Den här tråden är en utbruten off topic diskussion från tråden Platsbyggd bokhylla av en nybörjare. Off topic började med det här inlägget:

B Bjoellander skrev:
Det är klart jag kan bjuda på en uppdatering, även om det inte har hänt så mycket under sommaren. ;)

På ena sidan sitter listerna på framsidan på plats. På de andra sidan tog det stopp när jag behövde hantera eluttaget.

-”Ska jag ringa in en elektriker för att flytta ett uttag?”
-”Ähh, jag kan ju flytta det själv”
-”Men det får jag ju inte”

Efter att ha argumenterat med mig själv i typ 2 månader så bestämde jag mig för att ringa elektrikern på orten kl 10 på förmiddagen, för att få det korrekt och rätt, även om jag skulle kunna göra det själv:

-”Hej, jag heter XX och bor på XX och skulle behöva hjälp att flytta ett par eluttag. Skulle kunna komma förbi och fixa det någon dag?
-”Ja, alltså det är fullt upp just nu, mycket å göra. Sa du att du bodde på XX?
-”Ja”
-”OK, funkar det om jag kommer förbi kl 12?”

Två timmar efter samtalet kommer elektrikern förbi. Monterar bort befintligt uttag, går igenom hur jag vill ha det och lämnar material till mig för att sätta dosor och slang under resten av bokhyllebygget.

-”Ring när det är dags att koppla ihop, så kommer jag förbi då”

Klart på 10 min. Tänk om det alltid kunde funka såhär när man behöver hjälp av hantverkare? :)

Annars är nästa steg att få på täcksidor och lister på andra sidan så att jag kan spackla skruvhål och måla. Bör inte ta så många timmar, men det är så svårt att hitta motivation till att ställa sig inomhus och snickra när det är
fint väder ute och mycket annat som ska göras.
/Moderator

----------------------


Men herregud!

Vet att det är fel, men en mindre intelligent snubbe kan ju koppla in 2 eller 3 kablar i en sladd?

Dra sedan en kabel, koppla på ett uttag?

Skulle jag haft en elektriker till allt detta så skulle vi fortfarande bo i ett tält utan ett fungerande hus.
Eller bo i en etta pga att alla pengar är slut!

Nu kommer självfallet en massa personer hacka ned på detta inlägg, om säkerhet etc, så klart, men en normalt fungerande person kan koppla ett nytt uttag - med eller utan jord, det är ju bara +- en sladd??

Skiter sig det, så skorrar det lite i händerna? Det viktiga är att alla sladdar sitter korrekt och verkligen sitter fast?
Se bara till att du har en jordfelsbrytare :)

Hade det varit spisuttag etc, annan sak -- sen säger jag inte mer :)

Trevlig kväll

//Peter
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
  • Haha
  • Ledsen
  • Wow
TRJBerg och 29 till
  • Laddar…
P Petgre1028 skrev:
Men herregud!

Vet att det är fel, men en mindre intelligent snubbe kan ju koppla in 2 eller 3 kablar i en sladd?

Dra sedan en kabel, koppla på ett uttag?

Skulle jag haft en elektriker till allt detta så skulle vi fortfarande bo i ett tält utan ett fungerande hus.
Eller bo i en etta pga att alla pengar är slut!

Nu kommer självfallet en massa personer hacka ned på detta inlägg, om säkerhet etc, så klart, men en normalt fungerande person kan koppla ett nytt uttag - med eller utan jord, det är ju bara +- en sladd??

Skiter sig det, så skorrar det lite i händerna? Det viktiga är att alla sladdar sitter korrekt och verkligen sitter fast?
Se bara till att du har en jordfelsbrytare :)

Hade det varit spisuttag etc, annan sak -- sen säger jag inte mer :)

Trevlig kväll

//Peter
Jo, jag håller med, och i vanliga fall hade jag nog gjort det själv. Men all el i huset är omdragen av proffs under någon gång 2014-2015 och det känns som att det var värt att ta i elektriker bara för att med gott samvete kunna säga att all el är korrekt installerad av behörig person om huset skulle brinna ner, eller om jag mot all förmodan skulle få för mig att flytta.
 
  • Gilla
  • Älska
Müssli och 45 till
  • Laddar…
P Petgre1028 skrev:
Men herregud!

Vet att det är fel, men en mindre intelligent snubbe kan ju koppla in 2 eller 3 kablar i en sladd?

