Har precis köpt nytt hus och har fiberkabel indraget i huset. Mitt problem är att det verkar som att de förra ägarna har plockat bort mediaomvandlaren när de renoverade huset. Jag kan se vart kabeln kommer in i huset och sen följa den hela vägen in i en vägg, och där försvinner den.

Jag har med andra ord ingen aning om vart änden är på kabeln, vilket gör att jag inte kan få en mediaomvandlare installerad.

Har läst att man inte ska ge sig på att kapa fiberkablar etc själv, så nån som har en aning om hur jag ska göra?

Tack!
 
Har du pratat med tidigare ägare?
Om man har en ductskarv på utsidan under ett kabelskydd, skarv för utomhusduct till inomhusduct så kan man testa följande.
Helst ska det göras av person med kunskap om fiberanslutning, men, men, du har ju redan problem.
Man delar försiktigt på skarven genom att först lossa tätning och sedan dela skarv.
Känner försiktigt om fibern går att dra ut från huset. Sitter den fast har du troligrvis en inbyggd fiberdosa.
Följer den med ut så har du en avklippt fiber, man kan då sätta en fiberdosa på utsidan och behöver inte blåsa om fiber.

Men det kan också vara en annan installationmetod.
 
Tack för svar! Tyvärr kommer kabel in från grannen. Bor i radhus så allas kablar är dragna genom hela huslängan (och kommer in från väggen i källaren)

Tidigare ägare hade tyvärr ingen aning. Dom anlitade byggfirma för renovering.
 
Då blir det att kontakta den som ansvarar för ert fibernät om det finns förening eller operatör som får ge förslag på hur man på nytt får in fiber.
Klantigt hanterat av både tidigare ägare och utförande företag, om tidigare ägare talar sanning.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Kollat med grannen då? Det är ju inte helt osannolikt att man placerat mediaomvandlaren på samma ställe hos alla.
 
J
A alfista skrev:
Kollat med grannen då? Det är ju inte helt osannolikt att man placerat mediaomvandlaren på samma ställe hos alla.
Exakt, började just skriva på ett sånt svar. Förhoppningsvis är det en patchkabel som är av, men då borde uttaget finnas innanför väggen.
 
Ena grannen installerade aldrig fibern (har det indraget men fick aldrig mediaomvandlare etc på plats) och den andra har lite annan planlösning på huset.

Går det att anlita någon som kommer och "kapar" kabeln på något sätt? Det är så frustrerande att jag kan se kabeln men bara inte hitta änden...
 
Se mitt tidigare svar!
 
Låter lite konstigt att den skulle komma från grannen, var kommer dennes kabel in är det från gatan?
Har du några bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.