Mikael_L
J Johan456 skrev:
Visst…Grannen ville ju ha 230V. Längden var också över 100m.
En bom jag räknade ett pris på installation hade 24V kraft, en batteribackup för att inte bli omanöverbar vid strömavbrott, hade solcellsdrift som option och min installation skulle i princip endast vara markkabel från närmsta hus med inkoppling och ev säkring där, samt något lite skruva i bommen, t.ex koppla in LED-ljuset på bommen.
230 var för att försörja laddaren i bom-stolpen. Sen var allt 24V.
 
TS får väl sätta en radiostyrd winch på sin fastighet som lyfter bommen med wiren.
 
  • Gilla
Björkisvägen och 1 till
  • Laddar…
Whats in it for you. Det kan ju vara riktigt användbart att ha en god relation till grannen och du får en bra hållhake på denne också.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
En bom jag räknade ett pris på installation hade 24V kraft, en batteribackup för att inte bli omanöverbar vid strömavbrott, hade solcellsdrift som option och min installation skulle i princip endast vara markkabel från närmsta hus med inkoppling och ev säkring där, samt något lite skruva i bommen, t.ex koppla in LED-ljuset på bommen.
230 var för att försörja laddaren i bom-stolpen. Sen var allt 24V.
Ja precis… men då blir det ju 230V till bommen, eller hur? Eller så kan man dra 24V 130m fågelvägen.
 
Då är det väl enklare att dra två uppsättningar batterier fram och tillbaka på en kärra...det här är ju ett projekt, man får fundera på eventuella konsekvenser... ägarbyte av ena eller andra fastigheten, tex.
 
Hemmakatten
Alla som känner mig i forumet vet att el (läran om el) inte riktigt är my forte.

Men här tänker jag på kostnaden för grannen som vill dra el från TS. Det är en lång sträcka och drar lite paralleller till våra kablar när vi byggde vårt förra hus 2005-2006.

Det måste vara riktigt grova kablar, som är jättedyra! Förutom den elförsörjningskabeln (heter det så) som Elverket drog, ca 300 m ( de var tvungna att byta o uppdatera transfomatorskåpet), så har vi lagt ner två långa kablar på fastigheten.

En ca 180 m för el till friggebod och 5 belysningsstolpar (varav två med eluttag). En ca 110 m till bastu/gäststuga. Och en kortare för att få upp trefasuttag.

Man kan ju tycka att belastningen är låg. Men kablarna var bautatjocka. Dessutom var det nåt som behövde fixas i de olika elskåpen. Och vi fick Dessutom uppgradera huvudsäkringarna.

Som sagt, inte mitt område. Men mitt område var definitivt att betala för dessa. Såvitt jag kommer ihåg kostade de då för 15 år sedan många tiotusentals kronor.

Funderar därför om det inte vore billigare för grannen att dra egen kabel? Varför vill grannen inte det? Nåt mystiskt är det.

Vore jag TS skulle jag inte gå med på detta.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Med en fast installation på så sätt som grannen önskar så får man hålla sig under 50V på ledningen till bommen. 130m gav en ganska grov dimension på kabeln för att få över någon effekt. 50W skulle behöva en 6mm kabel om man kör ett 48V-system (enligt webbsida på nätet).

Med dessa nya uppgifter så skulle jag gå med på detta om det utförs som klenspänning. Inte för att det skulle vara värt besväret utan mest som en teknisk övning.
 
Mikael_L
Ifall företaget behöver typ 50kWh/ år för att bara driva en passagebom där elen alltså kostar mindre än en 50-lapp om året, men sen kommer nätägaren att ta allra minst 37tusen för att öht dra en ledning, sätta upp mätaren och starta ett abbonemang (detta kostar det även om nätägaren inte alls behöver gräva ner någon ledning) och sen kommer nätägaren vilja ha typ 3-5000 i fasta avgifter varje år.

Så är det så kan jag förstå att man gärna vill slippa en egen nyanslutning.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ifall företaget behöver typ 50kWh/ år för att bara driva en passagebom där elen alltså kostar mindre än en 50-lapp om året, men sen kommer nätägaren att ta allra minst 37tusen för att öht dra en ledning, sätta upp mätaren och starta ett abbonemang (detta kostar det även om nätägaren inte alls behöver gräva ner någon ledning) och sen kommer nätägaren vilja ha typ 3-5000 i fasta avgifter varje år.

Så är det så kan jag förstå att man gärna vill slippa en egen nyanslutning.
Det är så jag misstänker att det är.
Å andra sidan är ju planen att bygga en maskinhall där inom ett par år så förr eller senare så blir de ju så illa tvungna oavsett men de vill väl gärna spara de pengarna fram tills dess.
 
Här där jag bor är det fullt möjligt att ”dela” med sig av strömmen till grannen. Exempel på det är att det finns sjöbodar (enskilda fastigheter) som inte har indragen el och att man har löst det med att man delat med sig till grannarna, så att en granne har huvudmätaren och de andra har egna privata mätare och betalar sin del av strömförbrukningen till den som står för abonnemanget. Detta på grund av den dyra anslutningskostnaden om ca. 60 000 kr vid nyanslutning av enskild fastighet med egen mätare till nät. Helt ok. från nätägaren Ellevio´s synvinkel. Finns ett flertal sådana lösningar här på ön där jag bor.
 
Det är säkert ok från elbolagets sida för att det har sett ut så sedan 'urminnes tider' och ingen har ork att ta tag i problemet. Det är dock fortfarande olagligt.
 
Är det olagligt om nätägaren ger sitt OK?
 
M -MH- skrev:
Är det olagligt om nätägaren ger sitt OK?
Ja. Det är inte Elnätsägaren som bestämmer vad som är ok eller inte utan. Det är Energimarknadsinspektionen som utsedd myndighet och sedan domstolarna som avgör vad som är rätt och fel. Men sannolikheten att det ska dras dit om man är överens med sitt nätbolag är väldigt liten.

känner till ett fall där en privatperson begärde förhandsbesked om undantag för att mata ett fritidshus som hyrdes ut från ett jordbruk, de hade tidigare byggt så men då fastigheterna nu hade styckats av så sa elnätsägaren nej till att ansluta fler hus på detta sätt. Förutom att de inte fick förhandsbesked om undantag så blev personen dessutom förelagd att skaffa enskilda anslutningar till de som idag var anslutna till ett internt elnät trots att elnätsägaren insetts fall tyckte att de var ok då de var befintliga.
 
I dessa tider med höga elpriser så hade en bekant en intressant idé. Hans idé var att två grannar, den ena med fast pris och den andra med rörligt skulle dela på sina anslutningar och ta ut elen där den var som billigast.

Men den här tråden har tydligt visat att det inte finns lagliga förutsättningar för detta
 
Det är nå nya förslag/lagar på gång som gör att grannar kan bygga egna nät mellan fastigheterna för att kunna sälja egentillverkad el till varandra, läste jag någonstans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.