Hej! Jag har stora stenar/berg som sticker upp lite ur marken men tillräckligt mycket för att skärbladet på gräsklipparen ska slå i. Hur gör jag för att få bort så mycket av stenen så den inte syns?? Med vänliga hälsningar Lissbritt
 
Borra och spräck med kilar
 
Hur går det till ! Kan du förklara lite mer detaljerat ? Mvh Helene
 
tommib
Kolla på den här videon


Den är upplagd av HME Tools som säljer verktygen. Det finns andra ställen att köpa från också som t.ex. Gnejs & Granit som har lite fina bilder på sin hemsida.

Det viktigaste är att hela tiden jobba mot en fri yta dit stenen kan spricka. Det innebär att man får gräva fram stenen en del först för att kunna kapa av toppen.

En del förordar att man spårar stenen med en motorkap med diamantskiva men det är betydligt farligare för någon som är ovan att hantera ett sådant verktyg. Att borra hål med en borrhammare (glöm slagborr) är relativt enkelt och man lär sig ganska snabbt att hantera kilarna.

Är det större stenar är snigeldynamit ett alternativ. Det kallas också kort och gott för spräckmedel och säljs av sidorna ovan och många fler.
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Kolla på den här videon

[media]
Den är upplagd av HME Tools som säljer verktygen. Det finns andra ställen att köpa från också som t.ex. Gnejs & Granit som har lite fina bilder på sin hemsida.

Det viktigaste är att hela tiden jobba mot en fri yta dit stenen kan spricka. Det innebär att man får gräva fram stenen en del först för att kunna kapa av toppen.

En del förordar att man spårar stenen med en motorkap med diamantskiva men det är betydligt farligare för någon som är ovan att hantera ett sådant verktyg. Att borra hål med en borrhammare (glöm slagborr) är relativt enkelt och man lär sig ganska snabbt att hantera kilarna.

Är det större stenar är snigeldynamit ett alternativ. Det kallas också kort och gott för spräckmedel och säljs av sidorna ovan och många fler.
 
Wow, så smart ! Jag har platta kalkstenar som jag vill dela . Var köper man kilarna ? Mvh Helene
 
tommib
Degerlunden Degerlunden skrev:
[länk]
Jag skulle avråda från de där småkilarna. Jag har provat både 16 och 20 mm och det är en enorm skillnad.

Å andra sidan, kalksten borde man kunna bila direkt med en större maskin.
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle avråda från de där småkilarna. Jag har provat både 16 och 20 mm och det är en enorm skillnad.

Å andra sidan, kalksten borde man kunna bila direkt med en större maskin.
Större kilar har absolut större kraft. Fördelen som jag ser är att borrhålen är mindre och går fortare att borra samt sliter mindre på maskin. De jag rekommenderar utifrån egen användning klarade att spräcka min sten som var ca 1 m. i diameter utan problem. (y)
 
Jag grävde ner runt om stenen (toppen på underliggande berg) och spräckte i sidled. Kapade av delen som var ovanför gräsmattenivå (ca 30cm) och 15 cm under. Detta för att lägga tillräckligt med jord för att det inte ska sjunka undan samt att marken ska kunna behålla fukt.
 
  • Gilla
Issehunden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.