Hej,
jag har en tv-bänk som jag har tänkt att installera fläktar i. Jag skulle dock vilja att fläktarna slås på när man rör sig i närheten av tv-bänken. Har kollat på olika rörelsevakter (exempelvis Nexa) men de släpper enbart på ström i max 10 minuter. Skulle dock vilja att strömmen släpps på i upp emot en timme, då förstärkaren också driver högtalare i ett annat rum, så man inte behöver springa till bänken var 10:e minut.
.
Har även kollat på olika grenuttag som slår på strömmen när ex tv:n slås på, men får tyvärr inte plats med en sådan i tv-bänken då dessa är större än vanliga grenuttag. Exempelvis detta grenuttag: https://www.kjell.com/se/produkter/...-grenuttag-med-permanenta-uttag-8-vags-p67704


Någon som har någon idé på rörelsevakt eller annan lösning som uppfyller mina önskemål till rimligt pris?

Tack på förhand
Adam
 
  • Gilla
SkaggLosDunderGud
  • Laddar…
En 12V digital termostat för 50:- på valfri kinamarknad borde väl funka. Det är väl värmen du vill ha bort?
Typ en sådan här (har dessa i ett växthus och i serverskåpet):

https://www.wish.com/share/2265hfszzn
 
Förstår inte varför dom ska vara igång när du rör dig där. Precis som Johan skriver så är det väl när det är för varmt som du vill ha igång dom? Eller missar vi något?
 
Jag behövde ungefär samma funktion fast för mitt ventilationssystem; När köksfläkten går ska ventilationen ändra luftflödet genom att få signal från köksfläkten.

Jag löste det, genom tips här på forumet, med ett strömrelä som jag satt i kapsling med ett schuko-uttag på.

Då kan du i ditt fall välja vilken last som ska starta fläktarna. Det finns även frånslagsfördröjning på 0-120sek.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Låter som en bra idé det där med en digital termostat. För det är precis som ni säger värmen som jag vill få bort.

Tack för alla svar.
 
Och än enklare och funktionssäkrare är en gammaldags mekanisk termostat som inte behöver ström för sin funktion. Skillnaden är att det skiljer 1-2 grader i till och frånslag gentemot en dyrare elektronisk.
 
Jag satte in två 12V datorfläktar i TV-bänken, valde dyra/tysta och matar dem med 7,5V via en sån där universaladapter från Biltema eller liknande. Hade också planer på temperaturstyrning men de hörs verkligen inte ens om du är nära, så de får gå hela tiden. Kanske värt att prova först?
 
Inte svar på din fråga men såhär har jag gjort!
Min tv-bänk har 3 fack. I mittenfacket står receivern och tv box, i det vänsta står PS4an.
1 140mm fläkt som insug under receivern och 1 140mm fläkt som utsug i gaveln.
Allt styrs av panelen på bilden och kan startas med knapp eller tempsensor (en sån har jag inte)
Tv-bänk med elektronik och fläktar, kontrollpanel för temperatur och fläktstyrning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Needas Needas skrev:
Inte svar på din fråga men såhär har jag gjort!
Min tv-bänk har 3 fack. I mittenfacket står receivern och tv box, i det vänsta står PS4an.
1 140mm fläkt som insug under receivern och 1 140mm fläkt som utsug i gaveln.
Allt styrs av panelen på bilden och kan startas med knapp eller tempsensor (en sån har jag inte)
[bild]
Snyggt! Kollar på något liknande men är osäker på vad en fläktcontroller kan göra utan att anslutas med SATA till en dator. Vad är det för prylar du har?
 
J Johan456 skrev:
Snyggt! Kollar på något liknande men är osäker på vad en fläktcontroller kan göra utan att anslutas med SATA till en dator. Vad är det för prylar du har?
Fläktcontrollers ansluts inte med SATA, det gör hårddiskar och optiska läs/skrivenheter.... Det finns nyare controllers som tar sin ström från SATA, men det har inget med styrningen att göra...
Enklast är att välja en fläktstyrning med usb-anslutning... Eller bara driva 12 volts fläktar direkt med 5-7 volt... Det brukar göra bra fläktar helt ljudlösa....
 
Jag menar, vad kan man ställa in utan att ha en dator ansluten. Vill köra fläktar där jag kan ställa hastigheten samt få av och påslag med termostat, se temperatur (bör & ärvärde) Har kört innan med bara DC-adapter men vill ha något mer sostifikerat.:D
 
Düsseldorff
Om man råkar ha ett tv-spel kan man alltid ställa in att usb ska ge ström tre timmar efter man stängt av dem (eller alltid om det passar bättre) och köra fläktarna där. Så har jag gjort med skåpet där mina PS4 och PS5 står.
 
J Johan456 skrev:
Jag menar, vad kan man ställa in utan att ha en dator ansluten. Vill köra fläktar där jag kan ställa hastigheten samt få av och påslag med termostat, se temperatur (bör & ärvärde) Har kört innan med bara DC-adapter men vill ha något mer sostifikerat.:D
Tja, en sån som är på bilden ovan gör nog allt det, utan dator....
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Jag menar, vad kan man ställa in utan att ha en dator ansluten. Vill köra fläktar där jag kan ställa hastigheten samt få av och påslag med termostat, se temperatur (bör & ärvärde) Har kört innan med bara DC-adapter men vill ha något mer sostifikerat.:D
En ESP32 och lämpligt projekt kan garanterat varvtalsstyra en fläkt med PWM från valfri sensor eller hemautomation.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
En ESP32 och lämpligt projekt kan garanterat varvtalsstyra en fläkt med PWM från valfri sensor eller hemautomation.
Tack, men vill ha en färdig produkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.