Tja,

Har precis fått svar åter på kompletteringar kring mitt bygglov på en carport med tillhörande förråd/Snickeri.

En av kompletteringar var att jag på situationsplanen ska redovisa förslag till färdigt golv (FG) för ny byggnad.

Vad innebär det?

Till historien hör att vi ritat våran carport själva efter ritningar vi fått bygglov på tidigare.

Arkitektritningar av carport med förråd, inkluderar planvy, sektion och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Höjden på det färdiga golvet enligt det referenssystem som används...
 
Om du sökt bygglov så förmodar jag att du har skaffat en nybyggnadskarta (?). På den ska marknivåer framgå. Utifrån dessa kan du göra en bedömning av vilken FG-nivå som bottenplattans överkant bör hamna på.
 
splinter splinter skrev:
Om du sökt bygglov så förmodar jag att du har skaffat en nybyggnadskarta (?). På den ska marknivåer framgå. Utifrån dessa kan du göra en bedömning av vilken FG-nivå som bottenplattans överkant bör hamna på.
Japp sökt bygglov lov på en baskarta då nybyggnadskarta inte behövdes då det var utanför detaljplan. Men då är det inget jag förväntas mäta fram utan något jag förväntas "uppskatta" utifrån punkter från mybyggnadskartan.
 
Låter som moment 22. men framgår höjdkurvor på baskartan? Utifrån dessa skulle du kunna göra en uppskattning av FG-nivån.
 
Jag höftade höjden på min tillbyggnad! Befintligt hus har ingen höjd utsatt och kurvorna på primärkartan var rätt grova, så jag gissade lite... Det kanske blir ett problem vid slutbeskedet, men just då var jag så trött på processen så det kändes värt det :p
 
Hemmakatten
Jag menar att eftersom kommunen inte tidigare begärt in husets höjdplacering på en nybyggnadskarta så kan de inte heller nu (rimligtvis) begära detta för en carport.

Ta ett varv till med bygglovhandläggaren. Får du ingen framgång så ta kontakt med samhällsbyggnadskontorets chef.

Finns det något "udda" med carportplaceringen? T.ex. att den är placerad flera meter upp eller ner gentemot huset och/eller fastighetsgränsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.