Jag har länge tänkt på brandvarnare och testade en Tuya rökvarnare med zigbee som jag köpte hos lightinthebox för 228kr. Den funkar skitbra och kändes jättebra, så jag beställde 2st till. Kan kanske vara ett bra tips för någon.
 
  • Gilla
fulkopplaren
  • Laddar…
Jag skulle inte använda zigbee till larm komponenter.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Simonix Simonix skrev:
Jag skulle inte använda zigbee till larm komponenter.
Nej, det kanske in är helt optimalt. Zigbee går ju på samma frekvens som trådöst nätverk, alltså 2.4ghz. Så det kan ju bli problem. Jag gjorde detta som ett litet test och det verkar funka bra. Bor i villa och det är inte mycket nät här i luften där jag bor. Låste också min router på en kanal, så att den inte ska byta automatiskt. Sedan har jag styrkan på wifiroutern på lägsta möjliga. Men jag är medveten om att jag inte kan lita på systemet till 100%. Men jag var inte heller sugen på att lägga 2700kr på tre nookbox brandvarnare..
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
G grebdnul skrev:
Nej, det kanske in är helt optimalt. Zigbee går ju på samma frekvens som trådöst nätverk, alltså 2.4ghz. Så det kan ju bli problem. Jag gjorde detta som ett litet test och det verkar funka bra. Bor i villa och det är inte mycket nät här i luften där jag bor. Låste också min router på en kanal, så att den inte ska byta automatiskt. Sedan har jag styrkan på wifiroutern på lägsta möjliga. Men jag är medveten om att jag inte kan lita på systemet till 100%. Men jag var inte heller sugen på att lägga 2700kr på tre nookbox brandvarnare..
Anledningen till att undvika Zigbee (liksom Z-Wave) för kommunikation med kritiska larmkomponenter är nog inte i första hand frekvensen (Z-Wave körs ju t.ex på 868Mhz). Snarare är det radioprotokollets Mesh-teknik (där strömmatade enheter routar trafiken) som är akilleshälen, eftersom det är väldigt svårt att övervaka och få att överleva vid strömavbrott. Seriösa larmtillverkare använder radioprotokoll som är punkt till punkt och som aktivt kan övervakas för att snabbt kunna detektera sabotage och andra kommunikationsfel.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
G grebdnul skrev:
Nej, det kanske in är helt optimalt. Zigbee går ju på samma frekvens som trådöst nätverk, alltså 2.4ghz. Så det kan ju bli problem. Jag gjorde detta som ett litet test och det verkar funka bra. Bor i villa och det är inte mycket nät här i luften där jag bor. Låste också min router på en kanal, så att den inte ska byta automatiskt. Sedan har jag styrkan på wifiroutern på lägsta möjliga. Men jag är medveten om att jag inte kan lita på systemet till 100%. Men jag var inte heller sugen på att lägga 2700kr på tre nookbox brandvarnare..
Då kan man bara köpa en billig Zigbee/Z-wave styrenhet med billiga enheter och ingen larmcentral.

Jag har alla mina zigbee enheter som "bypass" för att undvika falskt larm (fick några tidigare!).

Hemlarm och hemautomation är 2 olika världar.
 
Vilken bra tråd om nookbox!

jag försöker koppla ihop en nyköpt Ikea trådfri uttag E1603 och på kartongen står det Zigbee. jag har gjort en reset med gem i hålet tills det klickar till och loggat in på mynookbox.com under inställningar som administratör . tryckt på lägg till men enheten dyker inte upp. Tips någon?

vill också tipsa om sim kortet som du ska skaffa till din nookbox, jag köpte netmore M2M kontantkort på smartlarm.se Netmore SIM kort för hemlarm M2M kontantkort 5 år (smartlarm.se)
 
O olofchristensson skrev:
Vilken bra tråd om nookbox!

jag försöker koppla ihop en nyköpt Ikea trådfri uttag E1603 och på kartongen står det Zigbee. jag har gjort en reset med gem i hålet tills det klickar till och loggat in på mynookbox.com under inställningar som administratör . tryckt på lägg till men enheten dyker inte upp. Tips någon?