Dra sedan en kabel, koppla på ett uttag?

Skulle jag haft en elektriker till allt detta så skulle vi fortfarande bo i ett tält utan ett fungerande hus.
Eller bo i en etta pga att alla pengar är slut!

Nu kommer självfallet en massa personer hacka ned på detta inlägg, om säkerhet etc, så klart, men en normalt fungerande person kan koppla ett nytt uttag - med eller utan jord, det är ju bara +- en sladd??

Skiter sig det, så skorrar det lite i händerna? Det viktiga är att alla sladdar sitter korrekt och verkligen sitter fast?
Se bara till att du har en jordfelsbrytare :)

Hade det varit spisuttag etc, annan sak -- sen säger jag inte mer :)

Trevlig kväll

//Peter
Typ som att resonera att varför ska man ha körkort till bil?
Är ju inte särskilt svårt att styra å växla?

Kanske för att man bör kunna mer än än så för att framföra ett fordon säkert?
Sen är det ju tyvärr så att vissa borde kanske inte ha körkort, lika så med elektriker…
Och det finns de som kört utan körkort i många år utan problem.
Precis som det finns personer som kopplar uttag hur bra som helst utan att vara elektriker.

men tyvärr har allt för många dålig självinsikt och överskattar sin egen förmåga och kundkapsnivå.
Jag har träffat åtskilliga som stolt förkunnat att de kopplat allt själv och allt har varit total katastrof…

Jag har inget emot att någon kopplar själv, men se till att någon som begriper sig på det kontrollerar vad ni gjort.


//Peter, Elinstallatör
 
  • Gilla
Strontus och 49 till
  • Laddar…
P Petgre1028 skrev:
Men herregud!

Vet att det är fel, men en mindre intelligent snubbe kan ju koppla in 2 eller 3 kablar i en sladd?

Dra sedan en kabel, koppla på ett uttag?

Skulle jag haft en elektriker till allt detta så skulle vi fortfarande bo i ett tält utan ett fungerande hus.
Eller bo i en etta pga att alla pengar är slut!

Nu kommer självfallet en massa personer hacka ned på detta inlägg, om säkerhet etc, så klart, men en normalt fungerande person kan koppla ett nytt uttag - med eller utan jord, det är ju bara +- en sladd??

Skiter sig det, så skorrar det lite i händerna? Det viktiga är att alla sladdar sitter korrekt och verkligen sitter fast?
Se bara till att du har en jordfelsbrytare :)

Hade det varit spisuttag etc, annan sak -- sen säger jag inte mer :)

Trevlig kväll

//Peter
Problemen uppstår om du råkar klippa lite för djupt eller skada en kabel, om du skadar jordflätan i en balanserad kabel, om du gör jordkabeln lika lång som fas och nolla, osv. osv. Allt det kan en elektriker och även om det troligen fungerar utan att ha koll på allt ... så kan försäkringsbolagen bli jäkla trilskna OM något händer. Risken är säkert extremt liten såvida du inte plötsligt sätter in en AC i uttaget som maxar säkring och kabel så grejorna blir varma ...

Men om du bara har en lampa i så är det nog lugnt! :)
 
  • Gilla
JONSTE och 3 till
  • Laddar…
P Petgre1028 skrev:
Men herregud!

Vet att det är fel, men en mindre intelligent snubbe kan ju koppla in 2 eller 3 kablar i en sladd?

Dra sedan en kabel, koppla på ett uttag?

Skulle jag haft en elektriker till allt detta så skulle vi fortfarande bo i ett tält utan ett fungerande hus.
Eller bo i en etta pga att alla pengar är slut!

Nu kommer självfallet en massa personer hacka ned på detta inlägg, om säkerhet etc, så klart, men en normalt fungerande person kan koppla ett nytt uttag - med eller utan jord, det är ju bara +- en sladd??

