Som rubriken lyder den här gett upp verkar enligt mätning vara reglaget till "effekten " som är kasst är det något man behöver eller tror ni man kan klippa och bygla förbi denna?
 
Vad felet kan vara beror väl på vad det är för dammsugare. På vår minst 10 år gamla Miele så stängde den av sig plötsligt. Gick att starta efter en halvtimme eller något och man kunde dammsuga en stund till, stängde av sig… osv. Visade sig vara överhettningsskyddet som kickat in. Orsaken till detta var i sin tur ett igensatt HEPA-filter på utblåset, bytte detta och dammsugaren blev som ny.
 
Om du läser mitt inlägg så här jag redan felsökt och hittat felet det är intemittent avbrott på potensiometern frågan är om man kan bygla den för full effekt mvh Andreas
 
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Om du läser mitt inlägg så här jag redan felsökt och hittat felet det är intemittent avbrott på potensiometern frågan är om man kan bygla den för full effekt mvh Andreas
prova!
i värsta fall går den inte alls
 
Den går om man byglar frågan är ju vad resten av elektroniken tycker om det
 
A
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Den går om man byglar frågan är ju vad resten av elektroniken tycker om det
kortsluter du inte så är det inte troligt att den märker det, i värsta fall...går den inte
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Antar att lågt motstånd (bygla) ger maxvarv
 
Men rapportera tillbaka hur det blev.

Mina intryck från hyfsat moderna dammsugare är att effektreglaget inte är direktkopplat mot motorn, bara att det ger input till en modul som i sin tur reglerar motoreffekt via tyristorer eller vad det kan vara. Och som sagt, att det kan finnas överhettningsskydd som gör ”override” på alla inställningar inkl av/på-knappen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.