vill också tipsa om sim kortet som du ska skaffa till din nookbox, jag köpte netmore M2M kontantkort på smartlarm.se Netmore SIM kort för hemlarm M2M kontantkort 5 år (smartlarm.se)
O olofchristensson skrev:
Vilken bra tråd om nookbox!

jag försöker koppla ihop en nyköpt Ikea trådfri uttag E1603 och på kartongen står det Zigbee. jag har gjort en reset med gem i hålet tills det klickar till och loggat in på mynookbox.com under inställningar som administratör . tryckt på lägg till men enheten dyker inte upp. Tips någon?

vill också tipsa om sim kortet som du ska skaffa till din nookbox, jag köpte netmore M2M kontantkort på smartlarm.se Netmore SIM kort för hemlarm M2M kontantkort 5 år (smartlarm.se)
Jag har 2 stycken själv och de funkar som de ska.
 
Jag har installerat nookbox och är nöjd med stabilitet och inställningarna man kan göra på själva larmbiten. Köpte även till video-dörr-klocka vilket ej kan rekommenderas pga buggig i appen. Men nu är det framförallt automationsbiten som jag sliter med och tänkte därför använda google home istllet för att styra allt inkl nookboxen (som enligt hemsidan fungerar med google home). Hittar dock ingen application i google-registret och får inte svar på emailförfrågan. Är det någon annan som lyckats koppla nookboxen till google home?
 
Kan man få in nookbox i ha?
 
H hardbigfoot skrev:
Kan man få in nookbox i ha?
Nej tyvärr verkar det inte gå vad jag läst än så länge.
 
För allas info angående mitt tidigare inlägg så har jag mailat med ÅF av nookbox som bekräftqt att varken google home eller yale lås (som båda står i reklamen) går att integrera. Nookbox har lovat att det är på gång i ett par år nu men verkar inte hände något. Tyvärr känner man sig ju rätt blåst och jag vill dagsläget inte rekommendera någon att köpa nookbox.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
E Erik321123 skrev:
För allas info angående mitt tidigare inlägg så har jag mailat med ÅF av nookbox som bekräftqt att varken google home eller yale lås (som båda står i reklamen) går att integrera. Nookbox har lovat att det är på gång i ett par år nu men verkar inte hände något. Tyvärr känner man sig ju rätt blåst och jag vill dagsläget inte rekommendera någon att köpa nookbox.
Tack för info. Jag kan inte annat än hålla med, jag kan inte rekommendera Nookbox om man vill ha någon form av möjlighet att integrera/administrera systemet själv utan att betala en installatör.

Det är så gott som omöjligt att uppgradera firmware trots att många kör en version som går att hacka. Har bekräftat det på min eget system, jag kan få ut alla larmkoder, det enda som krävs är att jag är inne på samma nätverk som Nookboxens centralenhet, vilket är ganska lätt idag då de flesta kör Wi-Fi.

Jag är inte imponerad av Teletec i just detta avseende att säkerhetsuppdateringar inte pushas ut.
 
  • Gilla
Erik321123
  • Laddar…
Så dåligt. Finns det ingen möjlighet att få firmware-filer av ÅF? Är det Teletec som är ÅF?
 
Nån som har erfarenhet av Vesta?
Enligt Smsrthomebutiken tillverkas det också av Teletec och skall vara samma som Nookbox.
 
B bjornen99 skrev:
Nån som har erfarenhet av Vesta?
Enligt Smsrthomebutiken tillverkas det också av Teletec och skall vara samma som Nookbox.
Teletec tillverkar inte prylarna, det är ett taiwanesiskt företag som heter Climax som gör det. Det finns massor av system ute i olika länder som bygger på Climax burkar så hårdvarumässigt bör de vara snarlika varandra allihop.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg lyckades jag hacka mitt eget Nookboxsystem och det gjorde jag med information om ”andra” larmsystem som i grunden byggde på Climax.

Möjligen skiljer sig appar och webbsidor sig åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.