Hej alla kunniga och erfarna medlemmar på forumet!
Jag söker råd hur jag bäst kan ordna så att golven i våtrummen får en behaglig min. temperatur under de tider på året då en bergvärmepump inte skickar ut uppvärmt framledningsvatten på grund av hög utomhustemperatur.

Jag arbetar med en nybyggnation av en villa i 2 plan där jag har tid att implementera olika tekniska lösningar. Vattenburen golvvärme är planerad för alla rum och på båda planen. Jag söker en okomplicerad och elegant lösning som inte driver upp investeringskostnaden orimligt mycket och inte heller ökar driftkostnaden mer än nödvändigt. Ett exempel på det förra är att använda 2 bergvärmepumpar, en för våtrummen och den andra för övriga golvytor. Ett exempel på det senare är att använda en el-patron för tillsatsvärme, eller elektrisk golvvärme, när framledningstemperaturen inte räcker till.

Jag skulle uppskatta att höra era erfarenheter från verkligheten och idéer från huvudet.
Jag tar mig friheten att recensera och kommentera inlägg om jag känner att det behövs för allas förståelse.
Tack på förhand!
 
G Gillar att bygga skrev:
Hej alla kunniga och erfarna medlemmar på forumet!
Jag söker råd hur jag bäst kan ordna så att golven i våtrummen får en behaglig min. temperatur under de tider på året då en bergvärmepump inte skickar ut uppvärmt framledningsvatten på grund av hög utomhustemperatur.

Jag arbetar med en nybyggnation av en villa i 2 plan där jag har tid att implementera olika tekniska lösningar. Vattenburen golvvärme är planerad för alla rum och på båda planen. Jag söker en okomplicerad och elegant lösning som inte driver upp investeringskostnaden orimligt mycket och inte heller ökar driftkostnaden mer än nödvändigt. Ett exempel på det förra är att använda 2 bergvärmepumpar, en för våtrummen och den andra för övriga golvytor. Ett exempel på det senare är att använda en el-patron för tillsatsvärme, eller elektrisk golvvärme, när framledningstemperaturen inte räcker till.

Jag skulle uppskatta att höra era erfarenheter från verkligheten och idéer från huvudet.
Jag tar mig friheten att recensera och kommentera inlägg om jag känner att det behövs för allas förståelse.
Tack på förhand!

Jag skulle lägga el-värme i badrummen som komplement till den vattenburna värmen. Antingen i fixet eller ingjuten i plattan. Det är billigt att lägga och inte speciellt dyrt att driva.

har ett mindre badrum där vi endast har elvärme i golvet (vattenburen handdukstork på väggen), samt ett större badrum med endast vattenburen golvvärme beläget i källaren.

Gjöt in el-golv där nere när golven gjordes men har faktiskt aldrig kopplat in den. Har inte haft behov av det. Golvet är ändå inte iskallt. Cirkulationen från bergvärmepumpen är på året runt och med solinstrålningen på övre plan gissar jag att vattnet som går runt är ljummet ändå.
 
C
Inte använder man två bergvärmepumpar, utan man låter en pump växla mellan flera kretsar med separat reglering, precis som när pumpen växlar mellan varmvattenberedning och rumsvärme. Om det sen är ekonomiskt försvarbart att göra en sådan lösning enbart för golvvärmen i våtrummen är en annan sak.
 
MrJay
I vårt nybygge har vi vattenburen golvvärme i alla utrymmen, utöver det gjuter vi alla våtutrymmen 3cm lägre och lägger sedan in el-golvvärme och flyspacklar. Det är vad jag kallar snygg och effektiv lösning!
 
Jag har både vatten och el-golvvärme i badrummen på övervåningen. Har elen inställd på 22gr och den har inte gått igång speciellt många gånger på 3år.

Så sätt el och vatten eller egen shunt med elpatron för badrummen.
 
  • Gilla
MrJay
  • Laddar…
Vi har golvvärme+radiatorer med bergvärmepump och håller badrumsgolvet lite varmt året om. Diskuterade lösning med Nibe och de föreslog att man sätter en minsta framledningstemp på pumpen och låter rumsreglering/radiatortermostater stänga när det blir för varmt. I badrummet har vi då satt börvärdet till typ 28°C så nästan alltid lite värme tillförd. Har by-pass på GV-fördelare och värmepumpen är en med inverter så enligt Nibe skulle det inte vara några problem att den får jobba så ”smått” under sommaren.

Alternativet var annars att sätta in en volymstank för att värmepumpen skulle få lite längre arbetscykler, det är nog vettigt om pumpen är en on/off.

Har bara testat en säsong och inte följt upp några driftsdata men verkar funka fint.
 
  • Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Tack för de inkomna svaren.
Baserat på dessa svar så är det tydligen vanligt att "dubbla upp" med elektrisk golvvärme ovanpå de vattenburna rören.

Inlägg #3 visar på ett bra sätt men jag vet inte hur den lösningen implementeras praktiskt då jag inte tror att det går att ändra på VP leverantörens interna styrning för att åstadkomma detta. Vet någon?

Jag gillar inlägg #6 med Nibes förslag att sätta min. temp något högt och låta alla andra rum strypas av rumstermostaterna. Denna lösning är gratis vad gäller installationskostnad och sannolikt bara marginellt dyrare i drift på grund av värmeförlusterna från det cirkulerande 28°C vattnet.

Ett annat alternativ kan vara att ta ut en slinga från varmvattenberedaren till en värmeväxlare och sedan mata våtrumskretsarna från den källan, tex med en konstant temp styrning som ger komfortvärme under sommartid. Det fungerar men blir lite ineffektivt då man "pumpar upp" varmvattentemperaturen till knappt 60 °C för att sedan shunta ner den till 28°C....
 
Återkoppling:
Det har inte inkommit några fler idéer eller svar på mina 2 frågor ovan på en dryg vecka så underlaget är lite tunt. Jag kontaktade en erfaren värmepumpssäljare, som har arbetat för både NIBE och IVT under många år, och ställde ursprungsfrågan. Jag fick följande (bra) svar:

Montera avstängningsventiler på alla fördelare som inte leder till de rum du vill ha komfortvärme i på sommaren. Ställ sedan in VP styrningen så att en lämplig minimum temperatur distribueras i framledningen under den varma årstiden och stäng av manuellt efter säsong.

Detta är vad jag planerar at göra!
 
  • Gilla
Simmeman
  • Laddar…
När jag började proja mitt hus så var det otroligt svårt att få till att få det är 3 storters installatörer och ingen är ofta duktig på allt. Första 3 sa som ovan. Gjuta in elvärme. Det vägrade jag för att slippa ha 2st termostater. Sedan när det var utagerat så kom jag till kylan. Då var det svårt att få till att den både gör värme och kyla. Såklart. Men det löste sig ändå så nu har jag både sommarvärme och frikyla. Har således 2st volym 100l tankar som pumpen jobbar emot. Har haft varma badrum hela sommaren och även kylda sovrum
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.