Vårt hus blir inflyttningsklart i september. När sätter vi igång med trädgården sen framåt våren? Vad bör man tänka på? Vi kommer att få ta bort en massa stubbar från tomten innan bygget, så det kommer vara lite hål här o var gissar vi. Känner mig helt matt inför jobbet med trädgården, men vi vill ju så gärna ha nytt hus. Trädgården känns skrämmande, samtidigt en chans att kanske äntligen få lite gröna fingrar.
 
Fokusera på att få huset klart med allt vad det innebär. Det viktigaste är ju att kunna bo och framförallt att kunna bo bekvämt. Tomten tar ingen skada om den får vara som den är ett år elller till och med två faktiskt. Ta det lugnt, passa på att njuta och passa på att i lugn och ro komma fram till vad ni vill göra med eran tomt.
 
Om jag hade byggt nytt hus så hade jag sett till att få någon att komma med matjord och låta dem jämnfördela det med maskin över hela trädgården (dock ej där stenläggning el trädäck planeras) sen hade jag lagt gräsmatta överallt för att i lugn och ro senare planera in eventuella rabatter mm. Har man bara gräsmatta så kan man ju använda sin tomt och det ser prydligt ut. Ja så hade jag gjort. Lycka till.
 
Ta det lugnt står det i en känd bok och det är ett bra tips i detta fallet.

Iom att ni kommer att ta bort en hel del stubbar och köra med maskiner så kommer trädgården att röra sig en del. Låt den göra det över vintern och börja med trädgården nästa år.

Ytterligare en fördel med detta är att ni i lugn och ro kan upptäcka var ni vill ha buskar, träd och gångar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.