F
Hej, behöver hjälp...

Har sommarstugan på ett ställe med mycket dålig mobiltäckning. På forumets inrådan har jag skaffat två riktantenner i MIMO-konfiguration och en Teltonica RUT240 men jag får det inte att fungera. Har ett mobilt bredbandsimkort från Telia samt Tele 2 i mobilen som jag testat med.

Med Telia får jag som bäst runt 3 Mbit/s i bredbandskollen och liknande tjänster, inget vidare alltså. Har jag otur är jag nere i 0,5 Mbit/s. När jag stoppar simkortet i iPhone så kan jag få uppåt 5 Mbit/s, men oftast runt 2 Mbit/s. I iPhonen har jag sämre signal (1 stapel) men i routern får jag 3-4 staplar. Men hastigheten är olidligt långsam.
Telia har 3-4 master i en mils omkrets längs landsvägen och jag har identifierat allihop i terrängen, men hur jag än vrider antennen kopplar den i princip alltid upp mot samma cell-id. Har fått ett annat cell-id någon enstaka gång men det hoppar över till det första igen. Så jag antar att det är den starkaste masten med marginal som vinner, oavsett var jag riktar antennen.

Med Tele2 i min iPhone får jag mellan 5 och 20 Mbit/s trots teoretiskt mycket sämre täckning enligt täckningskartor. När jag testar Tele2-simkortet i routern får jag mellan 5-10 Mbit/s, men inte i närheten av de 20 jag fick i telefonen vid ett par tillfällen (har testat med jämna mellanrum under sommaren. Jag har provat rikta om antennen på några olika ställen. Tele2 har bara en mast i området (sitter på samma fysiska mast som en av Telias, bakom ett berg).

Hur ska jag felsöka? Kan det vara fel på riktantennerna? Hur testar jag det isåfall? Borde jag istället ha en rundstrålande antenn då jag inte har fri sikt mot någon mast?

Riktantenn monterad på mast mot en klarblå himmel, relaterad till mobiltäckningsproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en routers mobilanslutningsstatus med signalstyrka och nätverksinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Prova 3G istället för 4G
 
F
Har provat men det är ingen större skillnad tyvärr
 
Bättre måste det gå att få till mottagningen.
Är dina antenner riktade mot den mast du är uppkopplad mot?
 
Du säger inte så mycket om hur dina två riktantenner är konfigurerade.

Jag skulle testat att köra den ena vertikalt och den andra horisontellt. Som alternativ 2 att ha de två antennerna ordentligt separerade säg 5 meter emellan.

Vi kör något liknande via Net1 450 Mhz LTE, en vertikalt orienterad riktantenn utomhus plus en rundstrålande kort inomhusantenn direkt på routern. Detta mot en Teracom-mast en dryg mil bort, högmast. Når full mimo closed loop, och i detta fall ca 15-20 mbps. Ingen aning om hur detta kan funka för högre frekvensband.

Funderat på om det kunde vara lönt med en ytterligare riktantenn placerad en bit från den andra och kanske kört horisontell polarisation på den. Inte utforskat detta dock, främsta skälet är att variationerna i bredbandshastighet verkar vara mest beroende på belastningen på masten - när folk / ungar är hemma på helger så går det ner. Uppenbarligen en begränsad bandbredd som ska fördelas, inget att göra åt den biten.
 
1) Är du säker på att riktantennerna är ordentligt inkopplade och att du inte använder routerns inbyggda bara?
2) Har du långa kablar från antennerna? Långa kablar + höga frekvenser = stora förluster
3) Är kablarna skadade på något sätt, t.ex. klämda?
4) Att rikta antennerna för maximal signal/hastighet är ett precisionsjobb. Enklast är att öppna routerns info-meny och se RSSI etc. i realtid medan man FÖRSIKTIGT vrider antennen. Räkna en halvtimme minst på detta "vrida antenn-moment".
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Jag håller med christoffer09 om kablarna. Långa kablar äter lätt upp gain-vinsten som riktantennerna ger.
Hur långa är de?

Gör ett test med router+antenner och minimala kablar inne i huset, med antennerna riktade ut genom ett fönster. Idealet är att ha router + antenner nära varandra uppe på taket, men det finns ju praktiska problem med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.