Anledningen till frågan är att i vårt gamla hus är takgenomföringen för avloppet inte tät och jag behöver göra nåt åt den, det är ett gammalt gjutjärnsrör med plåt omkring som uppnått sin livslängd med råge. Men så slog det mig att bara 2 meter bort har vi en helt modern takgenomföring för frånluftsventilationen från badrummen.
Finns det nåt som blir galet om jag kopplar avloppsluftningen till den genomföringen precis under taket? Det är en oinredd vind så jag har gott om plats att lösa slangdragningen, etc.
 
C
Har haft liknande funderingar, gällande att samla två gamla avluftningar och genomföringar i en.

Detta dokument har en hel del relevanta riktlinjer, och sammantaget utifrån vad Uponor redogör för att man behöver ta i beaktande ser jag inget principiellt problem att göra som du skriver:
VVS Handboken Edition 5_1_uppdateringsfil_Pg595_to_Pg_680.indd (uponor.se)
(sida 76-79 i PDF, märkta med sidnr 673-676)

Några saker att tänka på är:
- eventuell luktspridning
- fallet på rören som ska ha en obruten stigning
- dimension för att kunna hantera avgående mängd vatten
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att avloppsröret ska ända ut på taket. I de fall avloppsröret sitter i samma schakt som frånluften så brukar jag antingen göra själva huven med ett luftar lock och fortsätta med avloppsröret genom locket, alternativt sätta en böj på frånluftröret och leda ut luften på huvens sida och även då fortsätta med avloppsröret genon huvuens lock.
 
  • Gilla
Pierre1955
  • Laddar…
S sk007 skrev:
Jag tycker att avloppsröret ska ända ut på taket. I de fall avloppsröret sitter i samma schakt som frånluften så brukar jag antingen göra själva huven med ett luftar lock och fortsätta med avloppsröret genom locket, alternativt sätta en böj på frånluftröret och leda ut luften på huvens sida och även då fortsätta med avloppsröret genon huvuens lock.
Är det för att minimera risken för att lukt ska sprida sig i ventilationen, eller ser du något annat skäl att alltid dra ut avloppsluftningen separat hela vägen?
 
D Dublin skrev:
Är det för att minimera risken för att lukt ska sprida sig i ventilationen, eller ser du något annat skäl att alltid dra ut avloppsluftningen separat hela vägen?
Kondensen som kommer ur avloppsröret vill jag ha ut från huven/taket, det är främsta anledningen. Såhär blev min senaste huv. Svart takhuv monterad på ett glänsande plåttak med skog och röda stugor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som alternativ kan man ju kapa avluftningsröret till under taket och sätta en backventil på avluftningen.
 
Det är en riskkonstruktion då det tenderar att läcka ut fuktig luft där efter några år när gummit i vakuumventilen har torkat. Dessutom kan ventilen frysa om det blir kallt på vinden.
Sen kräver enskilt avlopp att man har minst en ventilationspipa öppen uppåt.
 
useless useless skrev:
Det är en riskkonstruktion då det tenderar att läcka ut fuktig luft där efter några år när gummit i vakuumventilen har torkat. Dessutom kan ventilen frysa om det blir kallt på vinden.
Sen kräver enskilt avlopp att man har minst en ventilationspipa öppen uppåt.
Jo vakuumventil vill jag undvika.

S sk007 skrev:
Kondensen som kommer ur avloppsröret vill jag ha ut från huven/taket, det är främsta anledningen. Såhär blev min senaste huv. [bild]
Snygg huv!
Men hur mycket kondensvatten bildas egentligen i avloppsluftningen? Är det något man behöver fundera över (det ska ju vara lutning på röret på vinden så ev kondens rinner ner i avloppet). Jag tänker att frånluften ju också kommer från badrummen så nån större skillnad i luftfuktighet borde det inte vara.
 
Fukten kommer av allt (varmt) avloppsvatten. Det är ju inte luften från badrummet som passerar i det röret.
Sen ska man ju som sagt var ha en öppen ventilation av enskilt avlopp. Då har man ett konstant luftflöde ut genom röret och det kan bli en hel del kondens när det är kallt ute.
 
useless useless skrev:
Fukten kommer av allt (varmt) avloppsvatten. Det är ju inte luften från badrummet som passerar i det röret.
Nej, men frågan i tråden gällde om det var möjligt att använda samma takgenomföring för avloppsluftningen som för frånluften. Dvs att på vinden koppla dem till en och samma takgenomföring.
 
Rent tekniskt bord det gå, men då måste man koppla på ett sätt som säkerställer att inte kondens kan rinna ner i frånluftkanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.