Som rubriken lyder har vi nu installerat solpaneler med batterilagring för att täcka majoriteten av vårat elbehov.

Nu funderar jag över uppvärmningen, som idag är fjärrvärme och därmed inte påverkas varken positivt eller negativt av solanläggningen.
Jag skulle vilja byta till någon egen uppvärmning för att på så sätt både sänka mina uppvärmningskostnader i och med solel men även därmed höja husets energiklass.

Vi bor i parhus idag på två plan 145kvm med FTX ventilation och trädgård där marken till största del är lera, blir djupt hål för bergvärme.
Hur är det med jordvärme?
Bor i Östergötland och funderar på om L/V system kanske kan funka - även vintertid, har dock läst om stora klumpiga utedelar...
I och med att vi redan har FTX och därmed ventilationskanaler draget, kanske man skulle kolla frånluftsvärmepump också

Vet att fjärrvärme är driftsäkert och tar liten plats, men med egen solel försvarar det inte att betala 15000kr/år varav 5000kr är fast avgift till eon och ett pris som sakta stiger år efter annan.
 
Redigerat:
Solelsproduktionen och värmebehovet har extremt dålig matchning över året. Så att värma med solel funkar inte.
 
Du får gärna förtydliga ditt resonemang.

Av egen erfarenhet från familj o vänner som kör solel i kombination med annan uppvärmning än fjärrvärme fungerar det kanon..

Det är inte i norr som Östergötland ligger, här nere har vi ändå hyfsat med sol om dagarna vintertid

Att det inte kommer gå med 100% solel behövs ju ingenjör att räkna ut.

Men när man kör solel+batterier så drivs uppvärmning de ljus dagarna av solel till eftermiddag/kväll tills batterier är slut och då köps el in till befintligt spotpris när det är som lägst - nattetid.

Bättre det än att betala drygt 1kr/kwh dygnet runt i fjärrvärmekostnad.
 
Redigerat:
Unikt namn
Solen lyser mest på sommaren när värmetillskottbehovet är lågt.
På vintern när solen knappt lyser behövs mest värme.

Men jag har inte räknat på det.

Du borde väl kunna se hur mycket energi du plockat ut från din fjärrvärme under den kalla säsongen och jämföra det med den förväntade produktionen från SolEl-anläggningen.

Slutligen har du ju även en installationskostnad för värmepumpen på ett antal tiotusenlappar som även behöver räknas hem över värmepumpens livstid.
 
  • Gilla
BoC011
  • Laddar…
Diskussionen är inte tänkt att handla om solens vara eller icke vara under vinterhalvåret, den har jag koll på vad som gäller min del av landet samt även vad jag får och hur mycket som lagras i batterierna.

El-värme är ändå något man själv kan påverka genom ex. sol-el och på sätt både sänka löpande utgifter samt höja energiklass på hus.
Fjärrvärme är vad den är och kostnaden är vad den är. Det är bara le och vara glad för varje år man får brev att leverantören är modern och effektiviserar sin infrastruktur som du glatt får betala för med xx i höjning. Du kan inte heller göra något för att ändra din energiklass på huset nämnvärt. Uppvärmningen är vad den är.

Diskussionen/frågan rör sig om är olika erfarenheter kring uppvärmning som man kan tänkas byta till istället för fjärren.
Både vad gäller smidig installation och effektivitet utifrån att man bor i parhus med mindre tomt som mest består av lera i mark.
Är bergvärme ändock ett alternativ eller bör man kolla sådant som luft/vatten och ha en stor pjäs på utsidan, eller kan frånluft vara ett alternativ att installera när man idag har FTX ventilation.
 
  • Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
Jag kanske är trög... Men du kan väl visst påverka energiförbrukningen och kostnaden för fjärrvärme? Du slipper inte tekniskaverkens fasta avgift förvisso.
 
