Hej, min far efterlämnade, vid sin bortgång, en liten markbit på 167 kvm (marken har en egen fastighetsbeteckning). Vid närmare koll på Lantmäteriet så är denna mark en bit av en lokalgata i ett mindre villasamhälle. Resten av gatan är kommunal. En gissning är att kommunen missat att söka lagfart på denna markplätt då min far sålde mark till kommunen på 60-talet! Vad tycker ni att jag ska göra med detta?
 
  • Gilla
  • Haha
Frasse_Man och 2 till
  • Laddar…
Sälj den till kommunen? Igen. :D
 
  • Gilla
shtob och 18 till
  • Laddar…
Langa in en bygglovsansökan för en mindre byggnad - bara för att se vad som händer :giggle:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
kjellinge och 46 till
  • Laddar…
Det här skulle vara kul att höra fortsättningen på!
 
  • Gilla
Mikael Ströms
  • Laddar…
Seriks Seriks skrev:
Hej, min far efterlämnade, vid sin bortgång, en liten markbit på 167 kvm (marken har en egen fastighetsbeteckning). Vid närmare koll på Lantmäteriet så är denna mark en bit av en lokalgata i ett mindre villasamhälle. Resten av gatan är kommunal. En gissning är att kommunen missat att söka lagfart på denna markplätt då min far sålde mark till kommunen på 60-talet! Vad tycker ni att jag ska göra med detta?
Har din far betalat fastighetsskatt för den där markbiten sedan 60-talet?
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Har din far betalat fastighetsskatt för den där markbiten sedan 60-talet?

taxvärde noll på denna fastighet så ingen fastighetsskatt utgår
 
Claes Sörmland
Begär att kommunen löser in in markplätten enligt. PBL. De kan inte neka om det är detaljplanerat med allmänt huvudmannaskap för den allmänna platsen. Du får betalt för fastighetens värde innan detaljplanen blev antagen. Eller så får de gräva fram handlingarna från 60-talet som visar att de äger fastigheten.

Vi har samma situation i vårt samhälle. Men i vårt fall är ägaren i fastighetsregistret död sedan 30-talet. Har tydligen inte omregistreras på en ny ägare av dödsboet, man ville väl bli av med marken.
 
  • Gilla
Erik50 och 2 till
  • Laddar…
Leta upp en rättshaverist och berätta att du har en vit jävelskap att sälja
 
  • Gilla
  • Haha
shtob och 32 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Djurmo skrev:
Leta upp en rättshaverist och berätta att du har en vit jävelskap att sälja
När den nya markägaren börjar processa om alla felaktiga ledningsrätter som ligger på denna lilla fastighet. Kan släcka hela fibernätet och slå ut den kommunala vattenförsörjningen...
 
  • Gilla
  • Haha
emilvikstrom och 8 till
  • Laddar…
Roligaste tråden. Var ställer du soptunnan? Ska väl stå max 0,5 meter in på tomten
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
K KTM950 skrev:
Roligaste tråden. Var ställer du soptunnan? Ska väl stå max 0,5 meter in på tomten
Jag har en liknande situation. Mark som "blev över" vid avstyckning. För min del finns tre alternativ: 1 Överlåta till vägföreningen. 2 Låta återgå till stamfastigheten. 3 sälja till angränsande fastighet/- er. Vid alt 1 och 2 är värdet noll men jag slipper lantmäteriförrättning.
Vid alt 3 krävs lantmäteriförrätning, men kostnaden för den överstiger kraftigt vad någon vill betala. Dessutom är vi (pga arv) 15 delägare varav några absolut inte kan tänka sig skänka bort något. Så det händer inget. Man behöver inte betala fastighetsskatt för sådana här markbitar, men kan få ersättning om någon vill gräva ner rör eller kabel. Det är dock så litet så det är oftast inte värt besväret.
 
  • Gilla
Anna Q Korhonen och 4 till
  • Laddar…
T
Bom ink tullhus ?
 
  • Gilla
  • Haha
WestPete och 14 till
  • Laddar…
Bygg ett staket runt tomten
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Mimlan och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
lilytwig lilytwig skrev:
Jag har en liknande situation. Mark som "blev över" vid avstyckning. För min del finns tre alternativ: 1 Överlåta till vägföreningen. 2 Låta återgå till stamfastigheten. 3 sälja till angränsande fastighet/- er. Vid alt 1 och 2 är värdet noll men jag slipper lantmäteriförrättning.
Vid alt 3 krävs lantmäteriförrätning, men kostnaden för den överstiger kraftigt vad någon vill betala. Dessutom är vi (pga arv) 15 delägare varav några absolut inte kan tänka sig skänka bort något. Så det händer inget. Man behöver inte betala fastighetsskatt för sådana här markbitar, men kan få ersättning om någon vill gräva ner rör eller kabel. Det är dock så litet så det är oftast inte värt besväret.
Ja vid enskilt huvudmannaskap för den detaljplanerade allmän platsen som blir över så gäller det ju att det finns en samfällighet av tomtägare som vill ta över. Det knepiga är att t ex en vägförening som har en gemensamhetsanläggning för väg på en del av marken inte ens kan ta emot den eftersom det då strider mot ändamålet som föreningen har, att förvalta väg (och t ex inte Park Natur eller vad det nu mer kan finnas på fastigheten). Då krävs i alla fall en förrättning för att Lantmäteriet ska ändra på syftet med samfällighetsföreningen att också förvalta detta utöver väganläggningen.

Känns lite som att "tänkte inte på det" ligger bakom 60-talsprodukterna anläggningslagen och samfällighetslagen. Men jag tror man tänkte sig ett aggressivare Lantmäteri, billiga förrättningar och att enskilt huvudmannaskap skulle bort och att kommunen skulle ta hand om allmänna platser inom detaljplan. Så blev det ju inte riktigt.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Jag tror expropriationslagen kommer att nyttjas här om det är avlopp och elservicer under marken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.