Hej,

Har en evt förkommen nyckel och behöver då byta låscylindrar hemma. Har ett gäng cylindrar fån Assa (SCD) där samma nyckel passar till allt (ovala cylindrar med vred på insidan, ovala cylindrar på altandörrar, runda cylindrar med nyckel på både in- och utsida samt ett större hänglås).

Hur gör man, om man är hyfsat händig men ingen expert? Tar hit en låssmed (för detta är inget man gör själv), köper en uppsättning med nya lås med samma nyckel eller ”programmerar” om låsen hos en låssmed?

Tacksam för lite vägledning.
 
Du gör hur du vill.
Det enda låscylindrarna som kan vara lite jobbiga att byta är altandörrarna som kan sitta med envägsskruv.
Övrigt är det bara att byta och du klarar det nog själv.
Du kan köpa lås med lika låsning och byta samtliga om du vill om du köper hos en låssmed eller en internetbutik är upp till dig.
Om du vill ha mer hjälp med vad du behöver så behöver jag bilder så jag kan tala om exakt vad du behöver köpa om du själv är osäker.
Det är möjligt att göra omläggningar av låscylindrar men ibland kan jag anse att det kan vara lika bra att byta mot nya men allt beror på vad du har idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.