Vatten- och avloppsrör under diskbänk med förberedda anslutningar för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp i gammalt kök föreslaget att tas bort för installation av diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av ett köksskåp med diskställ fullt av tallrikar och eluttag ovanför bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Jag har behov att få in en diskmaskin men är väldigt okunnig i området. Bor i ett gammalt kök, där vatten/avlopp finns förberett (bild1). Eller förstår jag det fel?

Däremot saknas plats och den enda möjligheten jag ser är att ta bort köksskåpet (bild 2) och placera en fristående diskmaskin där. Går det att ta bort skåpet utan att förstöra det? Är det enkelt att göra själv eller ska man ta in hjälp, och var hittar man det isåfall?

för el har jag tänkt använda uttag som syns i bild 3. Är detta ”fackmannamässigt” ok, eller måste jag hämta någon som kan dra ny elkontakt närmare maskin/golv?

Skulle detta fungera tror ni? Har ni andra, inte alltför komplexa förslag då detta är en hyresrätt så vill jag helst göra så lite som möjligt då jag måste bekosta/utföra allt själv. Viktigt att det går att återställa.

tack för hjälpen!
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Alalall Alalall skrev:
Bor i ett gammalt kök, där vatten/avlopp finns förberett (bild1). Eller förstår jag det fel?
Det ser förberett ut för vatten och avlopp. Men inte när det gäller el eftersom det normala är att man har ett eluttag i diskbänksskåpet.

Alalall Alalall skrev:
Går det att ta bort skåpet utan att förstöra det?
Går inte att veta eftersom olika köksskåp är gjorda på olika sätt.

Alalall Alalall skrev:
Är det enkelt att göra själv eller ska man ta in hjälp, och var hittar man det isåfall?
En snickare bör vara rätt sorts hantverkare.

Alalall Alalall skrev:
för el har jag tänkt använda uttag som syns i bild 3. Är detta ”fackmannamässigt” ok, eller måste jag hämta någon som kan dra ny elkontakt närmare maskin/golv?
Om du menar eluttaget vid lysröret så verkar det dumt att ha en elsladd hängande därifrån för jämnan eftersom det är risk för att den skadas förr eller senare.

Alalall Alalall skrev:
då detta är en hyresrätt
Du bör ha ett godkännande från din hyresvärd. En del hyresvärdar kan installera diskmaskin åt dig mot ett tillägg på hyran och andra varianter finns också.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!


Det ser förberett ut för vatten och avlopp. Men inte när det gäller el eftersom det normala är att man har ett eluttag i diskbänksskåpet.


Går inte att veta eftersom olika köksskåp är gjorda på olika sätt.


En snickare bör vara rätt sorts hantverkare.


Om du menar eluttaget vid lysröret så verkar det dumt att ha en elsladd hängande därifrån för jämnan eftersom det är risk för att den skadas förr eller senare.


Du bör ha ett godkännande från din hyresvärd. En del hyresvärdar kan installera diskmaskin åt dig mot ett tillägg på hyran och andra varianter finns också.
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!


Det ser förberett ut för vatten och avlopp. Men inte när det gäller el eftersom det normala är att man har ett eluttag i diskbänksskåpet.


Går inte att veta eftersom olika köksskåp är gjorda på olika sätt.


En snickare bör vara rätt sorts hantverkare.


Om du menar eluttaget vid lysröret så verkar det dumt att ha en elsladd hängande därifrån för jämnan eftersom det är risk för att den skadas förr eller senare.


Du bör ha ett godkännande från din hyresvärd. En del hyresvärdar kan installera diskmaskin åt dig mot ett tillägg på hyran och andra varianter finns också.
Tack och tack för dina svar!

Jag har fått OK från hyresvärd, däremot vill dem inte utföra något arbete och överlåter det till mig. Det är i princip följande attityd ”gör vad du vill sålänge du återställer”.

En följfråda, det där med elen. Jag hade tänkt dra sladden längs kaklet snyggt upp till lysröret så att den inte hänger löst. Finns det något regelverk som säger att det inte skulle vara ok att göra så?

Ett annat alternativ jag har är att köpa en bänkdiskmaskin då blandaren är utrustad för detta. När jag var på Elgiganten så vägrade dem dock att utföra installation när jag sa att jag hade tänkt att utlopp får gå rakt ner i vasken. Så mitt alternativ här är att koppla in den själv, men då går jag emot min hyresvärd som vill att fackmän ska utföra arbetet. Är det endast elgiganten som är låsta på att denna lösning inte är ”fackmannamässig” eller är det verkligen så? Hur installerar man annars utlopp för bänkdiskmaskiner, kan inte tänka mig att man borrar hål i bänken..?
 
BirgitS
Nu är jag inte elektriker eller har stora kunskaper i vad som är tillåtet och jag föreslår att du ställer just den frågan i El-forumet så att rätt personer ser den. Men det kan kanske vara så att en klamrad kabel blir en del av den fasta installationen och därmed endast får utföras av en elektriker om man ska följa lagen.

När det gäller bänkdiskmaskiner och avlopp så börja med att läsa installationsanvisningarna för några stycken. Det jag kan tänka mig är att man vill vara säker på att det inte är någon risk för att avloppsslangen hoppar upp ur diskhon när det kommer mycket vatten på en gång. Men jag har ingen erfarenhet av bänkdiskmaskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.