Jag satt och funderade på vad ett plank är, som jag fattat det är det en konstruktion med mindre än 50% genomskinlighet och som är högre än en viss höjd. Men vad händer om man använder löstagbart segel mellan stolparna, räknas det som plank även då? :thinking:
 
Nej då är det en lång tvättlina med svårtorkade bitar av segeltyg.
 
  • Gilla
  • Haha
Oskar Larsson2 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Konstruktionen i sig för murar och plank finns inte definierad någonstans i lagen. Det är intrycket som konstruktionen ger, plus att den ska vara beständig som kan vara bygglovspliktig att uppföra. Jag antar att det är detta som lett till dina funderingar.

Så sätter du upp detta och låter seglen vara på plats under begränsade perioder under sommaren så är det troligen ingen bygglovspliktig åtgärd. Låter du konstruktionen stå och den är mycket dominerande så lär det vara en bygglovspliktig åtgärd som du har genomfört.

Men du får inte veta förrän nån granne retar sig på det och anmäler uppförandet av konstruktionen för tillsyn hos kommunen. Och inte ens då vet du även om kommunen menar att det är ett plank för du kan överklaga det uppåt. Eller så plockar du då ned seglen och meddelar kommunen så får de fundera vidare...
 
Tyg är helt okej att ha! Finns domar på detta iallafall vad det gäller tak, där pergola med segelduk är okej, men inte genomskinligt plasttak.
 
Har nämnt det tidigare: Har bott i den stora staden där en person i kvarteret satt upp typ partytält för bilen. Eftersom detta inte togs ner på vintern blev fastighetsägaren stämd med hot om bot om det inte avlägnades.
 
Så svarat är att det är helt okej om det tas ned under vintern men kanske även okej året runt? Att ha segel uppe på vintern är dock inget jag hade velat ha :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vermilion Vermilion skrev:
Så svarat är att det är helt okej om det tas ned under vintern men kanske även okej året runt? Att ha segel uppe på vintern är dock inget jag hade velat ha :)
Troligen. Och skulle mot förmodan någon granne anmäla dig och kommunen kontaktar dig om det tillsynsärede som de öppnat tvekar du inte utan tar direkt ned seglen, fotar och skickar informationen till kommunen att det inte finns något plank och att det är ett missförstånd. Då klarar du dig från alla pålagor.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Grunden till frågan baseras på att i dagsläget finns det ett riktigt plank där :seenoevil: Om någon skulle gnälla vela jag veta vad jag hade för alternativ för att fortsatt blockera insynen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.