Skiter sig det, så skorrar det lite i händerna? Det viktiga är att alla sladdar sitter korrekt och verkligen sitter fast?
Se bara till att du har en jordfelsbrytare :)

Hade det varit spisuttag etc, annan sak -- sen säger jag inte mer :)

Trevlig kväll

//Peter
Bättre du inte sagt något från början. Du kan inte ens reda ut olika begrepp i materialet som ska användas.
Elinstallationsarbete är reglerat i lagboken. Det finns fängelsestraff i påföljdsskalan. Tror du det är en tillfällighet?
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
Baffin jskoglu6 skrev:
Om du skall argumentera trovärdigt så bör du åtminstone hålla dig till sanningen. Våldtäkt ger inte dagsböter!
Tror/hoppas de allra flesta klarar av att läsa ut den smärre överdriften i mitt inlägg.

poängen kvarstår dock. Straffskalan visar inte nödvändigtvis graden av allvar för ett brott.

oavsett var man står i frågan om att koppla el själv så borde de allra flesta inse att köra 50km/h utanför en förskola innebär att ta större risker med allvarligare konsekvenser och i så fall borde ha ett allvarligare straff.

Man kan ju göra en egen liten analys över varför det nu inte faktiskt är så.
 
P Piddor skrev:
Typ som att resonera att varför ska man ha körkort till bil?
Är ju inte särskilt svårt att styra å växla?

Kanske för att man bör kunna mer än än så för att framföra ett fordon säkert?
Sen är det ju tyvärr så att vissa borde kanske inte ha körkort, lika så med elektriker…
Och det finns de som kört utan körkort i många år utan problem.
Precis som det finns personer som kopplar uttag hur bra som helst utan att vara elektriker.

men tyvärr har allt för många dålig självinsikt och överskattar sin egen förmåga och kundkapsnivå.
Jag har träffat åtskilliga som stolt förkunnat att de kopplat allt själv och allt har varit total katastrof…

Jag har inget emot att någon kopplar själv, men se till att någon som begriper sig på det kontrollerar vad ni gjort.


//Peter, Elinstallatör
Helt rätt Peter, alla gnällspikar som gnäller på hantverkare i detta forum kanske får sig en tankeställare
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
Elpatronen Elpatronen skrev:
Helt rätt Peter, alla gnällspikar som gnäller på hantverkare i detta forum kanske får sig en tankeställare
Jo för risken att du har ihjäl en annan människa är ju verkligen precis lika hög. Skärp er!

Men en utbildning och licens för elarbete i samma skala som ett körkort för bil kanske borde införas. På så sätt säkerställer man till någon grad att de som vill koppla själv gör det på ett vettigt sätt och man slipper vänt 4veckor på att hitta någon som vill spika fast dosan innan man kan slå igen sin vägg.
 
  • Gilla
dicliff och 4 till
  • Laddar…
MrXman!

Du borde ha lite mer på innanför pannbenet innan du uttalar dig som du gjorde!

Utbildningen för att bli elektriker är 3 år Gymnasium, sedan en massa timmar lärlingstid!
Ett körkort är betydligt enklare, några timmar teori, några timmar i bil!

Därav inte så många dödsfall inom el som i trafiken! Hade det varit jämförbar utbildning för att köra bil som att koppla el så skulle "Nollvisionen" varit här för länge sedan !

/Behörig Elektriker sedan många år.
 
  • Gilla
Mjanne och 5 till
  • Laddar…
P Piddor skrev:
Typ som att resonera att varför ska man ha körkort till bil?
Är ju inte särskilt svårt att styra å växla?

Kanske för att man bör kunna mer än än så för att framföra ett fordon säkert?
Sen är det ju tyvärr så att vissa borde kanske inte ha körkort, lika så med elektriker…
Och det finns de som kört utan körkort i många år utan problem.
Precis som det finns personer som kopplar uttag hur bra som helst utan att vara elektriker.

men tyvärr har allt för många dålig självinsikt och överskattar sin egen förmåga och kundkapsnivå.
Jag har träffat åtskilliga som stolt förkunnat att de kopplat allt själv och allt har varit total katastrof…

Jag har inget emot att någon kopplar själv, men se till att någon som begriper sig på det kontrollerar vad ni gjort.


//Peter, Elinstallatör
Hade en diskussion en gång med en kille som sa att han inte fattade varför han inte skulle få koppla el själv så han kopplade in en elcentral genom att ha gjort ett studiebesök hos grannen och tittat hur det skulle kopplas. Jaha sa jag och du vet vilka fasbelastningar har på dom olika grupperna? Fasbelastningar? sa killen...precis sa ja
Har sett så mycket hobbyelektriker som gjort livsfarliga installationer så man blir mörkrädd. Om man skiter i sitt eget liv är en sak men man riskerar andras också vilket gör mig förbannad på riktigt.
 
