Skulle ta bort skyddsbågen på vår Tripp-trapp stol i helgen men vi var lite för snabb att försöka ta bort den innan det skruvats loss ordentligt så det resulterade i en spricka i ena sidan.

Är mest en estetisk fråga, om man ska sälja den vidare nån gång så lär väl folk vilja få den bortskänkt om det är en spricka där tänker jag....

Har trälim på lager men lär väl krävas något annat? Skruva också? Eller ska man såga till en ny bräda och sätta dit?

Eller är det bortom räddning? :)
 
  • Spricka i träet på sidan av en Tripp-trapp stol efter försök att avlägsna skyddsbåge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror att den går utmärkt att limma igen.
Försök att öppna sprickan lite så du får ner lim i skarven, sedan på med tvingar.
Slipa lite efteråt, ev skydda den nylimmade/slipade området med någon behandling.
Så hade nog jag gjort, lycka till..
 
B Big builder skrev:
Jag tror att den går utmärkt att limma igen.
Försök att öppna sprickan lite så du får ner lim i skarven, sedan på med tvingar.
Slipa lite efteråt, ev skydda den nylimmade/slipade området med någon behandling.
Så hade nog jag gjort, lycka till..
Jag använde stämjärn när jag limlagade garageporten för att kunna spruta (snarare hälla...) in lim, och sen tvingar. Funkade på alla ställen utom i nån del av dörren där jag tror träet hade bänts ut för mycket genom åren så det fäste inte riktigt, alternativt pressade tvingen ut större delen av limmet.

Är lite rädd att krafterna i sprickan ska göra att det inte håller, därför jag var osäker på om trälimmet håller eller behöver skruvas dit nån skruv. Får prova när ungarna sover, annars får nog inte tvingen vara ifred :)
 
  • Gilla
Big builder
  • Laddar…
Om sprickan går igen prydligt när Du tvingar ihop den är det bara att köra på. Får Du lim på hela brottytan kommer limmet att hålla. En bra limfog är starkare än träet runt skarven.
Skruva gör man bara om man inte får plats med tving när limmet torkar. Den tillför inget för bärigheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.