Hej! Jag flyttade in i en hyresrätt och badrummet är en av de fulaste jag sett. Har inte renoverats sedan huset byggdes (dvs på minst 30 år)... det är någon slags våtrumsmatta på golvet och våtrumstapet på väggarna. Man får inte ändra något, även om man bjuder dit en renoveringsfirma... fast en riktig renovering har jag ändå inte råd med i vilket som helst fall. Det är gula fläckar på fula ljusblåa mattan och en massa gula fläckar på ljus-beige-ros-gröna väggar. Vad skulle man kunna göra? Jag funderar på att tapetsera med fukttåligt tapet på vissa ställen och dra bort när jag flyttar. Visst kommer det lämnas spår, men tror inte straff kommer vara så högt som en hel badrumsrenovering. Funderar också på såna där kakeldekor-klistärmerken... undrar om de kommer att fastna dock? Väggarna är inte helt jämna utan är så där "småguppiga"... Fler ideer? Vad kan man göra med golvet? Tack!
 
Finns speciella färger för våtrumsmatta. Blir riktigt bra! Gjorde själv en sådan snabb uppfräschning innan vi skulle sälja vår gamla lägenhet och det gjorde underverk
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Finns speciella färger för våtrumsmatta. Blir riktigt bra! Gjorde själv en sådan snabb uppfräschning innan vi skulle sälja vår gamla lägenhet och det gjorde underverk
Tror inte det går att få bort... får jag inte bort det så kommer jag stå för byte av hela mattan och det kostar säkert jättemycket ((
 
L Lappkattfot skrev:
Tror inte det går att få bort... får jag inte bort det så kommer jag stå för byte av hela mattan och det kostar säkert jättemycket ((
Du kan alltid fråga hyresvärden. De kan vara rätt tillmötesgående när det kommer till sånt. Säg bara att det kommer att vara ”fackmannamässigt gjort” och visa exempel på färgen.
 
SidanKaos SidanKaos skrev:
Du kan alltid fråga hyresvärden. De kan vara rätt tillmötesgående när det kommer till sånt. Säg bara att det kommer att vara ”fackmannamässigt gjort” och visa exempel på färgen.
De sa att vi fick inte göra nåt i badrummet (förutom att hänga upp skåp/krokar) även om det är en firma som utför arbetet. Så då måste då ha sina gamla, fula plastmattor. Det enda som skulle vara okej är om jag lämnade rester/fläckar av något... men inte okej att lämna färgen helt (eller något annat för den delen).
 
Då har du redan svaret där ! Du får inte göra något har ägaren sagt , och då är detta som gäller !

Du har ju sett badrummet innan du tackade ja och du har då godtagit hyresrätten så som den ser ut, och då får du helt enkelt acceptera läget, eller vara beredd på att ersätta ett helt nytt badrum den dag du flyttar ut , för det är detta som kommer krävas av dig om du har trotsat förbudet .

Det går inte att bara byta ut en våtrumstapet eller ett golv som du förstört med lim och fläckar utan när dessa behöver bytas ut då bryter man tätskiktet och hela badrummet behöver göras om , och det är ett par hundratusen i kostnad , för dig!

Jag förstår inte alls det här nonchalanta synsättet med någon annans egendom . Du hyr en lägenhet , du äger den inte och då får man förhålla sig till det.


L Lappkattfot skrev:
De sa att vi fick inte göra nåt i badrummet (förutom att hänga upp skåp/krokar) även om det är en firma som utför arbetet. Så då måste då ha sina gamla, fula plastmattor. Det enda som skulle vara okej är om jag lämnade rester/fläckar av något... men inte okej att lämna färgen helt (eller något annat för den delen).
 
  • Gilla
whak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.