Om du vill koppla bort dig från fjärrvärmen är ju bergvärme ett bra val, alternativt en större luft/vatten, om du bara vill minska förbrukningen så funkar ju en luf/luft från jula
 
Jag förstår inte att man väljer att installera massa sidosystem med allt vad det innebär för att "slippa" fjärrvärme. Jag hade gärna haft fjärrvärme i mitt hus. Fjärrvärmen gör en enorm samhällsnytta i våra städer, när såg ni en deponihög senast ? Att priset i vissa områden är högt beror snarare på att kommunerna behöver ha in pengar. Så skulle alla sluta nyttja fjärrvärme så kommer väl kommunalskatten gå upp istället eller så blir något annat dyrare. Cashen ska in till kommunen.

Vill man inte ha fjärrvärme så får man nog titta på ett system som klarar sig utan fjärrvärme alla dagar på året , även vid DUT. Flera fjärrvärmebolag möter problem när kunder vill installera något annat för en viss del av energibehovet, men fortfarande vara ansluten och nyttja fjärrvärme om det blir kallt. Den kostnad som krävs för att hålla anläggningar och infrastruktur a jour måste därför slås ut på färre kunder och priset skulle därför öka för dessa. För att motverka denna orättvisa så kommer fler energibolag att införa effekttaxa. Så om man har ett system som inte klarar DUT kommer det bli dyrt att nyttja fjärrvärmen ändå.

Förstår inte heller varför TS inte tycker det är relevant att diskutera obalansen i värmebehov och solinströmningen under året. Så vida man inte har en sjuhelsikes batteripark så är det en utmaning som måste hanteras om man ska värma huset på vintern utan sol. Om stora fastighetsbolag inte lyckas lösa det problemet säger ju något.
 
Värmen behövs främst i december till februari. Samtidigt som perioden november till februari ger extremt lite el. Sannolikt täcker den inte hushållskonsumtionen under den perioden. Så tanken att värma med solel funkar inte.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Lite mer konkreta bilder på problemet som jag och Daniel109 verkar se.

OBS: Bilderna är inte mina, om någon vill veta vart de kommer ifrån så skicka PM till mig OBS.

Diagram som jämför elanvändning i system med och utan solceller samt effekten av skattefri elproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så utfallet i Sthlm.

Graf med röd och svart linje som visar jämförelse av energianvändning för uppvärmning och solelproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det finns ett tydligt fel i bilderna. Den vita ytan under den gröna respektive röda linjen behöver vara lika stora.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ett tydligt fel i bilderna. Den vita ytan under den gröna respektive röda linjen behöver vara lika stora.
Nu har jag inte gjort bilderna, men jag tolkar dom som schematiska för att illustrera problematiken :) Men om ytan är energibehovet så borde den vara samma för att belysa problemet om jag hinner tänka rätt medans jag skriver :)
 
Tänk på att det är inte säkert att det går att säga upp fjärrvärmen. Du kommer att få betala den fasta avgiften oavsett förbrukning.

Den lägsta årsavgiften i Linköping är 6000 kronor.
https://www.tekniskaverken.se/kunds...fjarrvarmepriser-2021/privat/#PrivatLinkoping

Det blir tuffare att räkna hem andra alternativ om du ändå ska betala en årsavgift för fjärrvärmen.

För att svara på frågan; Eftersom du har vattenburen värme så kan du kolla närmare på luft/vatten värmepump och även frånluftsvärmepump. Åtminstone tidigare fanns det frånluftsvärmepumpar där man kunde koppla in fjärrvärme som effektspets. Dagens FLVP är iofs rätt kraftfulla och borde funka utan mkt elpannetillskott till 145 m2 där du bor.
 
Varför skulle det inte gå att säga upp?
 
Jordvärme fungerar inte som komplement, det behövs ofta en rätt stor yta för att kunna täcka upp behovet med denna. De jag känner som har jordvärme har grävt ned den på en åker. Ett vanligt villaområde med små tomter klarar inte av uppvärmningen med jordvärme.

Jag hade satsat på pellets (om du får tillåtelse att elda det där du bor). Billigt och enkelt, samt ett biobränsle som tillverkas av restprodukter från skogsnäringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.