och kommer inte att synas..
 
K KennieM skrev:
Frågan är om det blir enklast med nåt liknande dessa?
Tips på några i så fall?
Jag tror att det där kan bli riktigt snyggt. Jag har också öppen takfot och satte, som föreslagits, spottar som lyser neråt högt upp på väggen. Blir bra men är ju lite mer pyssel än att sätta något på marken.
 
Jag skippade punktbelysningen och lade istället ljusslang i takfoten (innerkant av yttre brädan). Det fungerar väldigt bra och ger ett behagligt ljus.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
som nån skrev tidigare, montera en lampa på teglet långt upp nära takfoten. Då kan du dra en svart kabel längs med takfoten där den inte kommer synas och lite/ingen kabel som behöver fästas mot teglet på ett fult sätt.
 
En ljusslinga är inte dumt, ger ett ljus i hela sin längd och ska kunna dimmras. Vid mitt jobb så fanns inte slinga, då hade jag nog föreslaget det.
 
J jonaserik skrev:
En ljusslinga är inte dumt, ger ett ljus i hela sin längd och ska kunna dimmras. Vid mitt jobb så fanns inte slinga, då hade jag nog föreslaget det.
En slinga känns lite som julafton tänker jag?
 
R Rolle85 skrev:
En slinga känns lite som julafton tänker jag?
Du ser den inte, den ger bara indirekt ljus
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
aha
 
R Rolle85 skrev:
En slinga känns lite som julafton tänker jag?
Lite så tänker jag också. Kommer se så inramat ut om jag ska ha runt huset. Lutar nog att sätta en spot med armatur antingen längst upp på teglet eller i takfotsbrädan. Hade dock behövt en vinklingsbar om jag ska sätta den på brädan så man kan justera ljudbilden lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.