Jag har ett bekymmer som jag hoppas någon jan hjälpa mig med.
Jag håller på och byter kök och trodde att jag skulle ha en "vanlig" integrerad fullstor diskmaskin men nu har det visat sig att avloppet är i vägen. Vad jag tror har jag nu fyra alternativ men vet inte om jag tänker rätt.
1. Köpa en diskmaskin som är max 450 mm djup. Finns det?
2. Köpa en bänkdiskmaskin som jag sätter i bänkskåpet. Alltså lite högre upp för att komma över avloppet. Jag vill absolut ha integrerad i så fall. Går det med Ikeas skåp, luckor och mått?
3. Sätta en bänkdiskmaskin i ett vanligt högskåp på en hylla. Går det?
4. Mitt sista alternativ är att installera diskmaskinen i tvättstugan men det blir ju fruktansvärt opraktiskt!
Hoppas någon som haft samma problem har lust att dela med sig.
 
Du kan flytta ut stommarna, så gjorde vi. Tänk dock på att bänkskiva blir dyrare då man behöver djupare.
 
S Spngs skrev:
Du kan flytta ut stommarna, så gjorde vi. Tänk dock på att bänkskiva blir dyrare då man behöver djupare.
Tack så mycket! Bra tips, men hur blir det med högskåpen då? Jag har högskåp på båda sidor om köksraden. Jag kan förstå om man bygger ut hela väggen och alltså gör rummet lite mindre men använder samma mått på bänkskiva mm. Eller tänker jag helt galet? För mig skulle det behövas 11-12 cm och det känns lite väl mycket. Dessutom har jag en alliancefläkt som sitter där den sitter! Den är bara 5 cm från väggen.
S Spngs skrev:
Du kan flytta ut stommarna, så gjorde vi. Tänk dock på att bänkskiva blir dyrare då man behöver djupare.
Tack för tipset men det rör sig om 15 cm
 
Du behöver ju inte bygga ut hela väggen (om nu inte skåpen täcker hela väggen) utan det räcker ju att bygga ut där du har högskåpen samt bänkskivan. Det vanliga är ju att man har avloppet rakt under diskhon men så ser det alltså inte ut hos dig? Jag tror att om du tar några bilder och lägger upp är det lättare att få bra input. Är det i ett befintligt kök du vill få in den eller håller du på att bygga upp köket nu?
 
T TypRätt skrev:
Du behöver ju inte bygga ut hela väggen (om nu inte skåpen täcker hela väggen) utan det räcker ju att bygga ut där du har högskåpen samt bänkskivan. Det vanliga är ju att man har avloppet rakt under diskhon men så ser det alltså inte ut hos dig? Jag tror att om du tar några bilder och lägger upp är det lättare att få bra input. Är det i ett befintligt kök du vill få in den eller håller du på att bygga upp köket nu?
Hej, och tack för hjälp. Jag har rivit ner gamla köket och ska sätta upp ett nytt. Det blir, om jag får som jag vill, en ändring av placering av diskmaskin och vask. Allt dras 60 cm till v.
 
  • Väggsektion i rivet kök med vatten- och avloppsrör framför isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss av kökslayout med markerade positioner för disk, ugn och skåp samt pil för flyttning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Höghus Höghus skrev:
Lite svårt att hjälpa dig utan foto eller ritning.
45cm diskmaskin som hamnar vid sidan av avlopp?
Ställa diskmaskinen på ett lågt skåp?
[länk]

/Höghus
Hej och tack för hjälp. Avloppet är tyvärr mitt i så en 45a går inte heller! I tråden verkar det som att de höjer upp bänkskivan just där diskmaskinen står men det funkar inte i mitt lilla kök. Jag vill ha, om möjligt, samma nivå på hela bänkytan och djupet på den översta skåpsraden ska också vara lika djup som bänkskåpen.
 
Om du ställer diskmaskinen bredvid spisen?
Handritad skiss över kökslayout med diskmaskin intill spis och markerade skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att komma med tips utan exakta mått på utrymmet.
 
Redigerat:
Keiller Keiller skrev:
Om du ställer diskmaskinen bredvid spisen?
[bild]
Svårt att komma med tips utan exakta mått på utrymmet.
Hej och tack för tips och att du tar dig tid. Det känns konstigt för mig att ha spis kloss intill ett skåp och samma med vasken. Jag tänker mig åtminstone 20 cm fri yta vid sidan om båda högskåpen. Något jag heller inte vill tumma på är 80 cm yta mellan spis och vask. Inte för att du ritat så! ;-)
 
S StinaMariaM skrev:
Hej och tack för tips och att du tar dig tid. Det känns konstigt för mig att ha spis kloss intill ett skåp och samma med vasken. Jag tänker mig åtminstone 20 cm fri yta vid sidan om båda högskåpen. Något jag heller inte vill tumma på är 80 cm yta mellan spis och vask. Inte för att du ritat så! ;-)
Hela raden med skåp är exakt 4 m.
 
4 meter, då kan ju detta fungera.
Handritad skiss av kökslayout med måttangivelser för skåp, spis, diskbänk och kyl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite justering av mått behöver du såklart göra men det ger en idé om hur jag tänkte.
 
Tar du en 45cm diskmaskin får du in ett 30cm skåp mellan diskbänk och kyl.

/Höghus
 
  • Gilla
StinaMariaM
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
4 meter, då kan ju detta fungera.
[bild]
Lite justering av mått behöver du såklart göra men det ger en idé om hur jag tänkte.
Höghus Höghus skrev:
Tar du en 45cm diskmaskin får du in ett 30cm skåp mellan diskbänk och kyl.

/Höghus
Det där är ju riktigt bra, men jag måste erkänna att jag redan beställt bänkskivan och alla skåp är redan här så helst vill jag ha idéer som kan lösa diskmaskinsproblemet som jag tänkt från början. Om det absolut inte går på något sätt så är det möjligt att jag gör om enl din skiss!
 
Vilka mått har du på det du beställt?
 
T TypRätt skrev:
Vilka mått har du på det du beställt?
Ritningsplan med måttangivelser för ett byggprojekt, inklusive detaljer för skärning och layout.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S StinaMariaM skrev:
Det där är ju riktigt bra, men jag måste erkänna att jag redan beställt bänkskivan och alla skåp är redan här så helst vill jag ha idéer som kan lösa diskmaskinsproblemet som jag tänkt från början. Om det absolut inte går på något sätt så är det möjligt att jag gör om enl din skiss!
Ser just att måtten på söver
 
  • Ritning av kökslayout inklusive måttangivelser och placering av skärplats och spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.