Hej!
Jag & min sambo ska få ta över ett hus på landet som är i helt renoveringsbehov.

Det som behöver göras är i princip allting:
• Tak
• Fasad
• Fönster
• Avlopp
• Brunn (ledingar)
• El
• Räta väggar
• Nytt kök
• Nytt badrum
• Utrymmet där badrum + pannrum ska vara ska byggas ut ca 5kvm
• Sen såklart tapetsering och lister o.s.v.

Tror ni med erfarenhet att det skulle gå och få ihop detta på 2 miljoner? Det mesta ska göras själva så som byta tak, byta fasad, räta väggar och golv, tapetsering o.s.v.
 
Gör ni arbetet själva borde ni komma långt under 2 MSEK. Men då bygger det på att ni kan hålla på en längre tid med projektet, kanske bo i det samtidigt som ni renoverar. Om det är beboligt skulle jag ta en sak i taget i så fall.
 
ecb182 ecb182 skrev:
Gör ni arbetet själva borde ni komma långt under 2 MSEK. Men då bygger det på att ni kan hålla på en längre tid med projektet, kanske bo i det samtidigt som ni renoverar. Om det är beboligt skulle jag ta en sak i taget i så fall.
Tack för din input! Detta var glädjande att höra!
 
U
Svårt att säga beroende på storleken på huset.
Men räknar jag högt för normalstor villa med bra standard på kök och badrum mm. så blir det kanske 1.3-1.7M inräknat nytt värmesystem också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
En utbyggnad på bara 5kvm? Ni sparar pengar om ni kan lösa det med att ändra planlösningen istället. Då slipper ni dessutom myndigheter som drar ut på tiden.
 
L lilla frugan skrev:
En utbyggnad på bara 5kvm? Ni sparar pengar om ni kan lösa det med att ändra planlösningen istället. Då slipper ni dessutom myndigheter som drar ut på tiden.
Tur någon är vaken när man skriver i tröttmössan Såklart blir utbygget på fler kvm än 5, kanske 25 iallafall minst
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Svårt att säga beroende på storleken på huset.
Men räknar jag högt för normalstor villa med bra standard på kök och badrum mm. så blir det kanske 1.3-1.7M inräknat nytt värmesystem också.
Tack för ditt svar!
 
  • Gilla
Jocho
  • Laddar…
Låter rimligt om ni gör en del enklare moment själva. Kan också bli billigare om ni håller i pengarna, får tag i bra hantverkare och gör smarta val. (Tex inte stressa, låt hantverkarna utföra jobb då de har lågsäsong, jämför material på priser/jobb osv)

Vill passa på att välkomna en husköpare och ny på förumet som dessutom börjar med hyfsat rimliga ekonomiska förväntningar (y)
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Standardsvaret på den frågan är en motfråga: hur långt är ett snöre?

Allt beror på storlek, nuvarande skick och vilken standard man har tänkt sig, samt hur mycket arbete man kan tänka sig att göra själv.

Lägg upp en plan för renoveringen, allting behöver inte göras samtidigt. Hade jag renoverat hade jag fixat tak, kök och badrum först. Resten kan man ta efter hand.
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Att renovera billigt är såklart en konst i sig. Om man har tid på sig kan man komma MYCKET billigare undan med materialet genom att bevaka blocket och marketplace. Exempelvis fönster, toalett, handfat och köksinredning kan man hitta mycket billigt.

Samtidigt är det lätt att vara dumsnål. Ta gärna in hantverkare för att komma framåt ibland även om ni kan göra jobbet själva. Med barn och jobb insåg jag att det var lika bra att ta in en kakelsättare i köket nyligen (skulle ha helkaklat, och en hel del vinklar var icke-räta). Även om det kostade 20k så var det väldigt trevligt att äntligen få ett nytt kök!
 
  • Gilla
ELindeman
  • Laddar…
En sån stor renovering mår bra av att ta tid.
Stirra er inte blinda på er första tanke på planlösning o material utan låt det ta tid
Börja som sagt uppifrån med taket och utsidan och under tiden fundera och ta in lite förslag från nära och kära och hantverkare som är där och jobbar.
Brukar vara bra att bo in sig lite (även om ni inte bor där så är ni ju där och jobbar) innan ni startar invändigt för att man kommer på saker efterhand.

Sen om det tar lite tid så har ni alla möjligheter att köpa på er material under tiden och då inte bara från blocket/ marketplace utan även alla andra som säljer till en renovering.
Kan nämna att jag under 2 års tid köpte från bla Bauhaus, vitvarubutiker och vvs butiker.
130 kvm enstavs parkett för 349 kr kvadraten (bjelin)
2 tak duschar från Hans grohe 5000 kr styck i kartong (list pris 19300 styck)
Vitvaror på black friday, köpte alla köksmaskiner från Siemens med 40 procent rabatt(kolla innan så ni vet priset så kan man göra klipp)
Tvättmaskin och torktumlare från Bosch samma sak.
Osv.
Summering låt det ta tid så ni inte jobbar snabbt och ångrar material och lösningar och glöm inte att stanna upp och ta en paus ibland.
Det sista är lätt att glömma när allt rullar på;)
Lycka till
 
  • Gilla
yalazy och 3 till
  • Laddar…
Varför inte riva huset och bygga nytt?
 
  • Arg
  • Gilla
Ardan och 1 till
  • Laddar…
S skogstomten skrev:
Låter rimligt om ni gör en del enklare moment själva. Kan också bli billigare om ni håller i pengarna, får tag i bra hantverkare och gör smarta val. (Tex inte stressa, låt hantverkarna utföra jobb då de har lågsäsong, jämför material på priser/jobb osv)

Vill passa på att välkomna en husköpare och ny på förumet som dessutom börjar med hyfsat rimliga ekonomiska förväntningar (y)
Tack för ditt svar och tack för välkomnandet
 
N NoOne2k skrev:
Standardsvaret på den frågan är en motfråga: hur långt är ett snöre?

Allt beror på storlek, nuvarande skick och vilken standard man har tänkt sig, samt hur mycket arbete man kan tänka sig att göra själv.

Lägg upp en plan för renoveringen, allting behöver inte göras samtidigt. Hade jag renoverat hade jag fixat tak, kök och badrum först. Resten kan man ta efter hand.
Tack för ditt svar!
 
jonmo jonmo skrev:
Att renovera billigt är såklart en konst i sig. Om man har tid på sig kan man komma MYCKET billigare undan med materialet genom att bevaka blocket och marketplace. Exempelvis fönster, toalett, handfat och köksinredning kan man hitta mycket billigt.

Samtidigt är det lätt att vara dumsnål. Ta gärna in hantverkare för att komma framåt ibland även om ni kan göra jobbet själva. Med barn och jobb insåg jag att det var lika bra att ta in en kakelsättare i köket nyligen (skulle ha helkaklat, och en hel del vinklar var icke-räta). Även om det kostade 20k så var det väldigt trevligt att äntligen få ett nytt kök!
Tack för ditt svar! Kan nog vara en god idé att ta in hantverkare ibland för o pausa sig själv också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.