  • Gilla
stjärnflickan och 4 till
  • Laddar…
T TOZI skrev:
Bättre du inte sagt något från början. Du kan inte ens reda ut olika begrepp i materialet som ska användas.
Elinstallationsarbete är reglerat i lagboken. Det finns fängelsestraff i påföljdsskalan. Tror du det är en tillfällighet?
Precis. Många kan säkert få saker att fungera . Men den dagen det inte gör det och någon skadas kan det bli en smäll, ekonomiskt och prick i brottsregistret för att inte tala om samvetet om någon skadats allvarligt. Är det värt att snåla någon tusenlapp om försäkringen är ogiltig när kåken brunnit ner? Klart en behörig elektriker kan vara mindre bra/ klantig men då är det han/ firman som tar smällen. Det är fritt att välja men för mig är det en " no brainer" ...
 
  • Gilla
Tbr53 och 1 till
  • Laddar…
Nä fytusan, nu äre en OT tråd om säkerEl igen, tycker det står att ts gör en jöffligt snygg bokhylla Och inte frågar hur han ska dra el till den, kan vi släppa all sån diskussion och uppskatta ts mästerverk lite mer?
 
  • Gilla
Dheri och 22 till
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Nä fytusan, nu äre en OT tråd om säkerEl igen, tycker det står att ts gör en jöffligt snygg bokhylla Och inte frågar hur han ska dra el till den, kan vi släppa all sån diskussion och uppskatta ts mästerverk lite mer?
Det är ett väldigt fint bygge av TS, men jag blir förbannad när det ska snålas med hänvisning till att det inte är raketforskning att koppla tre trådar el. Detär sant men konsekvenserna kan vara lika dödliga när något går fel därför vill jag att alla sådana förslag förkastas bestämt. Har man betalat hemförsäkring i flera år och inte får någon ersför att försäkringsbolaget inte godkänner installationen har man definitivt inte lyckats spara något. Innebär det dessutom ett liv på samvetet ... Välj själv!Önskar jag kunde göra ett projekt liknande TS men en hjärnblödning 2017 ville annat så jag får läsa om andras bedrifter
 
  • Haha
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
S Sona2012 skrev:
Det är ett väldigt fint bygge av TS, men jag blir förbannad när det ska snålas med hänvisning till att det inte är raketforskning att koppla tre trådar el. Detär sant men konsekvenserna kan vara lika dödliga när något går fel därför vill jag att alla sådana förslag förkastas bestämt. Har man betalat hemförsäkring i flera år och inte får någon ersför att försäkringsbolaget inte godkänner installationen har man definitivt inte lyckats spara något. Innebär det dessutom ett liv på samvetet ... Välj själv!Önskar jag kunde göra ett projekt liknande TS men en hjärnblödning 2017 ville annat så jag får läsa om andras bedrifter
I stort håller jag med dig, men det som skevar i regelverket är ju att man har tillåtelse (om man har nödvändig kännedom) att byta ett eluttag till ett av samma typ, vilket faktiskt är att koppla el där något kan gå fel. Däremot är det gud förbjude helt otänkbart att flytta en apparatdosa 10cm även om alla rör, slangar, kablar etc är tillräckliga för flytten.
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
P Petgre1028 skrev:
Men herregud!

Vet att det är fel, men en mindre intelligent snubbe kan ju koppla in 2 eller 3 kablar i en sladd?

Dra sedan en kabel, koppla på ett uttag?

Skulle jag haft en elektriker till allt detta så skulle vi fortfarande bo i ett tält utan ett fungerande hus.
Eller bo i en etta pga att alla pengar är slut!

Nu kommer självfallet en massa personer hacka ned på detta inlägg, om säkerhet etc, så klart, men en normalt fungerande person kan koppla ett nytt uttag - med eller utan jord, det är ju bara +- en sladd??

Skiter sig det, så skorrar det lite i händerna? Det viktiga är att alla sladdar sitter korrekt och verkligen sitter fast?
Se bara till att du har en jordfelsbrytare :)

Hade det varit spisuttag etc, annan sak -- sen säger jag inte mer :)

Trevlig kväll

//Peter
Varför skall du riskera att det surrar i händerna?
Stäng av strömmen innan. Det är inte många mA du klarar innan det blir till allvarlighet!
Var rädd om dig och ni andra som lyssnar till alla råd.

var försiktiga och många hantverkare är inte
Värsta sorten.
 
  • Gilla
Tbr53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.