Vi har en furutrappa med "infälld" brun filt i stegen som vi tänkt göra om till en ren trätrappa. Jag har slitit bort filten på ett steg (vilket tog en halvtimme, 3 olika verktyg, ömma armar och en del svärande). Jag tänkte att det jobbet får man väl ta, sen är det ju bara att slipa ner det lilla luddet som sitter kvar och sen betsa. Problemet är att det där luddet inte vill försvinna! Jag har slipat med korn 40 men det händer ingenting. Kan man lösa limmet med nåt eller förstör jag trappan då?
Andra bra tips på hur jag ska bära mig åt?
 
Vet inte alls om detta funkar eller är bra för din trappa! men iaf vi har tagit på heltäckningsmatta från vår trapp och limmet och lite ludd tog jag bort med hjälp av en värmepistol och en skrapa! kan kanske funka för dej oxå!
usch vilket jobb det var!
 
Finns ju limtvätt.
Men kan funka dåligt om det
är tjockt med lim.
Och det luktar starkt.
Och testa på liten yta först
ifall det sabbar trät.

Mvh Putte
 
Heltäckningsmatta i trappa borde vara straffbart! Jag slet hårt med att få bort en grön heltäckningsmatta a´la engelsk pub i vår trappa när vi flyttade in.

Så här gjorde jag:
Först rev jag bort mattan, precis som du gjort. Kvar var då en tjock gummibeläggning, dvs undersidan av mattan som ska göra den mjuk. Det skalade jag av med hjälp av en Fein Multimaster med skrapa. Kvar var till slut ett tunt lager lim som inte multimastern tog, och det fick jag bort med varmluftspistol och spatel. Vi har en varmluftspistol där man skruvar fast spateln/skrapan frampå, rekommenderas så slipper man två verktyg att hålla reda på. Det gick inte att gå direkt på gummifluffet med varmluftspistolen för då tog det bara fyr och blev svart, klibbigt och allmänt vidrigt. Det luktar överhuvudtaget inget vidare när man håller på med varluftspistolen på limmet, bra ventilation är ett måste!

Så slipade jag några varv med olika slippapper och så till sist lackades den tre gånger. Nu ser den trevlig ut, men det var en lång väg dit.

Limtvätt fick jag också tips om, men med varning om att det skulle kunna skada trät, och grannen som slitit med sin trappa innan menade att det hjälpte ändå inte, så det provade jag aldrig.

Så beväpna dig med mycket tålamod och lycka till!
 
Tack för svaren!
Jag får beväpna maken med varmluftspistol eftersom jag själv är gravid och bör väl inte andas in sånt där då kan tänkas. Det blir roligt för honom. :-D

För övrigt tänkte jag måla allt utom planstegen vitt och betsa planstegen....frågan är bara i vilken nyans? Golvet på ovanvåningen är valnöt och nere är det ek....så vad ska trappan vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.