Hej,

Håller på att snickra ihop ett, hör och häpna, dockskåp. Nu har jag betsat och hårdvaxoljat golven av plywood, detta gjordes innan montering annars skulle det bli en nästintill omöjlig uppgift att få till bra.

Dock kom jag ju nu på att limningen av väggarna ska göras mot samma yta. Självklart tänkte jag inte på att maskera de ytor som väggar ska ligga an mot när jag vaxade, dessutom är väggarna inte helt solida utan är många mindre väggdelar på alla sidor så det hade blivit ett jäkla massa maskerande.

Hur som haver, hur ska jag få till en bra limfog nu? Jag har golvplattor som är hårdvaxoljade och ett antal väggdelar som ska limmas 90 grader mot dessa. Antar att jag kan glömma trälim nu och behöver något annat?
 
  • Plywoodgolv med vaxoljefinish och en vertikal väggdel inför limning i en dockskåpskonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Två lösningar som jag kan komma på på rak arm.

1. Fräs ett grunt spår där väggarna ska stå, då får du trärent + en bra referenskant i limningen. Enkelt om golvet är fyrkantigt, mer trixigt om det är oregelbunden form.
2. Använd förstärkt fog av något slag (det hade jag nog gjort ändå även om det varit trärent). Träplugg, dold eller genomgående, eller skruv underifrån, antar dessa inte syns ändå sen.

Du kan även ge dig på att sickla eller slipa bort hårdvaxoljan där väggarna ska stå men det är en delikat övning.
 
Ola C Ola C skrev:
Två lösningar som jag kan komma på på rak arm.

1. Fräs ett grunt spår där väggarna ska stå, då får du trärent + en bra referenskant i limningen. Enkelt om golvet är fyrkantigt, mer trixigt om det är oregelbunden form.
2. Använd förstärkt fog av något slag (det hade jag nog gjort ändå även om det varit trärent). Träplugg, dold eller genomgående, eller skruv underifrån, antar dessa inte syns ändå sen.

Du kan även ge dig på att sickla eller slipa bort hårdvaxoljan där väggarna ska stå men det är en delikat övning.
Håller med Ola ovan, men om du frågar Mathias Wandel så är det sistnämnda absolut ingen delikat övning.

Fräsa för varje väggprofil misstänker jag kan bli lite jobbigt. Jag antar att det är en hel del innerväggar också?Jag hade kört med domino och nöjt mig så. Förstår att inte alla har en domino, men träplugg funkar ju också fint och kräver minimalt med maskiner/verktyg.
 
Phu... ja det blir väl att försöka få dit träplugg på nått sätt... Har tyvärr varken fräs eller annan utrustning för plugg.

Skåpet ska väl inte utstå en härdsmälta, är till ett lite äldre barn men ja jag får kanske försöka få ditt något som stabiliserar... Skruv hade funkat på bottenvåningen till vissa väggar. Kommer en liten tillbyggnad ovan denna så den behöver jag hitta något annat sätt att göra det på ändå annars syns skruvskallarna i taket på bottenplan.
 
  • Hemmagjort dockhus under konstruktion med synliga skruvskallar och ej färdigställd tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av tvåvåningskåp med markerade start- och stopppunkter samt måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle det räcka med nån plugg och att jag ruggar upp ytan lite? Kan det finnas bättre alternativ gällande lim även om jag får dit träplugg?
 
Kan även tillägga att det inte är ett superstort hus, 430x250mm.
 
PeterFalun
snyggt

kör du med ångbroms eller spärr?
 
PeterFalun PeterFalun skrev:
snyggt

kör du med ångbroms eller spärr?
Haha... får se!
 
Jokmok Jokmok skrev:
Skulle det räcka med nån plugg och att jag ruggar upp ytan lite? Kan det finnas bättre alternativ gällande lim även om jag får dit träplugg?
Det räcker med en borrskruvdragare, ett borr i rätt storlek och några sådana markeringsstift för några tior.

Jag hade nog kört med vanligt trälim ändå. Biter nog inte jättebra på hårdvaxoljan men lite sitter det nog. Tillsammans med 2 plugg per vägg blir det garanterat starkt nog.
 
  • Gilla
Jokmok
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Det räcker med en borrskruvdragare, ett borr i rätt storlek och några sådana markeringsstift för några tior.

Jag hade nog kört med vanligt trälim ändå. Biter nog inte jättebra på hårdvaxoljan men lite sitter det nog. Tillsammans med 2 plugg per vägg blir det garanterat starkt nog.
Ja, blir nog svårt att hitta stift bara. Plywooden är bara 6mm och tänker borrhål om 2-3mm.

Kom på att jag skulle kunna montera väggarna på övervåningen först, då innertaket på första våningen ska målas vitt så kan jag i alla fall dra i skruv underifrån där och sen måla så skruvskallarna döljs.

Sen limma hela ovanvåningen mot väggarnas toppsidor på undervåningen, där blir det ju då trä mot trä i alla fall. Väggarnas bottensidor kan jag sen skruva underifrån då det helt döljs.

Känns på nått sätt vanskligt att försöka få till dolda plugg då det blir svårt att få till ett bra sätt att mäta ut hålen så att det hamnar där det ska. Skulle ju kunna använda samma princip som jag beskrev ovan men bara byta ut skruvarna mot genomgående plugg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.