Vi ska bygga nytt hus och har signerat en hustillverkare som erbjuder lösvirkeshus. Hustillverkaren erbjuder fönster från standardaktörerna men nu har vi - tyvärr - snöat in på oljade ekfönster. De erbjuder inte detta så vi har tagit in egna offerter. Efter lite grymtande erbjuder hustillverkaren nu att ta bort aluminiumfönsterna helt för ett avdrag på 450 000 kr. I detta ingår även att de tar bort plåtar, smygar, fönsterbrädor, infärgningar osv eftersom det tydligen blir krångligt för dem med anpassningar till en ny leverantör.

Till min fråga. För någon vecka sedan räknade jag själv ihop kostnaden för fönsterna lite grovt mha Bygghemma.se och fick då (med pågående "kampanj-rabatt" om den nu är legitim) summan 590 000 kr. Med all sannolikhet har hustillverkaren någon rabatt och sedan ett påslag, men vad säger ni - är avdraget rimligt utifrån ovan?
 
Kan inte hjälpa er med svar på frågan utan har en fråga till er istället.
Hur stort är huset ni ska bygga med fönster för 600000 kr?
Tyckte mina fönster var dyra och är inte i närheten av dom pengarna.
Jag är inte ute efter att dissa någon, tvärtom roligt att folk bygget häftiga hus;)
Blir bara lite nyfiken och hoppas kanske på en rolig tråd om bygget.
 
A Argastesnickaren skrev:
Kan inte hjälpa er med svar på frågan utan har en fråga till er istället.
Hur stort är huset ni ska bygga med fönster för 600000 kr?
Tyckte mina fönster var dyra och är inte i närheten av dom pengarna.
Jag är inte ute efter att dissa någon, tvärtom roligt att folk bygget häftiga hus;)
Blir bara lite nyfiken och hoppas kanske på en rolig tråd om bygget.
Det ger lite perspektiv att du öht frågar, vi kanske kör på lite väl hårt. Det blir inte så stort men mycket fönster :) Tre skjutdörrspartier (4 x 2,4, 3,6 x 2,4 & 2 x 2,4) kostar skjortan, tre dubbeldörrar, två stora fönster och ytterligare ett gäng vanliga. Kul att det väcker nyfikenhet, kommer mer bilder framöver men här kan du se en hint: https://www.byggahus.se/forum/threads/stora-pergolatak-hur-konstruera.418371/#post-4240527
 
Hur blir det med skjutdörrarna?
Ska ni ha dom i ek också?
Blir nog inte många tillverkare kvar som har allt eller kan matcha utseendet med någon annan så in och utsida blir lika.
Valde själv vanliga träaluminium fönster från Traryd fönster och ett 6 meters lyft, skjut parti från Estland som då lackades i samma kulör från fabrik så att det matchar.
Mycket att tänka på innan allt rullar på;)
 
A Argastesnickaren skrev:
Hur blir det med skjutdörrarna?
Ska ni ha dom i ek också?
Blir nog inte många tillverkare kvar som har allt eller kan matcha utseendet med någon annan så in och utsida blir lika.
Valde själv vanliga träaluminium fönster från Traryd fönster och ett 6 meters lyft, skjut parti från Estland som då lackades i samma kulör från fabrik så att det matchar.
Mycket att tänka på innan allt rullar på;)
Precis, oljad ek överallt utvändigt i så fall men laserad furu invändigt.
Intressant med parti från Estland, är du nöjd? Något du rekommenderar? Har hört det nämnas innan i förbifarten.
Med allt det sagt är vi i valet och kvalet att trots allt köra på aluminium. De flesta avråder oss från oljat trä utvändigt i och med allt underhåll det innebär.
 
Jag kan inte svara på om det är ett rimligt avdrag men jag tycker inte det låter orimligt.
 
Jag är riktigt nöjd med partiet.
Går inte att jämföra med billigare partier i plast eller aluminium.
Vill du så skicka ett PM så kan du få lite närbilder eller om du bor nära Skåne och har vägarna förbi så kan du få kika och känna på partiet.
Lite kuriosa så kan man få partiet i upp till 6000 mm brett och 3200 mm högt när jag köpte mitt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.