Grannen vill sälja sitt gamla hus till mig men det står på en samfällighet där ingen aktiv människa finns kvar i livet.
Hur skulle man göra en sådan affär?

Grannen ärvde detta hus av sina föräldrar för länge sedan och han har aldrig hört något från samfälligheten.
Om jag köper huset vad behövs för kontrakt och behövs det skickas något till någon myndighet?
Så här står det bla. i ett registerutdrag från lantmäteriet.

Ändamål Båtplats
Delägande fastigheter Delägare i klartext Samf.för delägarna i skifteslaget.
Åtgärd Fastighetsrättsliga åtgärder
Datum Akt Laga skifte 1864-03-10 03-ÖSL-129
Avstyckning 1945-03-01 03-ÖSL-537

Det där att det står båtplats förstår jag inte riktigt, ligger ju en bra bit från vattnet.
 
Vad är fastighetsbeteckningen för samfälligheten där huset står?

Edit: Nu hittade jag ett misstänkt hus på samfällioghet. Är det nummer 160? I så fall var det båtplats på mitten av 1800-talet nä laga skiftet gjordes, pga landhöjningen har kusten kommit lite längre bort. Grannhuset står på andra halvan av det som var båtplatsen. De har lyckats stycka av från samfälligheten på något sätt, och även andra samfälldaplatser har försvunnit och bebyggts i samma byalag.

Antar att huset har något nyttjanderättsavtal/servitut för att stå där det står?
 
Redigerat:
Oj, vilken detektiv:D
Nuvarande ägare har inga papper, inget servitut eller nyttjanderättsavtal.
Något byalag har inte kunna hittas.
Det är som om ingen vet något om denna samfällighet.
Grannhuset har gått i arv från generation till generation och har haft släkt på hela udden.

Vad behövs göras för att genomföra detta husköp?
Vilka papper behövs?
Vilka myndigheter skall kontaktas?
 
Jadu, spännande sits detta. Huset har ju stått där sen 50-talet i alla fall vad jag förstår?

Antingen kollar du hur grannen fick sitt avstyckat och få tips därifrån, eller så får du ringa lantmäteriet och fråga om råd. Vet faktiskt inte om det ens går utan att utreda alla delägare i samfälligheten och sedan köpa av dom (lantmäteriförrätning, svindyrt!). Eller om det går att legalisera på annat sätt.

Jag är nyfiken på vad lantmäteriet säger...
 
Ser nu att generalstabskartan från 1878 visar att det står ett hus både på ditt och grannens. Hur gammla är själva byggnaderna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.